کد خبر: ۸۳۹۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸

با خرما از پوکی استخوان جلوگیری کنید

خواص بی نظیر خرما برای سلامتی Phoenix dactylifera. خرما از مهم‌ترین نباتات اسـت. کشت خرما در ایران از سابقه طولانی برخوردار بوده و در حال حاضر یکی از محصولات مهم و پر سود کشور بـه شـمار مـی آیـد.
با خرما از پوکی استخوان جلوگیری کنید
آفتاب‌‌نیوز :

همانطور که می‌دانیم خرما تنها میوه ایست که در صحرا وجود دارد مردم صحرا تمام احتیاجات خود را از آن رفع می‌کنند. خرما دارای ۲۵ درصد ساکاروز، ۵۰ درصد گلوکز، و مواد آلبومینوئیدی، پکتین و آب می‌باشد. بعلاوه دارای ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین A,B,C,E می‌باشد.

خرما منبع غنی از مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز است همه این‌ها برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با پوکی استخوان ضروری هستند. خرما غنی از ویتامین K است، که یک انعقاد کننده خون است و به سوخت و ساز بدن شما کمک می‌کند. همچنین شامل بورون هست که برای استخوان‌های سالم مفید هست. یافته‌های خرما برای محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز ارائه شده است.

مصرف منظم خرما و میوه‌های مشابه با خطر بیماری‌های نورودژنراتیو و عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن ارتباط دارد؛ تحقیقات نشان می‌دهد که با مصرف خرما، احتمال کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر وجود دارد. یکی دیگر از مطالعات نشان داده است که خرما می‌تواند به جلوگیری از التهاب در مغز کمک کند.

اثر معجزه آسای دیگر خرما از بین بردن تورم پلک‌های چشم است برای این منظور پمادی از آرد هسته خرما درست کرده و آنرا روی چشم می‌گذارند این پماد برای رشد مژه‌های چشم نیز بهترین دارو است. در زمان‌های قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی بکار می‌برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است. گل‌های درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارد. طعم گل‌های درخت خرما تلخ است و اثر مسهلی دارد گرچه خرما دارای قند بالایی است، آن‌ها هم چنین منبع خوبی از فیبر است که می‌تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد با این حال، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود چک کنید.

 اعراب از خرمای کال نیز استفاده می‌کنند و معتقدند که اثرات درمانی بسیاری دارد از جمله خرمای سبز که تقویت کننده اعمال جنسی و انرژی زا می‌باشد از هسته آن نان و از میوه خرما عسل تهیه می‌کنند خرما در کشور عمدتا به صورت مستقیم مصرف می‌شود و بخش زیادی از ضایعات آن بدون استفاده دور ریخته می‌شود.

شیره حاصل از ضایعات خرما به دلیل داشتن انواع ویتامین ها، مواد معدنی و قند فراوان پس از فراوری و استرلیزاسیون برای غنی سازی بسیاری از مواد غذایی قابل استفاده است. همچنین در فراورده‌های لبنی، نوشابه‌ها و فراورده‌های غله‌ای که ساکارز از اجزای اصلی آن‌ها می‌باشد، قابل استفاده است. امروزه استفاده تجاری از میکروارگانیسم‌های با قابلیت بیوتکنولوژیکی برای تولید توده‌های سلولی، رنگدانه‌های طبیعی مانند کاروتنوئید و. به علت هزینه تولید بالای آن محدود گشته است.

یکی از راه کار‌های کاهش هزینه‌ها استفاده از ضایعات محصولات غذایی به عنوان محیط کشت میکروبی می‌باشد از ضایعات خرما می‌توان به عنوان محیط کشت میکروبی مناسب برای تولید محصولاتی مانند اسیدسیتریک، اتانول، صمغ زانتان و ... بهره گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین