کد خبر: ۹۲۷۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۷

استقبال مجمع از حضور اساتید بسیجی در فرایند تدوین و بازنگری سیاست‌های کلی نظام

همایش اولین دوره دانش افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای بسیج اساتید کشور با موضوع بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها، رویکرد‌ها و راهبرد‌ها با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مشهد برگزار شد.
استقبال مجمع از حضور اساتید بسیجی در فرایند تدوین و بازنگری سیاست‌های کلی نظام
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ذوالقدر در ابتدای این همایش با نثار سلام و درود به روح بلند امام راحل و شهدای بزرگ انقلاب، شهید رئیسی و شهید اسماعیل هنیه مهمان گرانقدر ایران، یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشت و افزود دعا می‌کنیم که خداوند متعال خونب‌های خون این شهیدان و شهید بزرگوار هنیه را آزادی فلسطین و نجات ملت مظلوم فلسطین از دست این رژیم سفاک و خونخوار قرار دهد.

وی سپس انتخاب مجاهد بزرگ یحیی سنوار به عنوان جانشین شهید هنیه، که مبتکر حماسه طوفان الاقصی و فرمانده میدان نبرد در ۱۰ ماه گذشته غزه بوده است را نشانه عزم ملت فلسطین برای ادامه مقاومت قهرمانانه و رسیدن به پیروزی دانست.

ذوالقدر سپس به اهمیت حضور بسیج در عرصه‌های مختلف کشور و حضور واثرگذاری اندیشمندان و نخبگان بسیج در عرصه‌های فکری، نظری ومحتوایی در کمک به ارکان واجزای نظام وفرایند‌های حکمرانی پرداخت و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بخشی از نظام حکمرانی کشور، به استفاده از ظرفیت نخبگی بسیج به عنوان یک نیاز عاجل نگاه می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به ماهیت ومراحل شکل‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام و تشریح وظایف و ماموریت‌های مهم آن بر اساس اصول ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲ و ۱۱۷ قانون اساسی پرداخت و افزود: اولین وظیفه مستمر و دائمی مجمع تشخیص مصلحت بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی پیشنهاد مشورتی سیاست‌های کلی نظام به مقام معظم رهبری است که از سال ۱۳۶۸ و با اصلاح قانون اساسی این وظیفه را بر عهده دارد.

 وی تشخیص مصلحت در موارد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی را در مواردی که مجلس موضوعی را به مصلحت کشور می‌داند و شورای نگهبان آن را خلاف شرع یا قانون اساسی تشخیص می‌دهد، مطابق اصل ۱۱۲ قانون اساسی ماموریت دیگر این نهاد برشمرد و ازان به عنوان فلسفه تاسیس اولیه مجمع تشخیص نظام یاد کرد.

 ذوالقدر حل معضلات نظام را که از طرق عادی قابل حل نیست را طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی از وظایف رهبری عنوان کرد که از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می‌شود.

وی ارائه مشورت به رهبری در امور مهمه‌ای که ایشان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌کنند را مطابق اصل ۱۱۲ قانون اساسی، چهارمین وظیفه عمومی و دائمی این نهاد انقلابی عنوان کرد.

ذوالقدر در ادامه با تاکید و تمرکز بر ماموریت تعیین سیاست‌های کلی نظام به عنوان مهم‌ترین وظیفه رهبری در قانون اساسی و نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند سیاست گذاری کلی گفت: در طول دوره ۳۶ ساله که از تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با رویکرد جدید می‌گذرد، در مجموع ۴۶ سیاست کلی، شامل سیاست‌های ادواری و ۳۸ سیاست دائمی و یک چشم انداز، تهیه، تصویب و ابلاغ شده است.

ذوالقدر با برشمردن سیاست‌های کلی دائمی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیربنایی، سیاسی و امنیتی، حقوقی وقضایی و تاکید بر نقش و جایگاه سیاست‌های کلی درنظام حکمرانی مبتنی بر ولایت فقیه گفت: همانگونه که بسیج در هر عرصه و شرایطی که کشور به حضور موثر اقشار مختلف جامعه نیاز دارد حاضر می‌شود، در مجمع تشخیص مصلحت هم برای تعیین سیاست‌های کلی، بازنگری و اصلاح سیاست‌ها، در تدوین و گفتمان سازی این سیاست‌ها و در نظارت و ارزیابی اجرای آن‌ها به کمک نخبگان بسیجی نیاز داریم و از حضور آن‌ها در این فرایند استقبال می‌کنیم.

این گزارش حاکیست در ادامه جلسه برخی از اساتید حاضر در همایش پرسش‌هایی را در خصوص فرایند بررسی موضوعات مرتبط با فعالیت‌های مجمع تشخیص مطرح کردند که دبیر مجمع به آن‌ها پاسخ داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین