کد خبر: ۷۴۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
وزارت خارجه طالبان دیدار با «احمد مسعود» در تهران را تأیید کرد

طالبان، احمد مسعود و اسماعیل خان در تهران؛ ماجرا چیست؟

وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد «امیرخان متقی» در سفر خود به تهران با «احمد مسعود» و «اسماعیل خان» دیدار و گفتگو کرده است. متقی که عصر روز شنبه (۱۸ دی) در راس هیاتی برای گفتگو با مقامات ایران به تهران سفر کرده بود، امروز به کابل بازگشت. در همین حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که سفر هیات افغانستان سفر خوب و موفقی بوده است.
طالبان، احمد مسعود و اسماعیل خان در تهران؛ ماجرا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته اخباری مبنی بر دیدار وزیر خارجه طالبان و احمد مسعود در تهران منتشر شد که پس از آن سخنگوی جبهه پنجشیر آن را تکذیب کرد. اما امروز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره این دیدار گفت: ایران میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی است و در این سفر هم ایران میزبان این گفتگو‌ها بوده و گفتگو‌های خوبی بین این رهبران انجام شده و امیدواریم نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی درباره سرنوشت مردم پنجشیر در گفتگو‌های انجام شده با مقامات طالبان نیز بیان کرد: نگاه ایران به وضعیت مردم افغانستان نگاه کاملا شمول گراست و فارغ از منطقه و قومیت بوده است و این‌که تمام اقوام در افغانستان صدایشان دیده شود.

خطیب‌زاده گفت که سفر هیأت افغانستان سفر خوب و موفقی بوده است.

به نوشته فارس؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره شناسایی طالبان از سوی ایران نیز گفت: ما امروز در آن نقطه قرار نداریم مولفه‌ها و مشخصه‌هایی که می‌تواند به دولت جدید در افغانستان بینجامد در این ملاقات و دیدار‌های قبلی گفته شد و شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد.

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در بازگشت از تهران در گفتگویی تایید کرد که هیات مقام‌های طالبان با محمد اسماعیل خان و احمد مسعود در تهران دیدار کرده‌اند.

به گفته او، در این دیدار اطمینان داده شده است که آن‌ها می‌توانند بدون تشویش و نگرانی به افغانستان بازگردند.

«بلال کریمی» معاون سخنگوی طالبان در این باره گفت که در این دیدار، به آن‌ها اطمینان داده شده که می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشور خود بازگردند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز روز دوشنبه با انتشار بخشی از مصاحبه متقی در قالب پستی توییتری به تایید رسمی دیدار مقام‌های طالبان با محمد اسماعیل خان و احمد مسعود در تهران از سوی دولت موقت طالبان اقدام کرد.

متقی که عصر روز شنبه در راس هیاتی برای گفتگو با مقام‌های ایران به تهران سفر کرده بود، روز یکشنبه به کابل بازگشت. او درباره جزئیات این سفر به رادیو تلویزیون رسمی افغانستان گفت: «دیدار‌های مثبتی با طرف ایرانی در زمینه تجارت، نفت، ترانزیت، سیاسی و امنیتی داشتیم. هدف ما برقراری روابط خوب با منطقه و به ویژه با کشور‌های همسایه است.»

به نوشته یورونیوز؛ رسانه‌های افغان با انتشار اخباری در مورد به رسمیت شناخته شدن دولت موقت طالبان از سوی برخی کشور‌ها از استقرار دیپلمات‌های اعزامی طالبان در سفارت‌خانه‌های افغانستان در ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و چین خبر داده و چگونگی آغاز به کار رسمی سفارت افغانستان در تهران را یکی از بحث‌های آقای متقی با مقام‌های ایرانی عنوان کرده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین