کد خبر: ۱۰۹۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۵

عسگرپور در جشن مستقل انیمیشن: همه اتفاقات این مراسم را محکوم می‌کنم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چهارمین جشن مستقل انیمشین در چهاردهمین جشن سینمای ایران جمعه شب در تالار ایوان شمس برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم گروه موسیقی به اجرای برنامه پرداخت و قطعاتی به همراهی گروه کر ایرانیان به اجرا درآمد. احمد عربانی یکی از انیماتورهای پیشکسوت اجرای برنامه را برعهده داشت و در ابتدای صحبت خود گفت: «خانه سینما مجبور به صرفه‌جویی است و اگر می‌خواستند برای اجرای این مراسم مجری از بیرون صنف بیاورند باید کلی پول می‌دادند بنابراین در چنین شرایطی چه کسی بهتر از انیماتورها که هرچقدر بدهند صدای‌شان در نمی‌آید.»

او با تقدیر از فرهاد توحیدی و تلاش‌های او برای برگزاری این جشن گفت: «ای کاش هر جشن و جشنواره‌ای یک فرهاد توحیدی داشته باشد. مسئولان یک روز می‌آیند و یک روز می‌روند؛ آمدن‌شان دست ما نیست و رفتن‌شان هم دست خودشان نیست اما هنرمندان مانند ریگ‌های ته جوی هستند می‌مانند و حس و انرژی و پیام آنان باقی می‌ماند. ای کاش وقتی مسئولان می‌روند هنرمندان از رفتن‌شان احساس ناراحتی کنند.»

در ادامه فرهاد توحیدی دبیر جشن روی صحنه آمد و گفت: «پرونده چهاردهمین جشن سینمای ایران با چهارمین جشن انیمیشن بسته خواهد شد. چه تقارن زیبایی است که ما جشن امسال را با جشنی خاتمه می‌دهیم که جنسش از هر نوع سینمای دیگری به خیال نزدیک تر است. خیال مآل اندیش و ظرافت‌های خیال و طبیعتا نه اندیشه محال. جنس سینمای انیمیشن بیش از هرچیز با خیال ورزی گره خورده است. سینمای انیمیشن ایران از دوران طلایی خود در دهه 50 آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. نسل طلایی انیمیشن ایران استاد زرین‌کلک، آقای عربانی و خانم ریاحی و خانم جواهریان و دیگران داشته‌های خود را در اختیار نسل جوان گذاشتند و آنان امروز انیمیشن را به جایی می‌رسانند که دوران طلایی دهه 50 را تکرار کنند. امیدوارم انیمیشن افتخارات سینمای ایران را در جهان افزون کند. مملکت و نظامی که به آن عشق می‌ورزیم و دوست داریم هرروز با عزت‌تر و متعالی‌تر در صحنه جهان بدرخشد."

کامیاب درویشی دبیر اجرایی جشن انیمیشن برای ارائه گزارش خود روی صحنه آمد و گفت: «امسال حدود 170 فیلم برای شرکت در جشن فرستاده شد که 120 فیلم تولید امسال و 50 فیلم از سال گذشته بود. هفت داور فیلم‌ها را دیدند و 24 فیلم انتخاب شد که در نهایت 17 داور برای انتخاب فیلم‌های برتر تعیین شدند و برای هفت فیلم جایزه تعیین کردند، اما تصمیم گرفتند امسال جایزه ویژه هیئت داوران نداشته باشیم. برای داوران هم عجیب بود که انیمیشن ایران در دوسال جایزه ویژه نداشته باشد. من در جشن فیلم های کوتاه و مستند حضور داشتم و آقای تقوایی گفتند که 40 فیلم خوب و 20 فیلم کوتاه درخشان دیده‌اند اما متاسفانه این اتفاق در جشن انیمیشن نیفتاد و فکر می‌کنم برای دوستان هم این قضیه نگران کننده بود."

درویشی با انتقاد از حضور واسطه‌ها در تولید انیمیشن گفت: «تزریق پول در انیمیشن باعث شده که دست واسطه‌ها باز شود و به انیمیشن روی بیاورند و با توجه به مسائل مادی فیلم بسازند. آنها با روابطی که دارند می‌توانند تاییدیه بگیرند. در حال حاضر پولی که باید دست انیماتورها برود به دست واسطه‌ها می‌رسد. ما در سینمای انیمیشن تهیه‌کننده و صنف تهیه‌کنندگی مانند سینمای مستند نداریم و بخش خصوصی هم ریسک نمی‌کند در نتیجه به بخش دولتی وابسته هستیم و باید ببینیم چه مدیرانی کار می‌کنند. بعضی مدیران دولتی با آمدن و رفتنشان ما را خوشحال می‌کنند.»

در ادامه ووله معرفی هیأت انتخاب انیمیشن پخش و مراسم اهدای جوایز آغاز شد.
 
محمد حقیقی که یکی از تدوینگران با سابقه انیمیشن است جایزه بهترین صداگذاری را به بهروز شهامت برای فیلم «تنهایی» اهدا کرد. شهامت از دریافت این جایزه ابراز خوشحالی کردو گفت: «افتخار می‌کنم پنج سال در استودیو کانون همکار آقای حقیقی بودم.»

محمد سریر برای اعطای جایزه بهترین موسیقی روی صحنه آمد و گفت: «موسیقی انیمیشن یکی از سخت‌ترین فعالیت‌های موسیقایی برای سینما است چون باید روی حرکات کار شود و تنوع زیادی داشته باشد وبه این ترتیب این کار بسیار بسیار سخت است.»

تندیس بهترین موسیقی به کیوان هنرمند اهدا شد. هنرمند گفت: «‌این جایزه برای من خیلی ارزش دارد و از اینکه این جایزه را از دست استاد گرفتم خیلی خوشحالم.» او از واحد سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم تشکر کرد.

اکبر عالمی برای اهدای تندیس بهترین طراحی شخصیت، فضا و لی‌اوت روی صحنه آمد و گفت: «زمانی که در مراسمی می‌خواستم جایزه آقای نصرت کریمی را بدهم گفتم معلم و شاگرد هر دو پیر شده‌اند حالا من پیرمرد هستم و باید جایزه شاگردانم را بدهم.»

او خطاب به نورالدین زرین‌‌کلک که در سالن حضور داشت گفت: «آقای زرین کلک روزی را به یاد می‌آورید که ‌آسیفای ایران را شکل دادید وما دانشجویان با آپارات 16 میلمیتری مجبور بودیم در خانه دانشجویان فیلم ببنیم. آسیفای امروز به دست کامیاب درویشی سپرده شده و افرادی چون فرهاد توحیدی و آقای عسگرپور پشتیبان آن هستند و دست توانای خلاقیت و ایماژ جوانان هم همراه آن است. باید این تندیس را به شخصیت‌هایی چون آقای توحیدی و عسگرپور داد.»

تندیس این بخش به سارا شفیعی‌پور برای «بالاتر از ابرهای خاکستری» تعلق گرفت و او برای آینده انیمیشن ایران آروزی موقیت کرد و گفت: «برای گرفتن این جایزه خیلی خوشحالم و بیشتراز این خوشحالم که این جایزه را از دکتر عالمی استادم گرفتم که نه فقط درس دانشگاه بلکه درس زندگی از ایشان آموختم.»

در ادامه مراسم فیلم کوتاهی درباره نفیسه ریاحی اولین کارگردان زن انیمشین ایرانی پخش شد که در آن ابراهیم فروزش، نورالدین زرین‌کلک، علی اکبر صادقی و نازنین سبحان سربندی درباره این استاد مرحوم انیمیشن صحبت کردند.

مهین جواهریان یکی از استادان انیمیشن برای دریافت لوح یادبود مرحوم ریاحی روی صحنه آمد تا این لوح را به دست خانواده او برساند.

جواهریان درباره ریاحی گفت: «نفسیه در ایران به دنیا نیامده بود و تمام خانواده‌اش هم در خارج از ایران زندگی می‌کردند و تنها به خاطر علاقه‌اش به ایران در اینجا ماند و زندگی کرد. اگر خانواده نسبی در ایران نداشت، اما خانواده گرم و دوستانش در انیمیشن را داشت که پس از یک دهه از رفتنش هنوز هم به او احترام می‌گذاریم و یادش را گرامی می‌داریم و برای کارهایش احترام قائلیم. نفیسه اولین کارگردان زن انیمیشن در ایران بود.»

جواهریان برای انیمیشن ایران آرزوی موقیفت کرد تا به جایگاهی که حقش است دست پیدا کند. کامیاب درویشی لوح یادبود نفیسه ریاحی را به جواهریان سپرد.

در ادامه اسفندیار احمدیه از پیشکسوتان تجربی انیمیشن تندیس بهترین انیمیت را به بهزاد فراهت برای قصه‌های یک خطی اهدا کرد.

امین تارخ برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه روی صحنه آمد و گفت: «به سهم خود از فرهاد توحیدی بسیار بسیار ممنونم برای زحماتی که کشید و سختی‌هایی که تحمل کرد تا جشن سینمای ایران به سامان رسید.هیچ‌کس نتوانست مانع از این شود که او تلاش کند حتی بی‌پولی هم که خیلی اذیتش کرد مانع از کار او نشد. امیدوارم سال آینده او بتواند با دست پر جشن سینمای ایران را برگزار کند.»

حمید برزویی برای انیمیشن «شروع» تندیس بهترین فیلم‌نامه را دریافت و از برگزارکنندگان این جشن تشکر کرد.

در ادامه مراسم احمد عربانی فیلمنامه کوتاه طنزی درباره عشق به اتم را با شخصیت‌ها «رومئو و ژولیت» خواند که بسیار مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

نورالدین زین کلک برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی روی صحنه آمد و گفت: «وظیفه دارم به عنوان مدیر آسیفای ایران از کسانی که این برنامه را از مدت‌ها پیش آغاز کردند تشکر کنم. از خانه سینما به خاطر حسن نیت بی‌بدیل و اینکه بالاخره انیمیشن را به عنوان رکنی از سینمای ایران شناخت تقدیر می‌کنم.»

مهرداد شیخان برای فیلم «تنهایی» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و گفت: «این فیلم حاصل یک کار گروهی بود. این جایزه ارزشمندترین جایزه‌ای است که به فیلم تعلق گرفته و برای همیشه برای من به عنوان یک جایزه به‌یاد‌ماندنی باقی خواهد ماند. امیدوارم فرصتی باشد تا کارهایی را که به زمین مانده انجام دهیم و موضوعات بسیاری را که تا به حال نشده تصویر کنیم روزی به تصویر کشیده شود.»

محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما برای اهدای جایزه بهترین فیلم روی صحنه آمد و گفت: «خیلی خوشحالم در جمع شما هنرمندان انیمیشن هستم و همین طور استاد احمدیه را سلامت می‌بینم. مجموعه جشن‌های سینمای ایران با خیر و خوشی و سلامتی به پایان رسید از آقای توحیدی که برای برپایی، زحمت بسیاری کشیدند بسیار ممنوم و همینطور از شهردار محترم تهران آقای قالیباف و معاون اجتماعی ایشان آقای دکتر ایازی و آقای پیماندار مدیریت مجموعه ایوان شمس که به ما کمک بسیاری کردند، متشکرم. تنگناهای اقتصادی موجبات خلاقیت را ایجاد می‌کند و با اجرای خوب آقای عربانی ما متوجه شدیم که در این تنگنا، مجری جدیدی به مجریان ما اضافه شد.»

عسگرپور به مزاح گفت: «برای اینکه دوباره مشکلی پیش نیاید همه اتفاقاتی را که در این مراسم افتاد محکوم می‌کنم.»

تندیس بهترین فیلم به مهرداد شیخان برای انیمیشن «نهایی» اهدا شد و در پایان انیمیشن «بنی آدم»به کارگردانی نورالدین زرین کلک برای اولین بار به نمایش درآمد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین