کد خبر: ۷۵۵۹۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
رویداد‌های مربوط به بحران اوکراین و تنش میان روسیه و غرب

تشدید تنش بین غرب و روسیه بر سر اوکراین| ارتش آمریکا در راه کشور‌های بالتیک

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده عصر سه‌شنبه اولین دور تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، در پی به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب شرق اوکراین توسط ولادیمیر پوتین را اعلام کرد و افزود که با این تحریم‌ها، امکان برخورداری روسیه از بسیاری از منابع مالی غرب قطع خواهد شد.
تشدید تنش بین غرب و روسیه بر سر اوکراین| ارتش آمریکا در راه کشور‌های بالتیک
آفتاب‌‌نیوز :

برنامه احتمالی حمله روسیه به اوکراین که از مدت‌های پیش بیم آن می‌رفت از روز گذشته و پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب وارد مرحله تازه‌ای شد. پوتین دستور داده است که نیرو‌های روس تحت عنوان «صلح‌بانان» به این مناطق عازم شوند.

این موضوع واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به درخواست اوکراین، ایالات متحده آمریکا و برخی کشور‌های دیگر یک جلسه اضطراری شبانه برگزار کرد.

اولین دور تحریم‌های مالی آمریکا علیه روسیه

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده عصر سه‌شنبه اولین دور تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، در پی به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب شرق اوکراین توسط ولادیمیر پوتین را اعلام کرد و افزود که با این تحریم‌ها، امکان برخورداری روسیه از بسیاری از منابع مالی غرب قطع خواهد شد.

جو بایدن افزود که آمریکا تحریم‌هایی را علیه موسسات مالی روسی، بدهی‌های دولتی این کشور، جامعه الیت روسیه و اعضای خانوادۀ آن‌ها وضع خواهد کرد و تاکید کرد که ایالات متحده آماده است تا «تحریم‌هایی بسیار سخت‌تر از تحریم‌های سال ۲۰۱۴ میلادی را علیه روسیه وضع کند.

او درباره تحریم خانواده الیت (طبقه نخبگان) روسیه گفت: «آن‌ها در بازی فاسد سیاست‌های کرملین سهیم هستند و باید در مجازات او نیز شریک باشند.»

بایدن اذعان کرد که این تحریم‌ها ممکن است باعث افزایش قیمت بنزین در آمریکا شود، اما افزود برای محدود کردن تاثیرات مالی آن تلاش خواهد کرد و تاکید کرد: «برای دفاع از آزادی باید هزینه‌هایی پرداخت کرد و ما باید در این باره صادق باشیم.»

او با اشاره به اقدام پوتین اعلام کرد که «این آغاز تهاجم روسیه به اوکراین است» و بر این اساس تاکید کرد که به تامین تسلیحات «دفاعی» اوکراین ادامه خواهد داد.

او به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه را «نقض آشکار قوانین بین‌الملل» خواند و خواستار «پاسخ قاطعانه جامعه بین الملل» شد و افزود: «چه کسی به پوتین این حق را می‌دهد که در سرزمینی که متعلق به یکی از همسایه‌اش است، تشکیل "کشور جدیدی" را اعلام کند.»

او همچنین اجازه استقرار مجدد نیرو‌ها و تجهیزات آمریکایی مستقر در اروپا را در کشور‌های بالتیک (استونی، لتونی، لیتوانی) صادر کرد، اما تاکید کرد که تمام این تدابیر، تنها برای تقویت موضع دفاعی ما در قبال روسیه هست و قصد جنگ با این کشور را نداریم.

جو بایدن افزود: «با این حال می‌خواهم پیامی روشن بفرستم. اینکه آمریکا و متحدانش از هر وجب از خاک ناتو دفاع خواهند کرد و به تعهداتی که در قبال ناتو داده‌اند، پایبند خواهند بود.»

تداوم درگیری‌ها در شرق اوکراین: یک سرباز کشته و شش نفر زخمی شدند

ارتش اوکراین اعلام کرد که در بحبوحه افزایش تنش‌ها، یک سرباز اوکراینی روز سه‌شنبه در اثر گلوله باران جدایی‌طلبان طرفدار روسیه کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

بنا بر اعلام سخنگوی ارتش، محل کشته شدن این سرباز اوکراینی منطقه لوگانسک بوده است.

روسیه از آغاز روابط دیپلماتیک با جدایی طلبان شرق اوکراین خبر داد

روسیه روز سه شنبه رسما اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک که ولادیمیر پوتین استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخته، آغاز کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که مسکو و این دو «جمهوری»، بر سر برقراری روابط دیپلماتیک به توافق رسیده‌اند.

مسکو از خروج قریب‌الوقوع دیپلمات‌های خود از کی‌یف خبر داد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور به زودی دیپلمات‌های خود را از اوکراین خارج می‌کند. مسکو همچنین مقامات اوکراین را متهم کرد که اقدامات لازم را برای تضمین امنیت دیپلمات‌های این کشور به اجرا نگذاشته‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «روسیه برای حفاظت از جان دیپلمات‌هایش و تامین امنیت آنها، تصمیم به تخلیه پرسنل ماموریت‌های خارجی خود از اوکراین گرفته است که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.»

رئیس کمیسیون اروپا: بانک‌های روسیه و حامیان فعالیت‌های نظامی این کشور تحریم شدند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا عصر سه‌شنبه اعلام کرد که در چهارچوب بستۀ تحریمی جدیدی که به تصویب اعضای اتحادیه اروپا رسیده، بانک‌هایی که فعالیت‌های نظامی روسیه را تامین مالی می‌کنند، افراد و شخصیت‌های روسیه که بطور مستقیم در بحران کنونی دخالت داشته‌اند، همچنین فعالیت‌های اقتصادی متعلق به جدایی طلبان در منطقه لوهانسک و دونتسک تحریم می‌شوند.

او هشدار داد اگر روسیه همچنان به فعالیت‌های تهاجمی خود ادامه دهد، «آماده هستیم تا تدابیر دیگری را علیه این کشور به اجرا بگذاریم».

اتحادیه اروپا بسته تحریم‌ها علیه روسیه را «به اتفاق آرا» تصویب کرد

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه و در واکنش به اقدام کرملین در به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری خودخواندۀ لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین، بسته‌ای از تحریم‌ها را که قرار است علیه روسیه وضع شود، «به اتفاق آراء» تصویب کردند.

بنا بر اعلام ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه «این تحریم‌ها به‌شدت به روسیه آسیب می‌زند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این تحریم‌ها، بسیاری از جمله نمایندگان پارلمان روسیه را هدف قرار می‌دهد.

پوتین: حاکمیت جدایی طلبان را حتی بر سرزمین‌هایی فراتر از مناطق تحت کنترلشان به رسمیت می‌شناسیم

ولادیمیر پوتین در سخنرانی جدید خود در روز سه شنبه اعلام کرد که روسیه حاکمیت جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین را «بر کل مناطق لوهانسک و دونتسک» و نه فقط بر مناطق تحت کنترلشان به رسمیت می‌شناسد.

او گفت: «ما استقلال این جمهوری‌ها و همه اسنادشان از جمله قانون اساسی آن‌ها و حدود مرزی که در این قانون اعلام شده را نیز به رسمیت می‌شناسیم.»

پوتین: ورود ارتش روسیه به اوکراین بستگی به تحولات پیش‌رو دارد

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که ورود احتمالی ارتش روسیه به خاک اوکراین برای حمایت از جدایی طلبان شرق این کشور، بستگی به تحولات پیش‌رو دارد.

او روز سه شنبه در یک نشست خبری که از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد: «من نگفتم که قرار است سربازان ما اکنون به آنجا بروند... همه چیز بستگی به تحولاتی دارد که روی زمین اتفاق می‌افتد.»

پوتین از سنای روسیه خواست تا مجوز لازم برای اعزام سربازان روسی به شرق اوکراین را صادر کند

ولادیمیر پوتین عصر سه‌شنبه از سنای کشورش خواست تا مجوز اعزام سربازان روسیه به شرق اوکراین برای حمایت از دو جمهوری خودخواندۀ لوهانسک و دونتسک را صادر کند.

نیکلای پانکوف، معاون وزیر دفاع روسیه این درخواست رئیس جمهور را قبل از آغاز به کار نشست فوق العاده پارلمان قرائت کرد. او همچنین استدلال کرد که با توجه به «استقرار بیش از ۶۰ هزار سرباز اوکراینی و خودرو‌های زرهی سنگین این کشور در مرز‌های دو جمهوری دونتسک و لوهانسک» اعزام نیروی کمکی به این جمهوری‌ها ضروری است.

او افزود: «ما راه دیگری نداریم و باید از مردم این دو دولت جوان حمایت کنیم. من از شما میخواهم که از پیشنهاد رئیس جمهور حمایت کنید.»

به گفته واشنگتن هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرز‌های اوکراین مستقر هستند.

اوکراین خواستار دریافت تسلیحات بیشتری از غرب برای رویارویی با روسیه شد

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که کی‌یف از متحدان غربی خود خواسته است سلاح‌های بیشتری را برای مقابله با تهدیدات روسیه و حمله احتمالی این کشور، در اختیار اوکراین بگذارد. او گفت که در این باره بطور ویژه نامه‌ای برای وزیر خارجه بریتانیا فرستاده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
0
0
آمریکا استاد جنگ افروزی کشتار انسان هاست
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
0
0
سلام
اوکراین ،
روسیه تمام تحریمهای جهانی را خواهد پذیرفت
ولی
پریدن در بغل ناتو راهرگز
نتیجه
اشغال توسط روسیه حتمی است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین