کد خبر: ۱۱۹۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲

چرا «پابرهنه در بهشت» سال‌ها اکران نشد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «پرسه در مه» قرار است در اکران آینده سینماها روانه پرده اکران شود. فیلمی که فراتر از انتظار از بهرام توکلی ساخته شد و این کارگردان صاحب سبک و جوان سینمای ایران را چند پله به جلو برد.

توکلی در گفت‌وگو با 30نما درباره اکران نشدن فیلم «پابرهنه در بهشت» صحبت جالبی را کرده است که ضمن آنکه نشان‌دهنده سلیقه‌ای رفتار کردن مدیران نسبت به آثار هنری؛ به نبود ضابطه خاص برای حفظ و مصونیت معنوی یک اثر هنری نیز اشاره دارد.

بهرام توکلی در این باره می‌گوید: آن موقع که من «پابرهنه در بهشت» را ساختم مدیریت فارابی برعهده‌ی آقای رضا داد بود. ایشان پیشنهادی به من دادند برای ساخت یک رمانی که امتیازش را خریداری کرده بودند. قصه‌ رمان مربوط به زندگی شهاب‌الدین سهروردی بود و بعد از عقد قرار داد بنا بر این شد که من فیلمنامه این‌کار را بنویسم.

نگارش این فیلمنامه تقریبا یک‌سال وقت من را گرفت. ما حصل آن فیلمنامه به دو ساعت پایانی زندگی سهروردی که شامل دادگاه و محاکمه و نهایتا اعدامش بود؛ می‌پرداخت. وقتی نگارش فیلمنامه تمام شد مدیریت فارابی عوض شد و مدیر جدید اصلا با فیلم «پابرهنه در بهشت» مشکل داشت و گفت این فیلمساز اصلا نباید کار بکند. با این‌که من یکسال از وقتم را سر پروژه سهروردی گذاشتم، به بایگانی سپرده شد.

بعد از آن هم یک زمانی برده شد تا من بتوانم فیلم‌نامه دیگری را آماده کنم و بتوانم تهیه‌کننده‌ دیگری را برای کار متقاعد کنم. ماحصل تمام این زمان‌ها حول و حوش دو سال و نیم زمان برد. در طول این مدت فیلم‌نامه‌هایی هم پیشنهاد می‌شد که چندان من را برای کار ترغیب نمی‌کرد. حقیقت‌اش من از اول با خودم قراری را گذاشتم که اصلا مهم نیست چقدر فاصله بین کارهایم بیافتد. مهم این است که در فاصله بین دو یا سه سال بتوانی کاری را انجام بدهی که واقعا دوستش داری.»

این اتفاق در حالی می‌افتد که فیلم یکی از فیلم های مطرح جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر بود که توانست منهای تمامی جوایزی که دریافت کرد جایزه ویژه مصطفی عقاد را به خاطر نگاه مذهبی و اسلامی از آن خود کند.

به نظر می‌رسد مدیریت فعلی سینمای کشور کار بسیار سختی را برای ادامه مسیر و جبران اشتباهات مدیران گذشته در پیش رو دارد که در برخی موارد هم از آن سربلند بیرون آمده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین