کد خبر: ۷۵۲۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
اقتصاد را نمی‌توان دستوری اداره کرد

امروز فرصت حذف ارز ترجیحی نیست

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ یک قیمت ثابت۲۳ هزار تومان را برای ارز در نظر گرفته است در صورتی که اقتصاد دستوری نیست، چرخه اقتصاد را عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌کند.
امروز فرصت حذف ارز ترجیحی نیست
آفتاب‌‌نیوز :

معصومه آقاپور علیشاهی درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت و مجلس گفت: در شرایط فعلی کشور ما زیر صدمات و لطمات تحریم‌ها است و هزینه تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان بسیار بالا است. امروز تولیدکنندگان ما چه در خصوص ورود و خروج کالا، چه همچنین در زمینه دریافت ارز در بخش‌های دولتی و خصوصی تحریم‌ها را دور می‌زنند از همین رو هزینه‌های هنگفتی باید پرداخت کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هزینه تحریم‌ها از ۱۲ درصد تا ۲۰ درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌کند که هم برای تولیدگان و هم مصرف‌کنندگان مشکل‌آفرین است.

وی با بیان این که برای سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی نباید حذف شود، تاکید کرد: تا شکسته شدن تحریم‌ها و اختصاص ارز برای واحدهای تولیدی که منجر به کاهش قیمت تمام شده کالا می‌شود ارز ترجیحی بر کالاهای اساسی باید بماند؛ چرا که اگر تحریم ها برداشته شود آن ۱۲ درصد تا ۲۰ درصدی که برای نقل و انتقال پول اختصاص داده می‌شد به نیم درصد کاهش پیدا می‌کند، در حالی که امروز در بهترین شرایط حداقل ۱۲ درصد پیدا می‌کنیم.

آقاپور علیشاهی خاطرنشان کرد: هنگامی که تولید واقعی کشور افزایش پیدا کند، قیمت کالاها کاهش پیدا می‌کند که خواه و ناخواه ارزش پولی ما افزایش پیدا می‌کند، با افزایش قیمت پول ملی قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و هنگامی که قیمت دلار کاهش پیدا کند ما شرایط تورمی را سپری خواهیم کرد و وارد دوره رونق اقتصادی می شویم.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ یک قیمت ثابت ۲۳ هزار تومان را برای ارز در نظر گرفته است در صورتی که اقتصاد دستوری نیست، چرخه اقتصاد را عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌کند. نمایندگان باید برای قیمت دلار چند سناریو تعریف می‌کردند یا این که می‌گفتند قیمت ۲۳ هزار تومان قیمت صد درصد نیست؛ زیرا اگر انشاالله فرجی ایجاد شود و رشد اقتصادی خوبی را در سال ۱۴۰۱ تجریه کنیم جا دارد دلار به ۱۸ الی ۱۵ هزار تومان برسد، اما هنگامی در بودجه تصویب می‌شود قیمت دلار باید ۲۳ هزار تومان باشد و اجازه کاهش قیمت را می‌گیریم در واقع مکانیزیم بازار را متززل می‌کنیم از همین رو به اعتقاد من باید قیمت دلار را شناور در نظر بگیریم و اجازه کاهش قیمت را به بازار بدهیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همان طور مقام معظم رهبری تاکید کردند دولت فقط باید نقش نظارتی داشته باشد و در اقتصاد دخالت نکند، بگذارد مکانیزیم‌های اقتصادی خودشان در جامعه آزادانه فعالیت کنند بنابراین اگر دلارهای بلوکه شده وارد کشور شوند ما شرایط بسیار خوبی را تجربه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: باید با تدبیر و عالمانه و بدون سیاست زدگی اقتصاد کشور را هدایت کنیم و از همه اقشار؛ اساتید دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و خانم‌های مدیر فعال در حوزه اقتصاد استفاده کنیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره این‌که گفته می‌شود دولت مسئله حذف ارز ترجیحی را به این دلیل به مجلس آورده است که اگر فردا در جامعه با مشکلاتی روبه‌رو شد به تنهایی پاسخگو نباشد، بیان کرد: معتقدم اگر دولت خواسته یا ناخواسته این کار را انجام داده است؛ امروز فرصت حذف ارز ترجیحی نیست چراکه اگر کشور رشد اقتصادی ۸ درصد داشته باشد و دلار بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان شود، فاصله بین ۴ هزار تومان تا ۱۰ هزار که آن‌چنان زیاد نیست، اما فاصله بین ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۸ هزار تومان ۷ برابر است در صورتی که امروز جامعه حتی تحمل فاصله ۴ الی ۵ برابری را ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین