کد خبر: ۸۶۷۸۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
توافق بر سر عبور کاروان‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه رفح

سیزدهمین روز جنگ فلسطین| ۱۵۲۴ کودک کشته شده‌اند

سیزدهمین روز جنگ حماس و اسرائیل در حالی آغاز می‌شود که حمله مرگبار اخیر به بیمارستانی در غزه موجی از اعتراض را در بسیاری از کشور‌های عربی و اسلامی برانگیخته است.
سیزدهمین روز جنگ فلسطین| ۱۵۲۴ کودک کشته شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین خبر‌ها و گزارش‌های مرتبط با جنگ حماس و اسرائیل و تحولات پیرامون آن در روز پنجشنبه  را در این صفحه دنبال کنید.

اسماعیل هنیه: به همه هشدار دادیم

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در آخرین اظهاراتش پس از جنگ اخیر جنبش تحت رهبری او با اسرائیل گفت: تداوم تجاوزات و خونریزی‌های اسرائیل تمام معادلات و طرح‌ها برای فلسطین و منطقه را زایل و تباه می‌کند.

هنیه با تاکید بر اینکه جهان «استقامت افسانه‌ای مردم ما در غزه و آنچه مقاومت ثبت می‌کند» را دنبال می‌کند، گفت: «ما به همه هشدار دادیم که در صورت تداوم تجاوزات و ویرانی‌ها، این نبرد ممکن است به نبردی منطقه‌ای تبدیل شود.  مقاومت با وجود وحشی‌گری اشغالگر و جنایاتی که بر ماهیت این دشمن قاتل وحشی و نازی صحه می‌گذارد، ضرب‌آهنگ نبرد را کنترل می کند.»  دولت آمریکا در جلب حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای از تجاوز و تطبیق موضع رسمی اعراب در پذیرش آوارگی [فلسطینی‌های غزه] ناکام ماند. وی همزمان از موضع عربی و اسلامی به ویژه مصر در قبال موضوع آوارگی فلسطینی‌ها قدرانی کرد.  

هنیه همچنین با بیان این که ساکنان غزه با فاجعه انسانی مواجهند خواستار تسریع در ارسال کمک‌ها به ساکنان این باریکه شد.

وی تاکید کرد: «حماس، مقاومت و مردم فلسطین نسبت به اشغالگر انسانیت، اخلاق و ارزش‌های بیشتری دارند.»

وی با دعوت توده‌ها به بسیج عمومی در روز جمعه و با عنوان «تجاوز به غزه متوقف شود و نه به آوارگی یا وطن جایگزین» تأکید کرد: «نباید اجازه دهیم این دشمن قدس، الاقصی و خون مردم ما را را هتک حرمت کند.»

رئیس دفتر سیاسی حماس واکنش توده‌ای را که در روزهای اخیر شکل گرفته است ستود و گفت که غزه تنها نیست.

مقام ارشد اطلاعاتی اروپا: تعداد تلفات انفجار بیمارستان «المعمدانی» غزه «۱۰ تا ۵۰ نفر» است

یک مقام ارشد اطلاعاتی اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته است تعداد تلفات انسانی انفجار بیمارستان «الاهلی العربی (المعمدانی)» غزه در روز سه‌شنبه «بسیار کمتر» از اعداد اعلام شده است.

این مقام بلندپایه که نخواست نامش فاش شود، گفت: «۲۰۰ یا ۵۰۰ کشته وجود ندارد، بلکه چند ده نفر هستند. احتمالاً بین ۱۰ تا ۵۰ نفر.»

پیشتر وزارت بهداشت غزه در اراضی فلسطینی، تحت کنترل حماس، از کشته شدن «۴۷۱ نفر» در این حادثه خبر داده بود.

اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی به صورت متقابل یکدیگر را به دست داشتن در این حادثه متهم می‌کنند. در حالی که مقامات اسرائیلی می‌گویند یک راکت عمل‌نکرده متعلق به جهاد اسلامی عامل این اتفاق بوده است، رهبری سازمان جهاد اسلامی این اتهام را رد کرده است.

آمریکا دو سامانه گنبد آهنین را که از اسرائیل خریده بود بازمی‌گرداند

پنتاگون دو سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را که قبلا از اسرائیل خریداری کرده بود به اسرائیل بازمی‌گرداند تا از خود در برابر موشک‌ها و راکت‌ها دفاع کند.

یک مقام آمریکایی و یکی از دستیاران کنگره به رویترز گفتند که وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه در یک جلسه توجیهی به اعضای کنگره گفت که قصد دارد سامانه‌های گنبد آهنین را به اسرائیل بازگرداند. اما مالکیت این دو سامانه گنبد آهنین مالی در اختیار آمریکا باقی خواهد ماند.

دستیار کنگره گفت که انتقال این دو سامانه به اسرائیل ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد. پنتاگون این سامانه‌ها را به عنوان راهی برای دفاع از قلمرو گوام در برابر موشک‌های چینی از اسرائیل خریداری و آزمایش می‌کرد.

دادگاه اداری پاریس دستور ممنوعیت تظاهرات حامیان فلسطین را به حال تعلیق درآورد

روز پنجشنبه همزمان با برگزاری یک تجمع از سوی حامیان فلسطین در پاریس، دادگاه اداری این شهر دستور ممنوعیت تظاهرات را که از سوی فرمانداری صادر شده بود به حال تعلیق درآورد.

گروه‌های حامی فلسطینی و همچنین گروه چپگرای «حزب نوین ضدسرمایه‌داری» این تظاهرات را که از ساعت ۶ عصر به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده بود سازماندهی کرده بودند.

در پی این فراخوان چندین هزار نفر با حضور در میدان جمهوری پاریس دست به تجمع زدند. این در حالی بود که پیشتر وزارت کشور فرانسه هرگونه تظاهرات حامیان فلسطین را ممنوع اعلام کرده بود.

گالانت خطاب به سربازان اسرائیلی مستقر در مرز: به زودی غزه را «از داخل» خواهید دید

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در یک سخنرانی در جمع نیروهای نظامی این کشور در مرز غزه گفته است آنان به زودی این ناحیه را «از داخل» خواهند دید.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر وزیر دفاع اسرائیل منتشر شده به نقل از وی آمده است: «شما الان غزه را از دور می‌بینید، به زودی از داخل آن را خواهید دید. فرمان خواهد رسید.»

ناظران می‌گویند اظهارات او نشان می‌دهد که آغاز یک حمله زمینی ممکن است نزدیک باشد.

ارتش اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که نیروهایش به منظور افزایش آمادگی جهت انجام عملیات برای مراحل بعدی جنگ، در سراسر خاک این کشور استقرار پیدا کرده‌اند.

امانوئل ماکرون از ممنوعیت تظاهرات حامیان فلسطین در فرانسه دفاع کرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه از اقدام دولت خود در ممنوع کردن تظاهرات حامیان فلسطین دفاع کرد و گفت چنین تصمیمی در وهله اول از روی «احترام» به جانباختگان حمله تروریستی در اسرائیل اتخاذ شده است.

او گفت: «یک حمله تروریستی رخ داده بود و چنین کاری درست نبود. من افرادی را می‌بینم که می‌خواهند تظاهرات مسالمت‌آمیز داشته باشند، اما عناصر فوق‌العاده افراط‌گرایی هستند که پرچم‌های اسرائیل را آتش زده و از حماس دفاع می‌کنند. آیا در حال حاضر ما به چنین چیزهایی نیاز داریم؟ همبستگی برای صلح، مبارزه هدفمند با تروریسم و در عین حال تلاش برای حفظ جان غیرنظامیان چیزی است که ما در موقعیت کنونی احتیاج داریم. این خیلی کاراتر از تفرقه و انشقاق است.»

پیشتر ژرالد دارمنن وزیر کشور فرانسه با صدور یک دستور هرگونه تظاهرات در حمایت از فلسطین را در شهرهای این کشور ممنوع اعلام کرده بود.

آذربایجان: از مبارزات مردم فلسطین برای تشکیل کشور حمایت می‌کنیم

جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه آذربایجان، گفته است کشورش از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند.

آقای بایرام‌اف که در نشست اضطراری کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در شهر جده عربستان سعودی به سر می‌برد، گفت: «آذربایجان متعهد به اتحاد اسلامی است و از مبارزات مردم فلسطین برای تشکیل کشور حمایت می‌کند. باکو خواستار راه‌حل دو دولتی است که در آن قدس شرقی پایتخت فلسطین باشد.»

اتحادیه فوتبال اروپا: هیچ بازی یوفا تا اطلاع ثانوی در اسرائیل برگزار نخواهد شد

کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) روز پنجشنبه اعلام کرد که مسابقات تحت نظر این اتحادیه تا اطلاع ثانوی در اسرائیل برگزار نخواهند شد.

یوفا به فدراسیون فوتبال اسرائیل و دو تیم مکابی حیفا و مکابی تل‌آویو پیشنهاد داده است تا زمانی که تصمیم به تعلیق مسابقات در اسرائیل به قوت خود باقی است، آنها مسابقات خانگی خود را در ورزشگاه‌هایی خارج از اسرائیل برگزار کنند.

اتحادیه فوتبال اروپا همچنین بازی مرحله گروهی لیگ اروپا بین تیم‌های ویارئال (اسپانیا) - مکابی (حیفا) و همچنین مکابی (تل‌آویو) - زوریا لوهانسک (اوکراین) در لیگ کنفرانس اروپا را به ترتیب به ۶ دسامبر و ۲۵ نوامبر عقب انداخته است.

کمیته اجرایی یوفا همینطور اعلام کرد بازی تیم‌های ملی بلژیک و سوئد، که به دلیل حمله تروریستی در بروکسل و مرگ ۲ هوادار سوئدی نیمه‌تمام ماند، مجددا برگزار نخواهد شد و همان نتیجه‌ یک بر یک که در پایان نیمه اول به دست آمده بود به عنوان نتیجه نهایی منظور خواهد شد.

بیش از ۳۷۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند

مقامات وزارت بهداشت غزه روز پنجشنبه اعلام کردند از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر تا کنون دستکم ۳ هزار و ۷۴۸ فلسطینی کشته و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر دیگر در حملات اسرائیل به غزه زخمی شده‌اند.

اشرف القدره، سخنگوی این وزارتخانه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که از مجموع کشته‌شدگان هزار و ۵۲۴ نفر کودک و هزار نفر نیز زن بوده‌اند.

نتانیاهو: اسرائیل در حال مبارزه با «محور شرارت» است!

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه بدون اشاره به جنایت در غزه که در یک کنفرانس خبری مشترک با ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا شرکت کرده بود، ادعا کرد: «حماس نازی‌های جدید و داعش جدید هستند و ما باید با آن‌ها مبارزه کنیم. محور شرارت به رهبری ایران و از طریق حزب‌الله لبنان، حماس و دیگران می‌خواهد خاورمیانه را به قرون وسطی برگرداند... ما باید در مقابلشان مقاومت کنیم و باید بر آن‌ها پیروز شویم.»

نخست‌وزیر اسرائیل اضافه کرد که در حال آغاز یک «جنگ طولانی» است و در این راه به «حمایت مستمر بریتانیا» نیاز دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا نیز که امروز صبح وارد اسرائیل شده است خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت: «ما کاملاً از حق اسرائیل برای دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌المللی، تعقیب حماس، بازگرداندن گروگان‌ها، جلوگیری از حملات بیشتر و تقویت امنیت اسرائیل در بلندمدت حمایت می‌کنیم.»

آقای سوناک با استقبال از باز شدن مسیر‌های غزه برای ورود کمک‌های بشردوستانه اضافه کرد: «ما می‌دانیم که مردم فلسطین نیز قربانی حماس هستند».

حماس از کشته شدن یک عضو دفتر سیاسی خود در حملات اسرائیل به غزه خبر داد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس روز پنجشنبه در سیزدهمین روز از جنگ با اسرائیل اعلام کرد که یک عضو زن دفتر سیاسی این جنبش در حملات اخیر به غزه کشته شده است.

جمیله شانتی ۶۴ ساله که گفته می‌شود در حمله شامگاه سه‌شنبه ارتش اسرائیل به شمال نوار غزه کشته شده، جزو نخستین زنانی بود که طی سال‌های اخیر به دفتر سیاسی این جنبش اسلامگرای فلسطینی پیوست.

این عضو حماس سال ۲۰۰۶ نیز پیش از آنکه دست تشکیلات خودگردان فلسطینی از اداره غزه کوتاه شود به عنوان معاون شورای قانونگذاری تشکیلات فلسطینی که حکم پارلمان را برای این تشکیلات ایفا می‌کرد انتخاب شده بود.

ارتش اسرائیل شمار گروگان‌ها در غزه را ۲۰۳ نفر اعلام کرد

ارتش اسرائیل شمار افراد به گروگان‌گرفته شده توسط شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس طی حمله هفتم اکتبر را ۲۰۳ نفر اعلام کرد.

این در حالیست که مقامات نظامی اسرائیل پیش‌تر تعداد گروگان‌های به اسارت گرفته شده توسط حماس در این عملیات را ۱۹۹ نفر اعلام کرده بودند.

ارتش اسرائیل همچنین تعداد سربازان که از زمان حملات حماس در ۷ اکتبر تاکنون کشته شده‌اند، دست کم ۳۰۶ نفر اعلام کرده است.

رهبران مصر و اردن در باره «تجاوز اسرائیل به غزه» گفتگو می‌کنند

عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر که قرار بود روز چهارشنبه در نشستی چهارجانبه به همراه محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی با جو بایدن شرکت کنند پس از لغو این نشست امروز با یکدیگر دیدار و در خصوص «تجاوز اسرائیل به غزه» گفتگو می‌کنند.

مصر، کشوری هم مرز با نوار غزه و اردن، که با بخش اشغالی کرانه باختری مرز مشترک دارد، بواسطه معاهدات صلحی که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴ منعقد شدند با اسرائیل مرتبط هستند.

این دو کشور که اغلب نقش میانجی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را در جریان درگیری‌ها ایفا می‌کنند، چند روزی است که در پی تشدید بحران در منطقه و پس از حملات سنگین اسرائیل به غزه، نسبت به «آوارگی اجباری» فلسطینی‌ها در خاک خود هشدار داده‌اند.

عبدالله دوم پیش‌تر در جریان دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان کوچ اجباری فلسطینیان به اردن و مصر را خط قرمز دو کشور عنوان کرده بود.

 نیم میلیون نفر از آوارگان به اماکن سازمان ملل پناه بردند

والری گوریا، خبرنگار یورونیوز در بیت المقدس در گزارشی وضعیت جنگ حماس و اسرائیل پس از سفر جو بایدن به تل‌آویو را این‌گونه شرح می‌دهد: 

شب پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل آرام نگذشت. بر اساس گزارش‌ها حملات هوایی اسرائیل در هفت منطقه غزه به کشته شدن اعضای یک خانواده انجامید. 

دو فلسطینی نیز در درگیری با نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری کشته و چندین نفر هم بازداشت شدند. 

ارتش اسرائیل گفته است که مواضع حزب‌الله را در جنوب لبنان در پاسخ به حملات ضد تانک پر شمال اسرائیل هدف قرار داده است. 

هنوز هیچ جزئیات از حمله زمینی احتمالی ارتش اسرائیل به نوار غزه در دست نیست. 

بنیامین نتانیاهو روز گذشته اعلام کرد که حمایت ایالات متحده همه معادلات این جنگ را تغییر خواهد داد. 

همزمان سه هزار تن کمک در سوی مصری گذرگاه رفح در انتظار ارسال به نوار غزه است. 

اگرچه مصر با عبور کامیون‌های حامل غذا و آب از این گذرگاه موافقت کرده است، اما جاده در طرف مصر که در پی حملات هوایی اسرائیل به غزه آسیب دیده بود نیاز به بازسازی دارد. 

اسرائیل همچنین به منظور جلوگیری از توقیف این کمک‌ها به دست حماس، خواستار تعیین مناطق امن است. 

در همین حال حدود نیم میلیون نفر از آوارگان فلسطینی در اماکن متعلق به سازمان ملل جمع شدند. این اماکن در حال حاضر بیش از حد شلوغ است و بنابر گزارش‌ها برخی از مردم قصد دارند به خانه‌هایشان در شمال غزه بازگردند و برخی هم درحال بازگشتند. زیرا آن‌ها احساس می‌کنند که در هیچ‌جای غزه امنیت ندارند. 

ترمیم خسارات ناشی از حملات اسرائیل در رفح پیش از عبور کاروان‌های بشردوستانه

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان محلی از آغاز عملیات ترمیم خسارات ناشی از بمباران‌های اسرائیل در پایانه رفح و دیگر بخش‌های این گذرگاه مرزی میان مصر و غزه به منظور فراهم کردن امکان عبور کاروا‌ن‌های بشردوستانه خبر داد.

بنا به این گزارش، حدود ۱۵۰ کامیون حامل کمک‌های فوری بشردوستانه برای ساکنان غزه مدت‌ها است منتظر اجازه عبور از گذرگاه رفح هستند.

شاهدان محلی به فرانس‌پرس گفته‌اند که مصالح و تجهیزات راه‌سازی لازم برای انجام عملیات ترمیمی از روز چهارشنبه توسط کارکنان مصری به پایانه رفح منتقل شده است.

قاهره همچنین مدعی است که چهار کارمند یک شرکت خدماتی مصری که در این عملیات مشارکت دارند پیش‌تر بر اثر بمباران اسرائیل مجروح شده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه شب اعلام کرد که موافقت عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر برای عبور دست کم ۲۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی به غزه از طریق گذرگاه رفح را دریافت کرده است.

سازمان بهداشت جهانی به تازگی نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در غزه، منطقه کوچک و پرتراکم تحت محاصره اسرائیل که بیش از ۲ میلیون فلسطینی را در خود جای داده است، هشدار داده بود.

چین از وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا ابراز تاسف کرد

چین روز پنجشنبه از تصمیم ایالات متحده برای وتوی قطعنامه شورای امنیت که از سوی برزیل با هدف برقراری «آتش‌بس بشردوستانه» در غزه پیشنهاد شده بود، ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، واشنگتن متن پیشنهادی این قطعنامه را به دلیل آنکه در آن «حق اسرائیل برای دفاع از خود» مورد اشاره قرار نگرفته بود، رد و محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: «پکن از مانع ایجاد شده توسط ایالات متحده برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت با موضوع فلسطین بسیار ناامید شده است.»

سوناک در بدو ورود به اسرائیل حمله حماس را محکوم کرد

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا برای اعلام همبستگی با اسرائیل در رویارویی نظامی جاری با حماس صبح روز پنجشنبه وارد تل‌آویو شد.

آقای سوناک در بدو ورود به فرودگاه بن‌گوریون، حمله حماس به اسرائیل را «اقدامی صرفا تروریستی» خواند و آنرا محکوم کرد.

نخست وزیر بریتانیا سومین رهبر غربی است که طی روز‌های اخیر به اسرائیل سفر می‌کند؛ پیش‌تر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با انگیزه مشابه «اعلام همبستگی» به اسرائیل سفر کرده بودند.

محمد صلاح خواستار پایان «قتل‌عام» در جنگ غزه شد

ستاره مصری باشگاه لیورپول با انتشار ویدیویی در حساب کابری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام خواستار صدور مجوز برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و پایان یافتن «قتل‌عام» در درگیری جاری میان اسرائیل و حماس شد.

محمد صلاح در ویدئویی برای بیش از ۶۲ میلیون دنبال کننده خود در اینستاگرام با اشاره به حوادث و تنش‌های اخیر در غزه که با حمله به بیمارستانی در این منطقه شدت گرفته، گفت: «صحبت کردن در چنین شرایطی همیشه آسان نیست. خشونت، غم و اندوه و بی رحمی در این دوره به اوج خود رسیده است.»

الجزیره: بیش از ۴۰ فلسطینی در حملات بامداد پنجشنبه اسرائیل کشته شدند

شبکه الجزیره در گزارشی به نقل از شاهدان محلی و منابع پزشکی در غزه از کشته شدن دستکم ۴۰ فلسطینی در حملات بامداد روز پنجشنبه جنگنده‌های اسرائیل به این منطقه تحت محاصره خبر داد.

در این گزارش همچنین به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا آمده است که در حمله به خان‌یونس واقع در جنوب شهر غزه ۹ نفر از جمله ۷ کودک جان باختند.

الجزیره به نقل از شاهدان در گزارش خود آورده است که بیش از ۳۰ فلسطینی نیز در حملات هوایی اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، در حمله هوایی اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان در مرکز غزه نیز یک نوزاد فلسطینی کشته و چندین نفر زخمی شدند.

روسیه ۲۷ تن کمک بشردوستانه به غزه می‌فرستد

وزارت شرایط اضطراری روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور ۲۷ تن کمک بشردوستانه را از طریق مصر میان غیرنظامیان ساکن در منطقه محاصره شده نوار غزه توزیع خواهد کرد.

یک مسئول ارشد این وزارتخانه در همین راستا تصریح کرد: «هواپیمای ویژه حامل کمک‌های بشردوستانه روسیه از فرودگاهی در نزدیکی مسکو به سوی مصر پرواز کرده است»

به گفته این مقام دولت روسیه، این کمک‌ها به نمایندگان هلال احمر مصر برای ارسال به نوار غزه تحویل داده خواهد شد.

چین برای ایجاد ثبات در خاورمیانه با مصر همکاری می‌کند

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین روز پنجشنبه در جریان دیدار با مصطفی المدبولی، نخست‌وزیر مصر در پکن بر تمایل کشورش برای تلاش در جهت ایجاد «ثبات» بیشتر در خاورمیانه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، رئیس جمهوری چین به ویژه در خصوص جنگ جاری میان اسرائیل و حماس گفت: پکن مایل به همکاری با قاهره برای ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه و جهان است.

اسرائیل به جنوب سوریه حمله هوایی کرد

به گزارش منابع آگاه، اسرائیل نیمه شب گذشته مواضع ارتش سوریه در جنوب این کشور را هدف حملات هوایی قرار داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که این حملات چند روز پس از حمله اخیر به فرودگاه حلب در شمال این کشور صورت می‌گیرد.

بنا به این گزارش، «صدای شدید انفجار‌هایی پس از حمله اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در استان قنیطره طنین انداز شد». 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهادی غیردولتی که بواسطه دسترسی به منابع گسترده محلی رویداد‌های این کشور را رصد می‌کند در گزارش خود آورده است که صدای انفجار‌ها پس از این حمله در بلندی‌های جولان نیز شنیده شد.

منابع خبری همچنین اواخر شامگاه چهارشنبه از حمله اسرائیل به مواضعی در جنوب لبنان خبر داده بودند.

سفر نخست وزیر بریتانیا به اسرائیل و چند کشور منطقه

دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد که ریشی سوناک روز پنجشنبه به اسرائیل و چندین کشور دیگر در منطقه خاورمیانه سفر می‌کند.

این سفر بنا به آنچه دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرده با هدف جلوگیری از تشدید جنگ جاری میان اسرائیل و حماس و ممانعت از گسترش آن انجام می‌شود.

در همین راستا، ریشی سوناک در بیانیه‌ای تاکید کرد که «حمله به بیمارستان غزه باید نقطه عطفی برای تلاش جمعی رهبران منطقه و سراسر جهان به منظور جلوگیری از تشدید بحران جاری در منطقه باشد.»

وی در ادامه یادآور شد که «بریتانیا در خط مقدم این تلاش قرار دارد.»

مصر از هموار شدن مسیر عبور کمک‌های بشردوستانه به غره خبر داد

دولت مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که روند «پایدار» عبور کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه رفح هموار شده است.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری فرانسه، صد‌ها کامیون حامل این کمک‌های ضروری طی چند روز گذشته منتظر دریافت مجوز برای عبور از گذرگاه مرزی میان غزه و مصر بودند، منطقه‌ای که به‌تازگی بار‌ها توسط اسرائیل بمباران شد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر گفت: «عبدالفتاح السیسی و جو بایدن بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح به شیوه‌ای پایدار به توافق رسیده‌اند.»

پیش از این جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر به اسرائیل بر لزوم توجه به نیاز‌های بشردوستانه در غزه تاکید کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
7
4
سردبیر بی سواد مگه از پشت کوه اومدی؟ یک پارکینگ رو حماس اشتباهی ترکونده تمام دیگه نگو که فحش میدم بهت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
مرگ بر منافق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
کمتر دورغ بگو ماله کش ...مشخص شد یه بمب کلاید شونده بوده چقدر شما بی وجودید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین