کد خبر: ۸۰۹۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵

رژیم غذایی سالم یا ناسالم؟!

یک کارشناس تغذیه گفت: اصول تغذیه بیانگر آن است که باید از همه گروه‌های غذایی استفاده کرد تا مشکلی برای سلامتی از لحاظ دریافت ویتامین‌ها به وجود نیاید.
رژیم غذایی سالم یا ناسالم؟!
آفتاب‌‌نیوز :

افسانه عزیزی  افزود: تغذیه سالم برای داشتن بدن سالم و به دور از بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است که متناسب با گروه سنی آقایان و خانم‌ها باید رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی مورد توجه قرار گیرد تا مشکلی برای سلامتی افراد به وجود نیاید.

وی بیان کرد: تنوع و تعادل یعنی از همه گروه‌های غذایی در طول روز استفاده شود با توجه به گروه سنی و شرایط سنی که که آیا فرد بیماری دارد یا خیر؟ آیا فعالیت فیزیکی دارد ؟آیا میزان مصرف مواد غذایی را کنترل می‌کند؟

عزیزی اظهار کرد: کربوهیدرات‌ها از منابع مهم تامین انرژی ما هستند؛ یکی از منابع اصلی گروه غذایی که جز کربوهیدرات هستند می‌توان از نان و غلات نام برد. از سبزیجات و میوه جات نیز در طول روز باید استفاده شود. آگاهی کامل در مورد مواد غذایی و استفاده از غذاهایی سالم در طول روز بسیار کمک کننده است.

یک کارشناس تغذیه با تاکید بر استفاده از نان‌های سبوس دار و جایگزینی با نان های غیر سبوس دار بیان کرد: خانواده‌ها برنج و ماکارونی سبوس دار را جایگزین برنج و ماکارونی‌های غیر سبوس‌دار کنند و در کنارش حبوبات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اصول تغذیه بیانگر آن است که باید از همه گروه‌های غذایی استفاده کرد تا مشکلی برای سلامتی از لحاظ دریافت ویتامین‌ها نداشته باشند، تصریح کرد: مشاهده می‌شود برخی از افراد رژیم غذایی ناسالم می‌گیرند؛ در مرحله اول نان و برنج را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند و با این کار اصل تعادل در گروه‌هایی غذایی را رعایت نمی‌کنند.

عزیزی با بیان اینکه گروه کربوهیدرات‌ها انرژی بدن ما را تامین می‌کند، اظهار کرد: استرس، اضطراب، مشکلات یا ریزش مو، مشکلات پوستی، ضعف سیستم ایمنی افراد از جمله مشکلاتی است که در رژیم غذایی بدون گروه نان و غلات بروز می‌کند.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: گروه پروتئین‌ها شامل (گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ است. پروتئین‌ها به تقویت عضلات، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از عفونت‌ها و کاهش التهاب کمک زیادی می‌کند؛ کسانی که در استفاده از پروتئین‌های حیوانی دچار مشکلاتی هستند می‌توانند بعنوان جایگزین از پروتئین‌های گیاهی استفاده کنند.

عزیزی بیان کرد: افراد مصرف حبوبات مثل عدس یا ماش را در کنار نان یا برنج داشته باشند. تخم مرغ نیز که به‌عنوان یک پروتئین با کیفیت به شمار می رود اگر فرد مشکلی‏ در مصرف آن نداشته باشد می‌تواند در طول روز یک عدد تخم مرغ مصرف کند.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از درشت مغذی‌ها که باید در طول روز استفاده کنیم چربی‌ها هستند بعضی از افراد به اشتباه در رژیم غذایی خود محدودیت شدید در مصرف چربی‌ها دارند. اکثر هورمون‌هایی که ما در بدن داریم پیش نیاز آنها چربی‌ها هستند که می‌توانیم از طریق غذا دریافت کنیم.

عزیزی تصریح کرد: حتما از روغن‌های مایع گیاهی استفاده کنیم. می‌توانیم از دانه و آجیل نیز استفاده کنیم. روغن‌های جامد، پنیر پیتزا، کره و خامه‌داری اسید اشباع شده هستند که باعث رسوب در مویرگ‌ها و رگ‌های خونی می‌شود که می‌تواند فرد را دچار سکته قلبی کند.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: افراد باید دو تا سه واحد لبنیات نیز استفاده کنند. ویتامین D و کلسیم برای سلامت بدن و استحکام استخوان‌ها ضروری است. خانم‌ها با افزایش سنشان به دلیل کاهش هورمون استروژن جذب کلسیم آنها کمتر می‌شود و باعث می‌شود بافت استخوان‌هایشان از هم برود یعنی حالت پوکی استخوان داشته باشند.

عزیزی خاطرنشان کرد: همه افراد با توجه به شرایط سنی آنها بخصوص خانم‌ها باید دو واحد در روز از لبنیات کم چرب استفاده کنند. لبنیات کم چرب مثل ماست کم چرب و پنیر کم چرب و ویتامین D طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی همچنین ماهیانه یک ویتامین D پنج هزار واحد به عنوان دوز پیشگیری استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین