کد خبر: ۷۶۶۳۲۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
کارشناس تغذیه:

غذا‌های سنگین را از وعده افطار حذف کنید

سفره افطار را با خرما، لبنیات کم چرب، نان، سبزی و یک غذای سبک گرم مانند سوپ یا شله زرد یا آش و یا حلیم یا فرنی زینت ببخشید.
غذا‌های سنگین را از وعده افطار حذف کنید
آفتاب‌‌نیوز :

یک کارشناس تغذیه تاکید کرد: معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد بنابراین خوردن غذاهای سبک، آسان هضم، کم حجم، پرکالری و نرم مناسب‌تر است.

«کیانوش همدانی» توضیح داد: برای نمونه نبات با چای کم رنگ، خرما، لبنیات کم چرب با سوپ یا حلیم یا شله زرد یا فرنی مطلوب است.

وی بیان کرد: سفره افطار را با خرما، لبنیات کم چرب، نان، سبزی و یک غذای سبک گرم مانند سوپ یا شله زرد یا آش و یا حلیم یا فرنی زینت ببخشید.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: در ماه رمضان مصرف زولبیا و بامیه رونق پیدا می کند زیرا که محصولات حاوی روغن، نشاسته و قندهای ساده هستند و مصرف محدود آن ها مطلوب تر است.

همدانی تصریح کرد: در زمان رسیدن افطار آب سرد ننوشید زیرا ضمن ایجاد حالت ضعف، میل به نوشیدن آب را بیشتر کرده و موجب رقت شیره معده ،پر شدن حجمی از معده و مصرف کمتر غذای اصلی می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان برای تأمین نیاز بدن نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند، وعده های غذای افطار و شام را بصورت دو وعده مجزا کنید.

این کارشناس تغذیه در ادامه گفت: پس از افطار در ماه مبارک رمضان، شام را پرچرب یا شیرین مصرف نکنید؛ در وعده شام یا سحری از مصرف دوغ و نوشابه های گازدار خودداری کنید زیرا گاز آن ضمن تحریک معده، موجب اشغال حجمی از معده شده و سبب مصرف کمتر غذای اصلی می شود.

همدانی همچنین افزود: در ماه مبارک رمضان برای تأمین املاح و ویتامین ها، مصرف سالاد، سبزی و ماست را از یاد نبرید.

وی ادامه داد: در ماه مبار ک رمضان با مصرف انواع میوه تازه یا خشک یا آبمیوه طبیعی و خانگی در فاصله زمانی بین افطار و شام یا شام و سحری، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان را تأمین نمایید.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان به منظور جلوگیری از یبوست که بدلیل کم شدن مصرف آب بروز می نماید؛ از سبزیجات پخته و خام، خورش های آلو و کرفس و میوه ها استفاده کنید.

وی همچنین اعلام کرد که در ماه مبارک رمضان، بیدارنشدن برای سحری به طور کامل اشتباه است و در طولانی مدت روز سبب بروز ضعف و بی حالی روزه دار می شود.

این‌ کارشناس تغذیه گفت: در ماه رمضان افرادی که سحری نمی خورند از ساعت 11 روز بعد کم کم دچار افت کاری و گاه سرگیجه افت قند خون، سردرد وحتی افت فشار خون می شوند، در سحر های ماه رمضان سعی کنید غذای مختصر مصرف کرده، از مصرف دوغ گازدار و نوشابه های گازدار بپرهیزید زیرا می تواند موجب برگشت غذا و ابطال روزه می شود.

همدانی افزود: مهمترین منبع سوخت و انرژی برای فعالیت مغز، گلوکز است که در نان، برنج و ماکارونی به مقدار کافی وجود دارد.

وی عنوان کرد: در ماه رمضان برای کاهش بوی بد دهان دندان ها را مرتب مسواک زده و از گیاهان و میوه مانند هلو، هل، انجیر، به، برگ ترب، دارچین و اسفناج استفاده نمایید.

این کارشناس تغذیه به ورزشکاران نیز توصیه کرد که در ماه مبارک رمضان بهتر است تمرینات ورزشی سبک تر باشد زیرا در حین ورزش بدن نمک و آب زیادی را از دست می دهد که در ورزش های شدید منجر به ضعف شدید روزه دار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین