کد خبر: ۹۳۲۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
چشم انداز تنش بین ایران، حزب الله لبنان و اسرائیل

تلافی در خاورمیانه؛ محاسبات دقیق و خونسردی‌ها پیروز خواهد شد

به طور قابل توجهی این سوال که ایران چه زمانی به ترور هنیه پاسخ خواهد داد و آیا اصولا قصد پاسخگویی دارد یا خیر بی پاسخ باقی مانده است. آنچه که درگیری اسرائیل و حزب الله به وضوح نشان داد این است که تصمیم گرفته شد پاسخ به ترور شکر و هنیه از هم تفکیک شود و نصرالله مستقیما اعلام کرد که تاخیر در پاسخ تا حدی ناشی از مشورت ایران و گروه‌های نیابتی آن کشور بوده است. با توجه به دلیل تشریح شده نصرالله برای تاخیر این پیام نشان می‌دهد که ایران فضا را برای ارائه پاسخ خود به ترور هنیه محفوظ می‌دارد". 
تلافی در خاورمیانه؛ محاسبات دقیق و خونسردی‌ها پیروز خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

"علی حماده" روزنامه نگار و سرمقاله نویس روزنامه "النهار" چاپ لبنان در یادداشتی در روزنامه سعودی "عرب نیوز" با اشاره به این موضوع که شدت حمله اخیر حزب الله لبنان در پاسخ به ترور "فواد شکر" فرمانده آن گروه توسط اسرائیل کم‌تر از آن چیزی بود که حامیان ان گروه انتظار داشتند می‌نویسد: "این حمله در مقایسه با تبلیغاتی که حزب الله در سطح وسیعی در لبنان و منطقه از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته بود سنگین و شدید نبود. این رویارویی عملا تلفاتی را به دو طرف وارد نکرد. اکنون حزب الله و اسرائیل تقریبا در یک سطح از وضعیت بیرون آمده‌اند. این ما را به یاد واکنش قبلی ایران در شب سیزدهم و چهاردهم آوریل به ترور فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دمشق می‌اندازد. حدود ۳۵۰ موشک در هر دو اقدام تلافی‌جویانه شلیک شد و در هر دو مورد آسیب به تجهیزات محدود بود. یقینا ایران و حزب الله آگاه بودند که پاسخ جدی به دو ترور انجام شده توسط اسرائیل می‌تواند بهانه‌ای به دست تل آویو بدهد تا حمله‌ای بزرگ را انجام دهد. به نظر می‌رسد طرفین به این موضوع اکتفا کردند که برای حفظ وجهه رویارویی را به حداقل ممکن برسانند.

برخی واکنش ایران در ماه آوریل را تماشایی و برخی دیگر پاسخ حزب الله را منظم و دیدنی توصیف کردند. با این وجود، هیچ یک از طرفین ادعا نکردند که اقدام تلافی جویانه آنان چیزی را در معادله تغییر داده است. اقدام تلافی جویانه ایران در ماه آوریل مانع از ترور "اسماعیل هنیه" رهبر سیاسی حماس سه ماه پس از حمله در تهران نشد. همچنین، توانایی‌های نظامی تایید شده حزب الله یا انتقام جویی، اسرائیل را از انجام ترور‌های بیش‌تر باز نخواهد داشت. بنابراین، برآورد می‌شود که انتقام جویی ایران برای ترور هنیه در صورت وجود مانند دو انتقام جویی قبلی باشد. مهم‌تر از همه آن که باید به یاد داشته باشیم دولت اسرائیل به دنبال راه اندازی یک جنگ گسترده‌تر با ایران و حزب الله است. در مقابل، واشنگتن و متحدان‌اش با بهره‌گیری از استقرار گسترده تجهیزات نظامی امریکا و ناتو در منطقه قصد دارند نیروی نظامی عظیمی را به نمایش بگذارند تا برای هشدار کافی باشد. در حالی که منتظر "انتقام ایرانی" هستیم که ممکن از راه برسد یا نرسد به جرات می‌توان گفت که محاسبات دقیق و خونسردی‌ها پیروز خواهد شد.

پرسش‌ها در مورد اقدام بعدی ایران بی پاسخ مانده اند

"لوسی کورتزر النبوگن" مدیر برنامه منازعه اسرائیل و فلسطین در انستیتوی صلح ایالات متحده نیز در یادداشتی درباره چشم انداز نزاع ایران و حزب الله لبنان با اسرائیل می‌نویسد: "پرسش‌ها در مورد اقدام بعدی ایران بی‌پاسخ مانده‌اند. با کاهش نگرانی‌ها در مورد وقوع جنگ همه جانبه تمرکز بر مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در غزه است. برای هفته‌های متمادی نگرانی‌ها در مورد خطر اشتباه محاسباتی یا حتی تشدید عمدی تنش بین اسرائیل و حزب‌الله توجهات را به خود جلب کرده بود. تشدید حملات برون‌مرزی بین دو طرف در تاریخ ۲۵ آگوست باعث شده که هر یک از طرفین به طور همزمان ادعای موفقیت کنند. در حال حاضر، شرایط نشان می‌دهد ممکن است در کوتاه مدت از بروز یک آتش سوزی بزرگ‌تر جلوگیری به عمل آمده باشد با این حال، پیامد‌های خطر طولانی مدت، بازدارندگی متقابل، محاسبات ایران برای تشدید تنش و ارتباط با آتش‌بس همچنان مبهم غزه نامشخص است. به نظر می‌رسد هر دو طرف تمایل دارند تعامل بیشتر را رد نکنند.

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل خاطرنشان ساخته که حمله اسرائیل پایان ماجرا نیست و حسن نصرالله رهبر حزب الله گفته که آن گروه تاثیر حمله خود را ارزیابی خواهند کرد و حق را برای خود به منظور انجام حملات دیگر محفوظ می‌داند. روند اظهارنظر‌ها و اقدامات نشان می‌دهند هیچ یک از طرفین آتش در مقیاس بزرگ را به نفع خود نمی‌بینند. آنچه باقی می‌ماند رقصی ظریف و البته خطرناک برای ایجاد بازدارندگی، حفظ وجهه و پاسخگویی به افکار عمومی داخلی چه در اسرائیل و چه در لبنان است. در همین حال، در لبنان که از پیش محاصره شده جایی که بیش از ۹۰۰۰۰ لبنانی از بخش جنوبی آن کشور آواره شده اند اشتهای کمی برای کشیده شدن به جنگ توسط حزب الله وجود دارد. با این وجود، به طور قابل توجهی این سوال که ایران چه زمانی به ترور هنیه پاسخ خواهد داد و آیا اصولا قصد پاسخگویی دارد یا خیر بی پاسخ باقی مانده است. آنچه که درگیری اسرائیل و حزب الله به وضوح نشان داد این است که تصمیم گرفته شد پاسخ به ترور شکر و هنیه از هم تفکیک شود و نصرالله مستقیما اعلام کرد که تاخیر در پاسخ تا حدی ناشی از مشورت ایران و گروه‌های نیابتی آن کشور بوده است. با توجه به دلیل تشریح شده نصرالله برای تاخیر این پیام نشان می‌دهد که ایران فضا را برای ارائه پاسخ خود به ترور هنیه محفوظ می‌دارد". 

او در ادامه می‌نویسد: "دولت ایالات متحده بر این باور خود تاکید کرده که ایران برای انجام یک حمله آماده می‌شود و مقام‌های دولت ایران اعلام کرده‌اند که انتقام ترور هنیه "قطعی" است، اما "عجولانه" نخواهد بود. ایران دارای اهرم‌هایی برای اعمال فشار غیر مستقیم بر اسرائیل است از جمله از طریق حماس و جهاد اسلامی در غزه و کرانه باختری؛ جایی که ایران نیازی ندارد که به طور مستقیم شلیک کند، اما می‌تواند ابزاری را برای این گروه‌ها فراهم کند تا منافع امنیتی اسرائیل را تهدید کنند. اگرچه تاخیر در پاسخ از سوی ایران یا پاسخ غیر مستقیم حاکی از عدم تمایل ایران به ورود به جنگ همه جانبه با اسرائیل است، هرگز نمی‌توان علیرغم محاسبات دقیق احتمال تهدید تشدید تنش مستقیم را رد کرد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین