کد خبر: ۶۷۶۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲

تحلیلگران چینی: تهدید آمریکا برای معامله با ایران قلدری محض است

تحلیلگران در چین معتقدند، تهدید آمریکا برای تحریم کشورها و شرکت‌هایی که با ایران معاملات انجام می‌دهند زورگویی عیان و اقدامی قلدرمآبانه است.
تحلیلگران چینی: تهدید آمریکا برای معامله با ایران قلدری محض است
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت امورخارجه چین اعلام کرده است که کشورها بر اساس اصول و مقررات شورای امنیت سازمان ملل با ایران همکاری می‌کنند و تجارت‌های معمول نیز بر اساس شرایط و مقرراتی انجام می‌شود و ادعاهای آمریکا در این خصوص کاملا بی اساس است.

تحلیلگران در چین می‌گویند، قوانین آمریکا قابل تسری بر کشورهای دیگر و مقررات بین‌المللی نیست و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای اینکه بتواند پیروز انتخابات ماه نوامبر (آبان) شود با کارت چین بازی می‌کند و به دنبال کسب امتیازات سیاسی است.

روزنامه گلوبال تایمز چاپ پکن درباره تحریم‌های تازه آمریکا علیه چند تبعه چین و ۶ نهاد این کشور به دلیل همکاری با ایران نوشت، این کارها زورگویی محض آمریکا را نشان می‌دهد و واشنگتن بیهوده به دنبال انگ زدن به شرکت‌ها و اتباع چین است.

«جو جونگ» محقق ارشد موسسه تحقیقاتی در دانشگاه خلق در پکن می‌گوید: هیچ قانون بین‌المللی وجود ندارد که آمریکا با استناد به آن، دیگران از جمله چین را تحریم کند و یا شرکت‌های چینی را برای فعالیت‌های تجاری عادی با شرکت‌های ایرانی هدف قرار دهد.

وی می‌افزاید: سیاست آمریکا برتر دانستن خود نسبت به دیگر کشورها و قرار دادن منافع خود بالاتر از منافع بین المللی است. این کشور در حال حاضر می‌گوید که اگر کشورها با ایران که دیگر مشمول تحریم تسلیحاتی نیست معامله کنند، تحریم خواهند شد. این در شرایطی است که آمریکا از برجام خارج شده و این تحریم هم به طور خودکار لغو شده است و کاربردی ندارد.

ناظران چینی می‌گویند، اینگونه سیاست‌ها بیشتر برای جلب توجه است. تحریم شرکت‌های چینی به بهانه همکاری با ایران و یا ممانعت از فعالیت آنها در بازار بین‌المللی برای دستیابی به امتیازات سیاسی است و پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شرایط فرق خواهد کرد و این قلدری دوام نخواهد آورد.

« رونگ جو » از موسسه مالی « چونگ یانگ » در پکن تاکید می‌کند که قلدری آمریکا نشانه سلطه جویی این کشور بر حقوق و مقررات بین‌المللی است. این کشور تهدید می کند که دیگران را به دلیل معاملات تجاری عادی با تهران تحریم می‌کند حال آنکه چنین تحرکاتی زورگویی در نظام تجاری بین المللی محسوب می‌شود.

وی گفت، اعتبار این تحریم ها بتدریج در نزد جامعه بین‌المللی در حال از بین رفتن است. این شرایط برای آمریکا پایدار نخواهد بود و در آینده نزدیک تغییرات برای همه قابل مشاهده خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین