کد خبر: ۶۵۸۵۴۹
تعداد نظرات: ۷۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران

چرخش ایران به سمت شرق؛ ماجرای سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین چیست؟

شوک‌های ارزی به وقوع پیوسته و پی در پی در ایران که از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ خورشیدی شکل گرفته، اثرات ریزودرشتی در اقتصاد ایران خواهد داشت که یکی از آنها، «ارزان‌تر» شدن نیروی کار ایران به نسبت دیگر کشور‌ها خواهد بود. برخی کارشناسان معتقدند این نیروی کار ارزان مانند مکانیسم «مشوق سرمایه‌گذاری خارجی» عمل خواهد کرد. الگویی که پیش از این در کشور‌های آسیای جنوب شرقی نیز دیده شده و هزینه‌های تولیدی را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده است. شرکت‌های چینی برای حضور در ایران نیاز به نیروی کار ارزان در کنار سیستم حمل و نقلی دارند که با اجرای این توافقنامه، علاوه بر اینکه محصولاتی با مشخصات شبیه به تولیدات آن‌ها در چین تولید خواهد شد؛ امکان تولید و صادرات کالا‌های تولید شده در ایران فراهم می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

با اظهارنظر تازه سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» فاز تازه‌ای از گمانه‌زنی درباره سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری پکن در ایران آغاز شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه این سند را «افتخارآمیز» و «به نفع منافع دو کشور» خوانده و عنوان کرده که «این سند ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی را دربر‌می‌گیرد و احتمالا در آینده و پس از تصویب نهایی می‌تواند به‌طور کامل منتشر شود.»

چرخش ایران به شرق

به نوشته روزنامه اعتماد، البته سخنگوی وزارت خارجه، جزییاتی از این سند ارایه نکرده و فقط به ذکر این نکته بسنده کرده که «این سند در حد پیش‌نویس است» و «هیچ کدام از مطالبی که در رسانه‌ها و یا توسط برخی افراد در این مورد مطرح شده واقعیت ندارد» اشاره این مقام مسوول از «مطالب برخی افراد و رسانه‌ها» بازگشت به صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد است که چند روز پیش در جمع مردم گیلان نسبت به قراردادی که به گفته وی «مخفیانه با طرف‌های خارجی منعقد شود» اعتراض کرده بود.

اما این برنامه ۲۵ ساله «راهبردی» ایران و چین چیست و چه بخش‌هایی دارد؟ پاسخ اولیه به این سوال این است که هرگونه توضیحی درباره جزییات این برنامه، در حد «گمانه‌زنی» است و موضع رسمی هیچ یک از دو کشور نیست. هیات دولت پیش‌نویس این برنامه را هفته گذشته تصویب کرده و به وزارت خارجه ماموریت داده تا با طرف چینی درباره جزییات برنامه به توافق برسد و متن اصلی را برای امضا بین دو کشور آماده کند. سوم تیرماه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در توییتی به زبان چینی عنوان کرد که در تماسی ویدیویی با همتای چینی‌اش، درباره مشارکت جامع استراتژیک دو کشور و پیشبرد برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرده است. این توضیحات و اخبار کلی و بدون ذکر جزییات لازم برای رسانه‌ها منتشر شده و مسلماً جنبه خبری نخواهد داشت. اما در لابه‌لای برخی صحبت‌ها می‌توان به جزییاتی نیز دست یافت.

روز گذشته حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت در حاشیه یک نشست خبری عنوان کرد که «در برنامه همکاری جامع ایران و چین، برای هر یک از دستگاه‌ها، یک برنامه همکاری تعریف شده است.» به گفته وی، «بخشی از قرارداد همکاری ایران و چین که مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود، مربوط به تامین برخی کالاها، مواداولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات از این کشور و همچنین تامین بخشی از نیاز‌های کالایی چین است.»، اما بیش از هر چیز، این سرمایه‌گذاری چین، به معنای تزریق سالانه ۱۶ میلیارد دلار به اقتصاد ایران است که البته زیربنای آن در سال ۲۰۱۶ تحت عنوان «ساختار شراکت استراتژیک ایران و چین» ریخته شد.

قرار بر این بود که چین ۲۶۰ میلیارد دلار در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کند؛ بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها طی ۵ سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ساله با آن‌ها به صنعت نفت و گاز ایران تزریق شود و مابقی آن به صورت مرحله‌ای و بر اساس توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام شود. چینی‌ها همچنین قرار است در قالب توافق شراکت جامع استراتژیک با ایران ۱۲۰ میلیارد دلار در حوزه توسعه زیرساخت‌های تولید و حمل و نقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری هم در ۵ سال نخست انجام خواهد شد و مابقی آن به صورت دوره‌ای و بر اساس توافق دو کشور به بخش صنعت و حوزه حمل و نقل ایران تزریق می‌شود. چین همچنین می‌تواند بخشی از تولیدات نفت، گاز و پتروشیمی ایران را با تخفیف بر مبنای قیمت متوسط ۶ ماهه محصول خریداری کند. بر اساس جزییات توافق جدید انجام شده بین ایران و پکن چین می‌تواند پول محصول خریداری شده از ایران را حداکثر تا دو سال به این کشور پرداخت کند. از سویی دو طرف توافق کردند که چین پول خرید‌های خود را به یوآن یا ارز‌های دیگر به کشورمان پرداخت کند و این بدان معناست که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین از دلار استفاده شود. اما این گمانه‌زنی‌ها تا چه حد با تحلیل‌های موجود از اقتصاد چین و مواضع ژئوپلیتیک کشور‌های منطقه تطابق دارد؟ بخش اصلی مورد تردید کارشناسان از این آمار و ارقام، ظرفیت داخلی اقتصاد ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد. مطابق با برنامه ششم توسعه برای رسیدن به رشد ۷ درصدی در سال باید در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری شود که حداقل نیمی از این مبلغ را باید سرمایه‌گذاری خارجی پوشش دهد. در نتیجه ۴۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های سالانه کشور از سوی خارجی‌ها باید تحقق یابد که این عدد برای بازه ۲۵ ساله تقریبا برابر با هزار میلیارد دلار خواهد شد. با توجه به رقم ۱۶ میلیارد دلاری که قرار است به‌طور سالانه از طریق چینی‌ها جذب شود، ملاحظه می‌شود که این رقم حتی نیمی از نیاز سالانه اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی را نیز تامین نمی‌کند.

سرمایه چینی در خاورمیانه

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در کشور‌های مختلف دنیا یک چیز «عادی» محسوب می‌شود و چندان عجیب نیست. چنانکه بر اساس آمار و ارقام موجود، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در دنیا از سال ۲۰۰۹ تا سال گذشته میلادی هشت برابر شده است. همین ۵ سال پیش، بر اساس آمار و ارقام موجود، رقم سرمایه‌گذاری خارجی چینی‌ها، به ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده بود. عمده این سرمایه‌ها نیز به سمت بخش انرژی در کشور‌های مختلف رفته است. چینی‌ها در ۲۴ کشور آفریقایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در نیجریه ۲۱ میلیارد دلار، در اتیوپی و الجزایر ۳۰ میلیارد دلار و در آنگولا و آفریقای جنوبی ۲۰ میلیارد دلار. بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری خارجی چینی‌ها نیز در منابع انرژی دنیا متمرکز شده است. در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع انرژی مورد نیاز چین، از راه اقیانوس هند و بخش پایینی و متصل‌کننده اقیانوس هند به خاورمیانه موسوم به دریای عرب تامین می‌شود. اما هدف بزرگ پکن، دسترسی به آب‌های خلیج‌فارس و منابع انرژی خاورمیانه است. چینی‌ها از ۴ سال پیش با یک سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در بندر گوادر پاکستان، به دنبال تحقق این رویا بوده‌اند.

بهشت نیروی کار ارزان

شوک‌های ارزی به وقوع پیوسته و پی در پی در ایران که از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ خورشیدی شکل گرفته، اثرات ریزودرشتی در اقتصاد ایران خواهد داشت که یکی از آنها، «ارزان‌تر» شدن نیروی کار ایران به نسبت دیگر کشور‌ها خواهد بود. برخی کارشناسان معتقدند این نیروی کار ارزان مانند مکانیسم «مشوق سرمایه‌گذاری خارجی» عمل خواهد کرد. الگویی که پیش از این در کشور‌های آسیای جنوب شرقی نیز دیده شده و هزینه‌های تولیدی را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده است. شرکت‌های چینی برای حضور در ایران نیاز به نیروی کار ارزان در کنار سیستم حمل و نقلی دارند که با اجرای این توافقنامه، علاوه بر اینکه محصولاتی با مشخصات شبیه به تولیدات آن‌ها در چین تولید خواهد شد؛ امکان تولید و صادرات کالا‌های تولید شده در ایران فراهم می‌شود.

نهایی شدن قرارداد پس از تصویب مجلس

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین در تشریح جزئیات مباحث مطرح شده در خصوص توافق ایران و چین در حوزه همکاری دو کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و غیره با بیان اینکه اتاق بازرگانی در جلسات منظم دو وزارت خانه اقتصاد و امور خارجه برای تکمیل پیش نویس قراردادهای دو جانبه ایران و چین حضور داشته است، به خبرگزاری تسنیم گفت: سال 1394 (ژانویه 2016 ) شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران سفر کرد و در این دیدار با رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب دیدارهای مفصلی صورت گرفت.

به گفته حریری، در بین این دیدارها توافقنامه جامع همکاری میان ایران و چین منعقد شد، این توافقنامه یک سند همکاری بسیار با ارزش میان دو کشور بود اما برای عملیاتی شدن بایستی تبدیل به قراردادهای پروژه محور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی، آموزشی و نظامی می‌شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته برآوردهای اولیه وزارت امور خارجه کشورمان به صورت پیش نویس در سفر آقای ظریف به چین، به مقامات این کشور ارائه شد، گفت: پیش نویس برای بار اول از طرف دولت چین دریافت و اصلاحات مدنظر آنها روی آن اعمال و مجدداً به دولت جمهوری اسلامی ارائه شد. مشخصا این دست پیش نویسها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی، نظامی و سیاسی می باشد که با توجه به حوزه تخصصی ما در اتاق بازرگانی تنها در بخش اقتصادی اطلاعاتی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و البته همین رویکرد نیز صحیح است که هر مجموعه‌ای در حوزه مرتبط با خود باید از جزئیات قراردادهای اینچنینی مطلع باشد.

رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به برگزاری جلسات منظم برای پیشبرد این قراردادها در ایران، گفت: از طرف بخش خصوصی، نمایندگان بخش امور بین‌الملل اتاق بازرگانی و همچنین اتاق ایران و چین در جلساتی که به صورت منظم از سوی وزارت امور خارجه و همچنین وزارت اقتصاد به عنوان مسئول کمیسیون مشترک ایران و چین برگزار شد حضور داشته‌اند. به این ترتیب کم و بیش در جریان پیگیری های انجام شده در حوزه اقتصادی در خصوص قراردادهای مرتبط با توافقنامه جامع همکاری ایران و چین قرار گرفته‌ایم اما نکته مهم این است که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و همچنین حساسیت این کشور روی چین، بایستی محرمانگی بسیاری از این مفاد مد نظر قرار گیرد. البته هنوز توافق خاصی در حوزه پروژه‌های اجرایی صورت نگرفته و تنها 50 درصد مسیر طی شده است.

حریری با اشاره وضعیت فعلی قراردادهای مذکور، ادامه داد، با توجه به عمق و گستردگی این قراردادها به نظر نمی رسد اجرای آنها به دولت دوازدهم برسد.

به گفته حریری در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی کشور برداشت از معادن زیرزمینی است و توجه داشته باشید که امروز بیشترین قسمت استخراج از معادن ایران از معادن روباز انجام می‌شود اما برای برداشت از معادن زیرزمینی نیاز به تکنولوژی و ماشین آلات پیشرفته است که ورود آنها به ایران مستلزم تعریف پروژه‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. در پیش نویس های مربوطه درخصوص قراردادهای میان ایران و چین به برقی شدن قطارها، جاده‌سازی، استخراج معادن زیر زمینی و برداشت از مخازن مشترک نفتی با یکی از کشور همسایه توجه ویژه شده است.(جزئیات بیشتر)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
6
77
فروش (دریای مازندران) و حالا چین (خلیج فارس)
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
ناشناسی هم بد دردی شده این روزها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
آقای ناشناس
ما تو برجام همه رو فروختیم هیچی هم گیرمون نیومد ولی اینجا حداقل یه چیزی نصیبمون میشه اینهایی که منفی دادند کلا با شرق و شرقی مشکل دارند وگرنه هر آدم منصفی می‌دونه حداقل چینی ها خیلی از روس ها و آمریکایی ها بهترند برای ما ...
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
بعد از هفت ساال معطلی!!! الان چه فایده دکتر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
اسم مجعول رهام دردش بدتره ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
آره متوجه این هستم که از دیدن اسم بنده در تیتر نظرات درد میکشی ولی کاش به جای اینکه خودتو به در و دیوار بزنی اطلاعاتتو کمی بالا میبردی که از هر ابراز عقیده ای ناراحت نشی و این همه دردو به خودت تحمیل نکنی
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
9
101
رسما" داریم میشویم مستعمره چین . این بود هدف انقلاب اسلامی
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
کاش زمانی که برجام از بین رفت هم از اهداف انقلاب اسلامی حرفی میزدید تا باورتون کنیم امروز بدون تناقض موضع گیری میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
.....چین باشیم شرف داره به رابطه با آمریکا ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
کدام مستعمره، مستعمره یعنی لال شدن در برابر زورگویی های آمریکا.!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
چین هم که مستعمره پوتین و روسیه س:
بله شرقی، نه غربی
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
93
13
آینده اقتصادی سیاسی فرهنگی نوین رو شرق بنا میکنه پس این چرخش هوشمندانه است و نشان از فهم و درک بالا در سطح قدرتهای جهانی داره که باید تبریک گفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
پیوندتان با چین مبارکتان باشد
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
قدرتهای غربی که همه چیز را برای خودشان می خواهندومورد اعتماد نیستند،بطورمثال برجام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
3
71
اتفاق جدیدی نیست فقط رسمی نشده بود که شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
4
77
صد رحمت به ترکمانچای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
قراداد رو بخونی بد نیست دوست عزیز
برجام شما بدتر از ترکمنچای بود ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
همه میدونن برجام رو کی بی جان کرد توو ایران برادر فقط اگه دم بزنیم سریع الفاتحه
پس دیگه شما و همفکراتون این قدر دور ور ندارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
برجام رو ترامپ بی جان کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
2
85
چقدر خون جوانان واسه این شعار ریخته شد:"نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
4
28
نه شرقی نه غربی شده
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
اگر قرار باشه با آمریکا قراردادی امضا بشه هم این شعار رو به یاد میاری و هیجان زده فریاد میزنی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
roham ! roham! دم خروس حروف لاتینت زده بیرون. اول بده تو ، بعد افاضه کن
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
شما اسمت چیه کوچولو هرجا میرم پای نظرات من نقاشی میکشی ؟ اینجا یه دم خروس کشیدی ؟ آفرین ولی باید بالاخره یاد بگیری بعد از این همه نقاشی کشیدن که اسمتو بتونی بنویسی و ناشناس نمونی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
1
52
بعدها تاریخ، قضاوت خواهد کرد، دقیق و موشکافانه، چه این قرارداد رو، و چه تک تک قراردادهای دیگه‌ی پیدا و پنهانمون رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
تاریخ را همین کسانی که قرارداد ها رو امضا کردند خواهند نوشت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
7
چقدر ناگواره که بعنوان یکی از ارزانترین نیروی کار جهان هستیم که حتی چین هم حاضره با نیروی کار ایرانی سرمایه گذاری کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
47
پول ها رو بگیرید و به باد بدید .
حمیدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
6
42
من یادم میاد چند وقت پیش مفاد قرارداد رو منتشر کرده بودند وقتی خوندم و فهمیدم بابت این 250 میلیارد دلار چقدر باید کشورمون رو در اختیار چینی ها بذاریم گریم گرفت و واقعا ننگ آور بود انقدر قرارداد مزخرفیه که قبلا مفادش موجود بود الان مفادش در هیچ جایی منتشر نمیشه . این بود اصلاحات این بود تکرار می کنم دیگه تا عمر دارم به اصلاحات رای نمیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
(حمیدرضا)؛‌ به حال امثال تو که به راحتی فریب میخورید باید تاسف خورد و گریست. بخاطر نتیجه گیری .... آخری ات که اینو پای اصلاح طلبانی نوشتی که اکثرشون با شرف و وطن دوست و مومن و خداشناس هستند. آنهایی که حاضرن سرشون بره اما یک وجب از خاک میهن شون از دست نره و صیانت از دین و ایمان بالاترین مرام براشون هست و ...........
ناشناس
| Spain |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
بله ۱۳٪ از منابع ایران برای ۲۵سال به چین می‌رسد ایران ۴۰۰تا میگیره و چین ۱۳۰۰۰میلیارد دلار کافی است تا سرمایه‌گذاری های چین در آفریقا رو نگاه کنید که بعد پایان قرارداد جز بیابانی نمانده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
به این میگن استقلال ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
4
27
خوب شد از زیر یوغ آمریکا دراومدیم. ولی چین تو این وسط چیه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
چین خوبه. اشکال نداره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
4
0
قرارداد در مجلس باید تصویب بشه بدون مطالعه و آگاهی احساسی نظر ندیم
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
5
تاریخ تکرار می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
5
ماموریت ......که به نحو احسن انجام شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
4
شرم آور است....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
7
ترکممانچایی دیگر؟؟؟
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
1
24
از قدیم تجربه اجداد ایرانی گفته : دور باش دوست باش .
دوستی با روسیه همسایه و چین شرقی عاقلانه نیست .
یک اشتباه تغییر به خروج از باشگاه غرب شده , ادامه اشتباه از خود اشتباه زیانش بیشتر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
این همه بی اعتمادی از غرب دیده ایم،کودتا،تحریم اقتصادی و....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
8
وطن فروشی که شاخ و دم نداره
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
2
36
یک ایرانی با غیرت و با عشق به وطن هیچگاه راضی به بستن چنین قراردادهایی نخواهد شد!!!!!!!
آیا میخواهند مملکت را به باد فنا بسپارند یا چه؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
شاه به عنوان بزرگترین بی غیرت ایرانی ، کشور بحرین رو از ایران جدا کرده به بهانه این که هیچ توجیه اقتصادی نداره و الان وقتی موقعیت استراتژیک بحرین رو در خلیج فارس میبینیم متوجه میشیم با چه حماقت درک ناشدنی یک امکان اقتصادی سیاسی نظامی رو به فنا میده . هیچکس راضی به بستن این چنین قراردادهایی نیست ؟ چطور اونهایی که هیچگاه راضی نیستن ، راضی هستند و حرفی هم نمیزنن که چطور بحرین از ایران جدا شد ولی یه قرارداد اقتصادی در این شرایط با این رقم شده معضل هر ایرانی وطن پرست ؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
پاسخگوی محترم اینکه بحرین را شاه خائن و اطرافیانش از ایران جدا کردند برای ما یک موضوع آشکار است که به ایران خیانت کردند و هیچ گاه فراموش نخواهد شد. حیف......
ولی در رابطه با قرارداد با چین وقتی در جراید شاهد این هستیم که کسانی که در کشور مقاله یا صحبتی ارائه میدهند و میگویند که در این شرایط ایران باید خودش را به روسیه و چین زدیک کند که بنده با این بحث مشکل دارم تمام خبره ها و مشاورین کاربلد که به واقعیت ایمان دارند هیچگاه راضی نخواهند شد که خدایی نکرده روزی ما ......آمریکا، چین و روسیه شویم و غیرت خود را به عشق به وطن نشان خواهند داد. مورد بسیار مهم این است که ما باید با چشم باز و افکار دقیق بینی نگاهی داشته باشیم که ۳ کشور نام برده با اقشار جامعه خود چگونه رفتار میکنند و در سطح جهانی چه کارنامه ای را صاحبند!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
بحرین در ازای گرفتن جزایر سه گانه مصالحه شد.
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
خوش به حال مردم بحرین که خوشبخت شدند
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
متاسفم برای شما آقا یا خانم بی نام
که همچین عقیده ای دارید و این ابراز عقیده شما جدا باعث ناامیدی ست . آدمهایی مثل شما بیش از دیگران از وطن پرستی و غیرت و عشق به ایرانو و تمدن و فرهنگ حرف میزنند ولی در عمل تنها به منافع خرد و شخصی خودشون و اطرافیانشون فکر میکنند . به نظرت امروز چرا ما از یکسری مسئولین کشور ناراحتیم ؟ آیا این نیست که در اداره کشور فقط به منافع خودشون ، اطرافیانشون و هم حزبیهاشون فکر میکنند ؟ وقتی ما آرزو میکنیم جزئی از ایران نبودیم و افسوس مردم بحرین رو میخوریم که زمانی بخشی از ایران بوده یعنی در عملکرد فکریمون با برخی از همین مسئولین فرق چندانی نداریم . وقتی یک سلبریتی رو میبینی از ایران میگه ولی برای گرین کارت آمریکا تلاش میکنه تازه شباهت بین اونها و مسئولینی که فرزندانشون در آمریکا زندگی میکنند رو درک میکنیم . وقتی دکترها و وکیلهای این مملکت که جز بالاترین اقشار هر جامعه ای محسوب میشن ، بزرگترین فرار مالیاتی رو دارند تازه میفهمم فرق چندانی بین اونها و یکسری مسئولین نیست . و وقتی تمام اینها رو میزاریم کنار هم یاد این جمله میوفتم : که براستی از ماست که بر ماست ....
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
بحرین در ازای گرفتن جزایر سه گانه مصالحه شد ... الان ارزش استراتژیکی بحرین بالاست یا این جزایر سه گانه در خلیج فارس ؟ الان اگر قرار بود مصالحه کنیم فرض بگیریم ، بهتر بود بحرین رو نگه داریم یا این سه جزیره رو ؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
8
یه زمانی عربستانا مسخره میکردیم که گاو شیرده امریکاست
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
2
19
عکس جالبی گرفتن روحانی و رییس جمهور چین ، پشت زمینه فقط سراب دیده میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
21
هرگونه نرمش و چرخشی نخواهد توانست مشکل گرانی را حل کند چون این یک امر خود خواسته و داخلی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
1
30
مردم را به زیر خط فقر کشیدید و میخواهید نیروی انسانی با ارزش را مفت و مجانی به چنگال چین بسپارید و این موضوع را به عنوان مکانیسم «مشوق سرمایه‌گذاری خارجی» معرفی میکنید . این بود عزت و سر بلندی ایرانی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
1
23
هم منابع و ثروت های زیر زمینی را باید بدهیم و هم نیروی انسانی و کار باارزش تا کالای ارزان قیمت برای چین تولید کنند.هیچ موقع ایران و ایرانی اینقدر ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
1
23
چینی ها از این به بعد نیروی کار ارزان ایرانی را در کنار نیروی ارزان قیمت کار در نیجریه و آنگولا و اتیوپی قرار میدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
و ونزوئلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
27
اطمینان داشته باشید چین کمونیست حتما بعد از اینکه ایران را با این قرار داد و با قدرت وحشتناک اقتصادی تسخیر نمود با ما مثل اقلیت مسلمانان ایغور در کشورش رفتار خواهد کرد.
کلید ساز
|
Sweden
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
18
عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه این سند را «افتخارآمیز» و «به نفع منافع دو کشور» خوانده و عنوان کرده که «این سند ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی را دربر‌می‌گیرد و احتمالا در آینده و پس از تصویب نهایی می‌تواند به‌طور کامل منتشر شود.»

بعد از تصویب منتشر می کنید؟ خر که از پل گذشت؟منظور شما از تصویب همان امضا سند اهدای منابع ایران به چین است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
مرگ بر دروغگو ، در هر وزارتخانه ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
2
21
اگر قرار باشه از بین آمریکا و چین از این دو برویم آمریکا گزینه بهتری است چون لوتی صفت تر هستند چینی ها تازه به دوران رسیده و تنگ نظر هستند .فرزندان و خانواده خود برخی مسولین هم آمریکا را برای زندگی انتخاب میکنند با اینکه کشور چین هم از نظر تکنولوژی و اقتصاد قوی هست
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
شما ظاهرا فیلم فارسی زیاد میبینی . دنیای سیاست با دنیای سینما عمیقا از هم متفاوت هستند . حال اگر بخوایم مثل شما سیاست رو هم مثل مسائل روزمره در موردش فکر کنیم باز حرف شما اشتباهه چون آمریکا چطور لوتی که این مرامو خرج مردم خودش نمیکنه بعد قراره خرج ما کنه ؟ و مسئله بعدی اینکه چین تاریخ تمدن و فرهنگ طولانی در تاریخ داره و اصلا آمریکا رو نسبت بهش نمیشه مقایسه کرد . اگر کسی تازه به دوران رسیده باشه بین این دوتا ، اون آمریکا ست . ولی در مورد فرزندان مسئولین باید جدا سختگیری بشه و چنین مسئولینی از خدمت در سازمان ها و ادارات دولتی نیمه دولتی نظامی و خیلی از مراکز استراتژیک محروم بشن چون این نه به نفع امنیت ایرانه و نه با اهداف و شعارهای انقلاب همخوانی داره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
رهام تازه استخدام سایبری شدنت مبارک : رهام زبل اینجا، رهام زبل اونجا ، رهام زبل همه جا
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
هرجا که حرفی به گزاف زده بشه و منافع ملی رو هدف قرار بده هرکس در هر موقعیت اجتماعی باید از خودش واکنش نشون بده . این واکنش معنیش دشمنی نیست . این تصویری ست که شما از انتقاد نسبت به تفکراتتون برای خودتون ساختید . فکر میکنیم هرکس میاد بر ضد تفکرات ما به هرکشلی چه دوستانه چه غیره حرف میزنه یا فعالیت میکنه دشمنه در صورتی که ما حداقل همه در یک جغرافیا به نام ایران زندگی میکنیم هممون انسان و مسلمانیم و فرض بنده اینه که همه تلاش میکنیم برای سربلندی ایران و اسلام عزیز ؛ و قطعا ممکنه از روی ناآگاهی در یک موضوع خاص سیاسی اجتماعی فرهنگی و حتی خانوادگی دچار اختلاف نظر بشیم و اینجاییم ( فضای مجازی ) تا با هم این اختلافات رو که ظاهرا حل شدنی هم نیست کم کنیم ولی شما از ابتدا بنا رو کج گذاشتید و حتی حاضر نیستید هویتتون منتشر بشه . و در واقع شما از ابراز عقاید خودتون با حتی اسم مستعار هم واهمه دارید چون نمیتونید از گفته هاتون فردا دفاع کنید . من یا امثال بنده بین این همه ناشناس که معلوم نیست چند نفر هم هستند و هرروزم هستند ( مثل زبل خان شما ) داریم تلاش میکنم تا نقطه اشتراکی پیدا بشه ولی در عین تاسف میبنیم آدمهایی پر مدعا چون شما حاضر نیستند حتی هویت خودشون رو فاش کنند ولی از زمین و زمان طلبکار هستند و دیگران رو که از محدودیتهای خودشون گذشتند هدف قرار میدند و با کج فهمی عمیقی قضاوتشون میکنن . من با شما یا هر ناشناس دیگه ای مشکلی ندارم در جایی استخدام نشدم و مثل شما یک فرد و یک شهروند معمولیم که موقعیت اجتماعی کاملا معمولی هم داره ولی وجه تمایز من و شما در اینه که من شهروند حساسی هستم نسبت به منافع کشورم و نمیخوام بی تفاوت مثل شما فقط یه چیزی بگم یه غری بزنم یه قضاوتی بکنم تا خودم رو به خودم ثابت کنم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
4
7
عواید برجام کجاس، دلار هزار تومانی و... سریع به مردم پاسخ بدهد آقای روحانی، بلاخره مملکت هفت سال الاف برجام بازی شما بوده، پاسخ مردم را بدهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
15
باید متن قرارداد به وضوح روشن شود تا ارباب اندیشه آن را بدانند و خطرات احتمالی را گوش زد نمایند
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
کاش این بایدها رو برای برجام هم میزاشتیم تا به این روز نمیوفتادیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
رهام یا roham یا برادر؟
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
هرچی تو دوست داری هراسمی که میخوای از من تو متن خودت بیار فقط قرار شد کمی هم رو دیکته کار کنی و بتونی حداقل اسمتو پای نظرت بنویسی اونم به تنهایی . پس وقتتو با نقاشی کشیدن تلف نکن چون تو نقاش خوبی هم از کار در نمیای . نقاش دید بزرگ و نامحدودی به همه چیز داره که میتونه اثر خلق کنه ، بر عکس شما که گستره دید محدودی برای خودت ایجاد کردی و بهتره رو ناشناس بودن و نبودن تمرکز کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
4
1
این قرارداد ها رو موقع برجام با امریکا می بستید که مردم این همه سختی نکشند آنها هم به راحتی نمی توانستند از برجام خارج بشوند فقط یه خورده تفکر لازم بود
نیروی کار ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
11
دقت کردین؟نوشته نیروی کار ارزان ایرانی...
یعنی نیروی کار ایرانی جون بکنه،عرق بریزه و سودش تو جیب سرمایه گذار خارجی بره.
اونم نیروی کار کشوری به ثروتمندی ایران.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
3
این نوع قراردادها نابودتر خواهد کرد
ناشناس
|
France
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
14
ماجرایش خیانت است خیانت خیانت. 5 هزار نیرو نظامی چین در ایران یعنی مستعمره چین شدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
7
همین کشور الان ۲۰ روز که به کشتیهای کانتینر بر ایرانی اجازه پهلو گیری در بنادرش را نمیده.
جالب اینکه در اینباره هیچ خبری منتشر نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
8
يادش بخير اون زمانها كه فرياد مى زديم نه شرقى نه غربى جمهورى اسلامى
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
4
دیگه بایدزبان چینی یادبگیریم بکارمون میاد
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
1
براساس گفته های رسمی مسئولین این طرح در مرحله پیش نویسی است و هنوز راه درازی در پیش داره تا از مسیرهای گوناگون مثل مجلس عبور کند. بنابراین، قضاوت‌ در مورد طرحی که هنوز در مرحله پیش نویس است نوع شتابزدگی است و از هیچ منطق قابل قبولی پیروی نمی کند جز اینکه هرکس براساس حب و یا بغض به مرگ و یا درود در باره آن بپردازد که این زیبنده هیچ انسان فهمیده ایی نیست.
توصیه می کنم در این خصوص و پیشنه این نوع طرح‌ها سرگذشت کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی و این اواخر امارات را مطالعه کنید.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
1
0
مرگ بر سند ۲۵ ساله با چین.سند ترکمن چای.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین