کد خبر: ۱۰۰۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۲

علاوی: مرجعیت دینی نگاه یکسانی به همه دارد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه امروز پس از دیدار با مرجع عالی دینی عراق در نجف اشرف تاکید کرد آیت‌الله سیستانی نگاه یکسانی به همه گروههای سیاسی داشته و بر ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی بدون انزوای هیچ گروهی تاکید دارد. 

به گزارش شبکه السومریه عراق، ایاد علاوی پس از دیدار با آیت‌الله العظمی علی سیستانی در نجف اشرف تاکید کرد مرجعیت دینی نگاه یکسانی به همه گروه‌ها دارد.

علاوی در کنفرانس مطبوعاتی که امروز پس از دیدار با مرجع عالی دینی عراق برگزار کرد، گفت: مرجعیت دینی تمایل دارد تا محبت و صلح و آشتی میان همه طیف‌های عراقی برقرار شود.

علاوی افزود: مرجعیت دینی در نجف اشرف خواستار تشکیل دولت وحدت ملی بدون کنار گذاشته شدن یا حذف هیچ گروه است.

نخست‌وزیر اسبق عراق که امروز به همراه هیأتی از العراقیه از جمله طارق الهاشمی و رافع العیساوی به نجف اشرف سفر کرد، گفت: آیت‌الله سیستانی خواهان تسریع در تشکیل دولت آینده از طریق گفتگو و تفاهم میان همه گروه‌های سیاسی است.

طارق الهاشمی از دیگر رهبران العراقیه نیز اظهار داشت العراقیه تمایل دارد عراق به دوران صف‌بندی طایفه‌ای بازنگردد.
الهاشمی هم در خصوص نتایج مذاکرات هیأت العراقیه با مرجع عالی دینی عراق اظهار داشت: مرجعیت دینی تاکید کرده است نگاه یکسانی به همه گروه‌های سیاسی دارد و دوست ندارد اراده خود را بر کسی تحمیل کند.

وی افزود: همه به نقش مرجعیت در خارج کردن عراق از وضعیت کنونی احترام می‌گذارند.

الهاشمی گفت: آیت‌الله سیستانی به ما تاکید کرد تشکیل دولت یک مسئله سیاسی است و شما باید در سریع ترین زمان ممکن، راه حل سیاسی برای آن بیابید، مرجعیت نمی تواند در مسائل سیاسی دخالت کند.

اما "رافع العیساوی" عضو دیگر العراقیه پس از دیدار با آیت الله سیستانی اظهار داشت: نگاه یکسان مرجعیت به همه گروههای سیاسی دستاوردی برای العراقیه به شمار می‌رود، تا دیگر کسی ادعا نکند به مرجعیت دینی نزدیک است.

البته این عضو العراقیه بار دیگر بر آنچه حق قانونی العراقیه برای تشکیل دولت آینده عراق خواند، پافشاری کرد و گفت هرگز نمی‌توان از این حق چشم‌پوشی کرد.

سفر علاوی و الهاشمی به نجف همزمان با بحث و کشمکش درباره این مسأله انجام شده است که حق تشکیل دولت با کدام گروه است به ویژه با توجه به اینکه دادگاه عالی فدرال در بیانیه بیست و 6 می در پاسخ به درخواست نوری المالکی نخست‌وزیر عراق درباره تفسیر ماده 76 قانون اساسی اعلام کرد فراکسیون اکثریت در پارلمان، دولت را تشکیل خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین