کد خبر: ۷۶۹۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

هزینه درمان فیستول با لیزر چقدر است؟

درمان جراحی فیستول مقعدی بسته به نوع فیستول و علائم تجربه شده می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. میزان موفقیت، احتمال عود، و مزایا و معایب هر روش بر این اساس متفاوت است. پزشک همه عوامل را در نظر میگیرد و مناسب‌ترین درمان با لیزر یا جراحی را برای بیمار انتخاب می‌کند.
هزینه درمان فیستول با لیزر چقدر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

علائم فیستول مقعدی ترشح و درد در ناحیه مقعد و گاهی خونریزی است. این علائم مشابه علائمی است که طی ابتلا به بیماری هموروئید تجربه می‌شود، بنابراین برای اطمینان از تشخیص و درمان مناسب، باید توسط پزشک معاینه انجام شود.

فیستول‌های مقعدی به خودی خود بهبود نمی‌یابند و اغلب همراه با مشکلاتی مزمن هستند. به گفته کلینیک زارعی درمان فیستول با لیزر که شاید برای بسیاری از شما دوستان سوال باشد باید بگوییم که این عمل کاملا سرپایی است و بدون نیاز به انجام بستری و بیهوشی صورت می‌گیرد از این رو هزینه‌ی آن به مراتب از هزینه‌های درمانی بیمارستان و انجام عمل جراحی پایین‌تر خواهد بود و بستگی به کلینیک یا بیمارستانی دارد که برای درمان مراجعه می‌کنید.

فیستول آنال چیست؟

فیستول مقعدی در اثر عفونت مزمن در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. می‌توان آن را به عنوان یک تونل باریک توصیف کرد که یک دهانه خارجی در پوست نزدیک مقعد را به یک دهانه داخلی در کانال مقعد متصل می‌کند. این عارضه می‌تواند در اطراف مقعد و باسن رخ دهد و به طور کلی مانند یک برآمدگی قرمز و متورم به نظر می‌رسد که اغلب با چرک پر شده است. فیستول مقعدی را می‌توان به ۲ نوع اصلی تقسیم کرد:

فیستول مقعدی ساده فیستول نسبتا کم عمقی است و به سختی از اسفنکتر مقعدی عبور می‌کند و درمانی نسبتاً ساده و بدون عارضه دارد.

فیستول‌های مقعدی پیچیده می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است کاملاً عمیق باشند یا ممکن است یک مسیر منحنی از دهانه داخلی به بیرونی داشته باشند یا ممکن است یک دهانه داخلی داشته باشند، اما به چندین مسیر و دهانه خارجی منشعب شوند و غیره. همه این عوامل باعث ایجاد ساختاری پیچیده می‌شوند؛ که باعث می‌شود درمان فیستول دشوارتر و پیچیده‌تر باشد.

علل فیستول مقعدی

فیستول مقعدی در اثر التهاب، انسداد و عفونت باکتریایی غدد مقعدی ایجاد شده که گاهی از روده منشأ می‌گیرد و از دهانه داخلی کانال مقعد وارد می‌شود. همانطور که عفونت گسترش پیدا می‌کنند، تجمع باکتری باعث تشکیل بافت عفونی و چرک در نزدیکی آن می‌شود. با تجمع چرک، به تدریج راه خود را در لایه‌های عضلانی باز می‌کند تا جایی که یک حفره اتصالی بین کانال مقعد و پوست سطحی نزدیک مقعد ایجاد می‌کند تا بتواند تخلیه شود و در نتیجه فیستول مقعدی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات فیستول نتیجه آبسه پری مقعدی است که با جراحی تخلیه شده است.

علائم

نشانه‌های فیستول دردناک شامل موارد زیر می‌باشند:

  • تورم، قرمزی و خارش در اطراف ناحیه مقعد
  • ترشحات زرد رنگ، چرک یا خونریزی در نزدیکی دهانه مقعد
  • درد در این ناحیه
  • سوراخ یا بافت سخت شده در اطراف رکتوم

آیا فیستول مقعدی به خودی خود بهبود می‌یابد؟ چه زمانی باید برای درمان به پزشک مراجعه کنم؟

فیستول مقعدی به خودی خود بهبود نمی‌یابد و اغلب به حالت مزمن تبدیل می‌شود. برای درمان موثر و درمان با احتمال کم عود و بدون احتمال بی اختیاری، انجام عمل جراحی ضروری است. در صورت احساس درد یا ترشح چرک در ناحیه مقعد، باید در اسرع وقت برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های درمان جراحی فیستول مقعدی

بسته به محل و پیچیدگی فیستول، چندین روش جراحی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما در اصل، هدف از جراحی برداشتن کامل فیستول مقعد، جلوگیری از عود و محافظت از عضلات اسفنکتر است، زیرا آسیب به این عضلات می‌تواند منجر به بی اختیاری مدفوع شود.

درمان قطعی فیستول مقعد

فیستول مقعدی ساده

فیستول‌های مقعدی ساده را می‌توان با جراحی باز (فیستولوتومی یا فیستولکتومی) درمان کرد. در فیستولوتومی، جراح یک برش کوچک در دهانه داخلی فیستول ایجاد می‌کند تا تمام چرک و بافت عفونی را خراش دهد و تخلیه کند.

فیستولکتومی شامل برداشتن کل دستگاه فیستول است. زخم به طور طبیعی با رشد بافت جدید و پر کردن شکاف باقی می‌ماند تا بهبود یابد. حدود یک ماه طول می‌کشد تا این بافت بهبود یابد. روش فیستولکتومی حدود ۹۰ درصد میزان بهبودی را با احتمال عود تنها ۱۰ درصد به وجود می‌آورد. با این حال، این روش می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود.

اگر پزشک مهارت کافی نداشته باشد و عضلات اسفنکتر بیش از حد بریده شوند، ممکن است بیماران بی اختیاری مدفوع را تجربه کنند. به همین دلیل انجام عمل جراحی توسط پزشک متخصص و با تجربه بسیار حیاتی است.

روش‌های درمان فیستول مقعدی پیچیده

در مورد فیستول‌های عمیق یا چند شاخه ای؛ مجرای فیستول را نمی‌توان به طور کامل برداشت، زیرا این امر مستلزم برداشتن بیش از حد عضله اسفنکتر است که منجر به بی اختیاری مدفوع می‌شود. به همین دلیل، روش‌های جراحی دیگری برای این نوع ضروری است:

لیفت (Ligation of Intersphincteric Fistula Tract)

عملی است برای بستن دهانه داخلی فیستول به منظور جلوگیری از ورود باکتری‌های داخل مقعد به داخل حفره فیستول. این نوع جراحی به اسفنکتر مقعد آسیبی نمی‌رساند و بیماران می‌توانند مطمئن باشند که پس از جراحی دچار مشکل بی اختیاری نمی‌شوند.

روش ستون یا Seton Placement

شامل قرار دادن یک رشته نخ ابریشمی یا لاتکس به نام (seton) در فیستول برای کمک به تخلیه عفونت است. ستون به تدریج سفت می‌شود و فیستول پشت آن کوچکتر و کوچکتر می‌شود و به بدن اجازه می‌دهد تا به تدریج زخم را ترمیم کند. با این روش، اگرچه ستون‌ها به آرامی اسفنکتر مقعد را برش می‌دهند، به گونه‌ای انجام می‌شود که بدن زمان لازم برای ترمیم بافت را به تدریج و به طور مداوم در طول عمل داشته باشد و در نتیجه از ابتلا به بی اختیاری مدفوع جلوگیری شود.

فلپ رکتال پیشرفته

شامل برداشتن بافت مخاطی از پوشش دیواره رکتوم و پیوند آن به فیستول آسیب دیده در بدن است. اصل این درمان بستن دهانه داخلی و در نتیجه جلوگیری از ورود باکتری از داخل است و اجازه می‌دهد قسمت خارجی به تدریج بهبود یابد.

درمان فیستول با لیزر

تیغ جراحی برای هیچ کسی خوشایند نیست آن هم در شرایطی که برای عمل در ناحیه‌ی مقعدی باشد. امروزه جایگزین مطمئن‌تر و بهتری برای عمل جراحی فیستول مقعدی وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین میزان عوارض و خطر می‌تواند برای همیشه به این مشکل پایان دهد و از طریق روش درمان فیستول با لیزر بدون عمل جراحی، بدون درد و بدون خونریزی و بیهوشی امکان پذیر است.

از ۴ روش جراحی که در بالا ذکر شد، هیچ روشی وجود ندارد که ۱۰۰ ٪ موثر باشد. در عوض، هر یک از این‌ها حدود ۶۰-۷۰ ٪ اثربخشی دارند. یعنی هنوز مقداری احتمال عود وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین