کد خبر: ۷۴۴۱۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
پاسخ آفتاب‌نیوز به جوابیه سازمان برنامه و بودجه

کدام نهاد خارجی قرار است ٢ میلیارد یورو به خزانه دولت رئیسی واریز کند؟

ضمن استقبال از پاسخ سازمان برنامه و بودجه، انتظار بود که با هدف شفاف‌سازی بودجه، آن نهاد خارجی که در بند "د" تبصره ٣ لایحه بودجه ١٤٠١، پیش‌بینی شده است ٢ میلیارد یورو به جمهوری اسلامی به صورت بلاعوض کمک نماید تا دولت معادل ریالی آن را به خزانه واریز کند! کدام موسسه خارجی است؟! آنهم در این شرایط که دارایی‌های ارزی جمهوری اسلامی ایران بلوکه شده است؟! و قرار هم نیست که بودجه به رفع تحریم‌ها گره زده شود!
کدام نهاد خارجی قرار است ٢ میلیارد یورو به خزانه دولت رئیسی واریز کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

در پی انتشار گزارشی در آفتاب‌نیوز با عنوان "وعده‌ای که به محاق رفت؛ لایحه بودجه ١٤٠١ با ساختاری بدون اصلاح؟!"، سازمان برنامه و بودجه در جوابیه‌ای که برای آفتاب‌نیوز ارسال کرده، ضمن طرح ادعاهایی علیه دولت روحانی، گزارش آفتاب‌نیوز را " ژست طلبکارانه" از دولت رئیسی دانسته و مدعی شده که بودجه سال 1401 شفاف و قابل نظارت و کنترل از طرف مردم بوده اما انتظار حل مشکلات کشور در کوتاه‌مدت را نداشته باشید.

آفتاب‌نیوز در این گزارش چند نکته درباره منابع و مصارف بودجه سال ١٤٠١، افزایش وابستگی بودجه به نفت، عملیاتی شدن بودجه و افزایش غیرمعمول بودجه در برخی از ردیف‌های نهادهای خاص مطرح کرده بود. همچنین در خصوص ادعای شفاف‌سازی بودجه، این پرسش مطرح شد که "در سال آینده کدام موسسه یا نهاد خارجی و بین‌المللی، آن‌گونه که در بند "د" تبصره ٣ لایحه بودجه سال ١٤٠١ منعکس شده، قرار است ٢ میلیارد یورو به ایران به طور بلاعوض کمک کند تا دولت آنرا به ریال تبدیل و به خزانه واریز نماید؟!"(جزئیات بیشتر)

سازمان برنامه و بودجه هم با ارسال جوابیه‌ای برای ما به بیان توضیحاتی در خصوص بودجه و نکات مطرح شده در گزارش آفتاب‌نیوز پرداخته بود اما به این پرسش که "کدام نهاد خارجی قرار است ٢ میلیارد یورو به خزانه دولت رئیسی واریز کند؟" پاسخی نداد.

با این حال در پاسخ به جوابیه سازمان برنامه و بودجه چند نکته قابل ذکر است:

١- ضمن استقبال از پاسخ روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، انتظار بود که با هدف شفاف‌سازی بودجه، آن نهاد خارجی که در بند "د" تبصره ٣ لایحه بودجه ١٤٠١، پیش‌بینی شده است ٢ میلیارد یورو به جمهوری اسلامی به صورت بلاعوض کمک نماید تا دولت معادل ریالی آن را به خزانه واریز کند! کدام موسسه خارجی است؟! آنهم در این شرایط که دارایی‌های ارزی جمهوری اسلامی ایران بلوکه شده است؟! و قرار هم نیست که بودجه به رفع تحریم‌ها گره زده شود!

٢- از نظر هیات تحریریه آفتاب‌نیوز از جنبه واقع‌بینی، لایحه بودجه ١٤٠١ که برای پنجمین سال محاصره اقتصادی تهیه و تنظیم شده است، قابل دفاع و حمایت است و باید از کارشناسان خبره و امین سازمان برنامه و بودجه برای تهیه این بودجه با وجود موانع فراوان همانطور که قبلا گفته شد، تقدیر نمود؛ ولی از جنبه ادعا‌های برخی از مسئولان دولتی که وعده حل مشکلات را در کوتاه‌مدت می‌دادند و از نصف کردن قیمت ارز با تزریق ٣٠٠ میلیون دلار، اصلاح ساختار در بودجه، کاهش تورم، حل سه روزه مشکل بورس، افزایش قدرت خرید مردم و … سخن می‌گفتند، انتقادات جدی بر لایحه بودجه ١٤٠١ وارد است که در مطالب و گزارش‌های دیگر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

٣- از مسئولان دولت سیزدهم انتظار می‌رود با خویشتن‌داری، همانطور که سال‌ها به دولت در محاصره اقتصادی قبل، غیرمنصفانه انتقاد می‌کردند، اندکی هم نقد منصفانه را پذیرا باشند! 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین