کد خبر: ۱۰۰۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۱
در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان

دکتر نهاوندیان: ساختار اقتصادی اصلی‌ترین مانع رشد بهره‌وری است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان، با حضور رئیس اتاق ایران و جمعی از صاحب‌نظران عرصه بهره‌وری در محل اتاق ایران برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «دکتر محمد نهاوندیان» ضمن تبریک به مناسبت یکم خردادماه «روز بهره‌وری» و سوم خردادماه «سالروز آزادسازی خرمشهر» گفت: وظیفه ما است که پیوندی بین یکم و سوم خردادماه بزنیم و ادامه حماسه کشور در خرمشهر را در رشد و بهره‌وری مستمر جستجو کنیم زیرا استقلال کشور در گرو رشد بهره‌وری است. 

رئیس اتاق ایران، رشد اقتصادی حاصل از بهره‌وری را رشد پایدار دانست و افزود: معنای دقیق توسعه و توانمندی اقتصادی در رشد بهره‌وری نهفته است. 

وی با اشاره به لزوم تأکید بر بهره‌وری در برنامه پنجم یادآور شد: در برنامه چهارم قرار بود یک سوم رشد اقتصادی حاصل از بهره‌وری باشد و اکنون زمان آن است که تحقق این امر مورد بررسی واقع شود و در برنامه پنجم نیز باید راه‌کارهای اجرایی شدن بهره‌وری در ماده‌های مصوب بارز باشد. 

دکتر نهاوندیان یکی از اصلی‌ترین موانع رشد بهره‌وری را در ساختارهای اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: نمی‌توانیم از بنگاه‌ها بخواهیم بهره‌وری را مد‌نظر قرار دهند در حالی که انگیزه سودآوری در رفتارهای غیربهره‌ورانه باشد. 

وی افزود: اگر شرایط اقتصادی سیگنال‌های لازم را ارسال کند بنگاه‌های اقتصادی نفع حاصل از بهره‌وری را احساس ‌کرده و به این سمت حرکت می‌کنند. 

رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که «اقتصاد مکان توصیه و بخشنامه نیست» یادآور شد: باید ساختارهای اقتصادی را به مشوق رشد بهره‌وری تبدیل کنیم. مخاطب اصلی «فرهنگ‌سازی بهره‌وری» سیاست‌گذاران در کنار مدیران هستند و اگر سیاست‌های اقتصادی پیام انتفاع از بهره‌وری را ارسال کنند، بنگاه‌ها نیز خود به خود این مسیر را دنبال می‌کنند. 

وی افزود: باید در کشور مسابقه ملی را برای رشد بهره‌وری برگزار کنیم و نمره‌دهی بنگاه‌ها نیز براساس بهره‌وری باشد. معنای تأکید بر بهره‌وری این است که بر اساس رشد بهره‌وری به بنگاه‌ها نمره بدهیم تا عامل رشد بهره‌وری جایگاه خود را پیدا کند. 

دکتر نهاوندیان انگیزه اصلی هدفمند کردن یارانه‌ها را افزایش بهره‌وری انرژی دانست و افزود: در جریان هدفمند کردن یارانه‌ها به جای این که هدف اصلی بهره‌وری باشد، این که به هر خوشه چه میزان پول تعلق می‌گیرد اهمیت یافته است. 

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در اصلاح ساختارهای اقتصادی بر وظیفه ترویجی و حمایتی اتاق‌های بازرگانی تأکید کرد.
 
همچنین «فرشید شکرخدایی» دبیر این جشنواره گفت: از امسال جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان در یک دوره زمانی 6 ماهه برگزار خواهد شد و مراسم افتتاحیه آن امروز (سوم خرداد) هم زمان با ایام روز ملی بهره وری و مراسم اختتامیه آن در هفته اول آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

وی سپس با اشاره به لزوم توجه به بهره‌وری افزود: از عوامل مهم توسعه اقتصادی محسوب می‌شود، به همین دلیل در تحقق سند چشم‌انداز و برنامه‌های منتهی به این سند توجه ویژه‌ای به موضوع بهره‌وری شده است که تجلی این رویکرد و توجه در برنامه چهارم مشهود است. 

وی افزود: از این رو کارشناسان تدوین برنامه چهارم در جای جای این قانون، ابزارها و روش‌هایی را برای ارتقای سطح بهره‌وری ملی تا حصول نتیجه مطلوب و اهداف قانون پیش‌بینی کرده‌اندف به عنوان مثال در ماده 144 برنامه چهارم که از منظر کارشناسان مدیریتی از جمله مواد بسیار عالی این برنامه محسوب می‌شود، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به افزایش کارآیی و بهره‌وری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول شدند، همچنین در ماده 152 دولت مکلف شد تا نسبت به استفاده بهینه از امکانات و ساماندهی کیفیت ساخت و ساز اقدام کند. 

شکرخدایی ادامه داد: یکی از راه‌کارهای مهم توسعه بهره‌وری در قانون چهارم توسعه که صراحتاً در بند (ج) ماده 5 این قانون به آن اشاره شده، ایجاد روش‌های انگیزشی توسعه بهره‌وری از طریق جوایز بهره‌وری مبتنی بر الگوهای علمی است. 

شکرخدایی سپس به چگونگی شکل‌گیری جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان اشاره و خاطرنشان کرد: ایده شکل‌گیری جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان در اوایل برنامه توسعه چهارم، توسط عده‌ای از کارشناسان بهره‌وری و مدیریت کیفیت مطرح و سپس مورد حمایت و توجه ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن واقع شد. 

وی افزود: این فکر که برگرفته شده از محتوای برنامه چهارم توسعه بود، در سال 1386 باعث ایجاد مرکز مدیریت بهره‌وری و تعالی سازمانی ایرانیان شد. 

شکرخدایی ادامه داد: این مرکز که وابسته به گروه مهندسین مشاور پارسیان هوشمند سرآمد است. در راستای تحقق مأموریت خود که همانا راه‌اندازی چرخه بهره‌وری در تمامی سازمان‌های ایرانی است و به منظور ترویج فرهنگ بهره‌وری از مدیریت بهره‌وری و لزوم هدف‌گذاری سازمان‌ها براساس بهبود شاخص‌ها و استفاده از چرخه بهره‌وری، بر آن است تا از طریق ارائه خدمات خویش در زمینه بهره‌وری توجه تمامی بخش‌های اقتصادی کشور را به سمت موضوع بهره‌وری سوق دهد و از این مسیر، اهداف برنامه چهارم توسعه کشور را عملیاتی کند. 

شکرخدایی گفت: از این رو در اردیبهشت ماه سال 1386 و با پروژه اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل و تهیه طرح جامع بهبود بهره‌وری در 24 شرکت زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و در بخش‌های مختلف صنعت از جمله فولاد، سیمان، آلومینیوم، زغال سنگ، سنگ آهن، مس و ... کار خود را در عمل آغاز کرد. 

وی افزود: پس از اجرای موفق این پروژه، مرکز اقدام به اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار کرد و سرانجام در ابتدای سال 1387 طرح جامع جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان را با همراهی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کلید زد. 

شکرخدایی با اشاره به مهم‌ترین اهدافی که برای ایجاد جشنواره ملی بهره‌وری ترسیم شده است، گفت: ایفای نقش پیشبرد در افزایش بهره‌وری سازمان‌ها و شرکت‌های کشور، «تشویق بنگاه‌ها برای اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری و انجام پروژه‌های بهبود با بهره‌گیری از مدل مدیریت بهره‌وری سرآمد»، «افزایش توان رقابت‌پذیری سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی در محیط کسب و کار بین‌المللی و هم‌چنین افزایش سازگاری آن‌ها در بازارهای جهانی»، «ایجاد توجه ویژه به تعهدات برنامه‌های توسعه کشور و سند چشم‌انداز 1404 در زمینه بهره‌وری»، «تغییر نگرش در فرآیند تولید ارزش کشور» و «توسعه نظام جامع سنجش و اندازه‌گیری بهره‌وری در کشور» از جمله اهداف این جشنواره است. 

وی در خصوص ارکان جشنواره گفت: جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان دارای 4 رکن اصلی است که عبارتند از: شورای سیاستگذاری (که ریاست آن در حال حاضر با ریاست اتاق ایران است) وظیفه این شورای تصویب اساسنامه‌ها و نظام‌نامه‌ها، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان، نظارت عالی برای اجرای برنامه‌ها و .. است. کمیته راهبری که وظیفه اصلی آن تدوین برنامه‌های اجرایی، تهیه پیشنهادات برای تصویب شورای سیاست‌گذاری، نظارت بر روند اجرایی، تعیین افراد کمیته علمی و ... است، کمیته علمی که وظیفه اصلی آن تهیه روش‌های علمی و ارزیابی جشنواره، نظارت بر روند ارزیابی‌ها و امور فنی جشنواره است. 

شکرخدایی افزود: به جهت این که جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان یک فرآیند علمی و تخصصی محسوب می‌شود این کمیته از جایگاه ویژه‌ای در ارکان جشنواره برخوردار است، لذا ترکیب اعضای آن از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود، چهارمین رکن جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان، دبیرخانه است که تحت نظر دبیر جشنواره فعالیت کرده و وظایف اصلی آن برگزاری جشنواره و انجام امور ترویجی است. 

وی گفت: در جشنواره ملی بهره‌وری ایرانیان صنایع، گروه‌ها و بخش‌های مختلفی حضور دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: صنعت خودروسازی، صنایع داروسازی، صنعت فولاد، صنعت سیمان، صنایع پتروشیمی، گروه ساخت قطعات خودرو، صنایع کاشی و سرامیک، صنعت لاستیک سازی، صنایع غذایی، گروه بانکداری، گروه فلزات اساسی، صنایع ماشین‌آلات برقی، محصولات غذایی، بخش کانی‌های غیرفلزی، محصولات شیمیایی و بخش فرآورده‌های نفتی. 

شکرخدایی به نحوه انتخاب واحدهای برگزیده اشاره کرد و گفت: معیارهای اصلی داوری در جشنواره با تمرکز بر اندازه‌گیری یکسان شاخص‌های جشنواره توسط سامانه رایانه‌ای طراحی شده تحت وب مرکز مدیریت بهره‌وری و تعالی سازمانی ایرانیان در بازده زمانی پنج ساله صورت می‌پذیرد. 

شکرخدایی افزود: پس از محاسبه شاخص‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها در بخش‌های جشنواره، نامزدهای منتخب این گروه‌ها انتخاب و طی جلسات کمیته علمی وضعیت آنان بررسی شد و سپس واحدهایی که بهترین و پایدارترین وضعیت بهره‌وری را طی سال‌های ارزیابی داشته باشند با تأیید کمیته علمی و سازمان‌های مرتبط با این صنایع انتخاب خواهند شد. 

وی ادامه داد: شروط انتخاب واحدهای برگزیده از میان نامزدها، بالاتر بودن از میانگین صنعت و اهداف برنامه چهارم و رشد پایدار در 4سال مورد ارزیابی، می‌باشد. لازم به ذکر است براساس این شروط هیچ شرکتی از مجموع شرکت‌های مورد ارزیابی در اولین دوره جشنواره موفق به دریافت نشان جشنواره شناخته نشدند. 

شکرخدایی در خصوص ساختار داوری تصریح کرد: ساختار داوری توسط کمیته علمی تعیین و با توجه به شاخص‌های لازم، کاندیداها مشخص می‌شوند و سندیکاها برنده‌ها را اعلام می‌کنند، چراکه تشکل‌ها رابطه بیشتری با صنعت خود دارند. 

وی در اختیار گذاردن صورت‌های مالی بین سال‌های 84 تا 88 را شرط لازم برای شرکت‌ها به منظور حضور در جشنواره اعلام کرد و گفت: از حدود 400 شرکت دارای شرط لازم، 300 شرکت در این جشنواره شرکت می‌کنند که 50 شرکت خصوصی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. 

شکرخدایی خاطرنشان کرد: تهیه اساسنامه و اطلاع‌رسانی گسترده و توجیه بیش از 6 هزار شرکت برای حضور در جشنواره از جمله کارهایی است که تاکنون انجام شده است. 

دبیر جشنواره یادآور شد: در نخستین جشنواره ملی بهره وری 247 شرکت اندازه‌گیری شده بودند که 11 درصد شرکت‌های دارویی، 11 درصد شرکت‌های شیمیایی و بیشترین شرکت‌ها از صنعت موادغذایی بوده است، همچنین تقریباً تمام شرکت‌های خودروسازی در این جشنواره شرکت کردند. 

وی در ادامه ابراز کرد: سال گذشته هیچ شرکتی موفق به دریافت نشان بهره‌وری نشد و شرکت‌های منتخب دیپلم افتخار دریافت کردند. 


در ادامه «ابراهیم جمیلی» عضو هیأت رئیسه اتاق ایران نیز برای بهتر برگزار شدن جشنواره پیشنهاد داد: شرکت‌های دولتی از شرکت‌های خصوصی تفکیک شوند تا هر دو در یک سبد قرار نگیرند، در این صورت نقش شرکت‌های خصوصی به طور کامل مشخص می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین بهتر است زمانی معین کنیم که به هیچ عنوان تغییر نکند، به این ترتیب شاید روزی به عنوان روز ملی ثبت شود. 

جمیلی تصریح کرد: باید برای لوح‌های اهدایی ارزش معنوی قایل شویم و دولت برای کسانی که آن را دریافت می‌کنند، امتیازات معنوی در نظر بگیرد.
وی در ادامه خواستار آن شد که بخش معدن با توجه به تنوع مواد معدنی کشور به عنوان یکی از موضوعات قابل بررسی در جشنواره مورد بررسی قرار گیرد. 

« دکتر محمدعلی محمدی» رئیس کمیته راهبری جشنواره نیز گفت: اکنون در شرایط حساسی هستیم که در 11 کشور دارای بیشترین رشد اقتصادی، 5 کشور همسایه ما هستند و اگر متوجه این رقابت نباشیم به اهداف چشم‌انداز 1404 نخواهیم رسید. 

وی افزود: رویکرد ما در کشور این بوده که بخشی از رشد اقتصادی کشور یعنی حدود 3/ 31 درصد از بهره‌وری و 68 درصد از منابع اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد شود. 

محمدی توضیح داد: یکی از کارهایی که در این زمینه باید انجام شود، مقایسه هر تن صادرات کالا از ایران با هر تن کالای وارداتی به ایران است که نشان می‌دهد نرخ هر تن کالای صادراتی ما زیر 500 دلار و نرخ هر تن کالای وارداتی به ایران بالای هزار دلار است که حاکی از نبود توجه کافی به ارزش افزوده در کشور است. 

وی ادامه داد: از اهداف برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر از عملکردهای برتر است و نبود این فرهنگ از ضعف‌های ما است. 

رئیس کمیته راهبری جشنواره عنوان کرد: همچنین ایجاد پشتوانه‌ای برای دلسوزان بهره وری در کشور و توسعه فضای رقابتی از دیگر اهداف ما بوده است. 

محمدی تصریح کرد: از مسائل مهم دیگر اندازه گیری شاخص‌های بهره‌وری در سطح جزء و کل و همچنین کمک به حرکت منظم در کشور است. 

وی بیان کرد: بهره‌وری نتیجه برنامه‌ریزی درست است و برگزاری این جشنواره شاید به نظام‌مند کردن بهره‌وری کمک کند. 

محمدی عنوان کرد: ما همچنین سعی کرده‌ایم خلا سنجش و اندازه‌گیری و نبود بانک اطلاعاتی برای مقایسه‌ها را پر کنیم و به همین علت یکی دیگر از اهداف ما توسعه فرهنگ سنجش و ارزیابی عملکرد است. 

وی یادآور شد: از سوی دیگر توسعه فرهنگ سنجش و تحلیل بهره‌وری برای جلوگیری از گمانه‌زنی‌های ذهنی در قضاوت‌ها بسیار مهم است. 

رئیس کمیته راهبری جشنواره خاطرنشان کرد: از اهداف دیگر توسعه فرهنگ پرسش‌گری در جامعه و افزایش حساسیت در ایران است و قصد داریم علایم وجود حوزه‌های بالقوه را نشان دهیم. 

محمدی افزود: برای رسیدن تحقیق‌ها و وضعیت بهبود، باید نظام تحلیل نتایج ایجاد شود. 

وی اضافه کرد: حرکت در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور از دیگر اهداف جشنواره بوده است و در برنامه پنجم توسعه کشور نیز بحث حرکت به سمت بهره‌وری وجود دارد. 

محمدی عنوان کرد: یکی از مسائل مورد نظر ما توسعه فرهنگ تقدیر و تشکر از شایستگان است که در واقع تقویت روحی و اثبات این موضوع است که عملکرد بهتر در جامعه دیده شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد. 

وی گفت: کمک به رفع مشکل صنعت تولید آمار و اطلاعات در کشور نیز از دیگر مسائل مورد نظر ما در برگزاری این جشنواره بوده است. 

«سیدحمید کلانتری» رئیس انجمن بهره‌وری هم در سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع بهره‌وری تصریح کرد: اصلی‌ترین عامل توسعه نیافتگی ما «بهره‌وری» است. 

به گفته وی ایران از لحاظ سرمایه چیزی کم ندارد، اما هنر استفاده از این سرمایه‌ها دچار مشکل است، لذا هر اقدامی که موجب تقویت تفکر افزایش بهره‌وری شود، مفید است. 

وی افزود: قرار بود براساس برنامه چهارم توسعه 3/ 31 درصد از رشد GNP و 5/ 2 درصد از رشد 8 درصدی اقتصاد کشور از محل رشد بهره‌وری حاصل شود و به تعبیری سهم بهره‌وری در اقتصاد بالغ بر 30 درصد پیش بینی شده بود، اما در حال حاضر آمار و اطلاعات شفاف و دقیقی برای روشن کردن میزان تحقق این هدف در اختیار نیست و البته به نظر می‌رسد عدم اعلام رسمی آمار و میزان تحقق آن، نشان از این باشد که خبر و اتفاق جدیدی نیافتاده است. 

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از بهره‌وری در حوزه دولتی رقم می‌خورد. بخش خصوصی هم تلاش می‌کند بهره‌وری را بالا ببرد، اما جایی که به دولت گره می‌خورد و نیاز به دریافت مجوز از دولت دارد، به سرخوردگی می‌رسد. 

رئیس انجمن بهره‌وری معتقد است: دولت در کشور ما با توجه به نقش بزرگی که در اداره کشور دارد و بوروکراسی گسترده دولتی، باید پیشتاز تحول در کشور باشد و به کوچک‌سازی دولت و خصوصی‌سازی واقعی کمک کند. 

«فرزین انتصاریان» عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران نیز بیان کرد: مشکلات بحران اقتصادی جهانی به علت مسائل اخلاقی اداره کردن اقتصاد بود و مشکل فعلی یونان نیز از بهره‌وری است و عامل آن مصرف زیاد و تولید کم بوده است. 

وی افزود: لازم است یک کار مکمل انجام شود، زیرا شاخص‌های بهره‌وری در درون کشور بررسی می‌شود و معیارهای بین‌المللی در نظر گرفته نمی‌شود و شاید در مقایسه با دیگر کشورها نتایج بسیار متفاوت باشد. 

انتصاریان عنوان کرد: باید بررسی کنیم که آیا برنامه خاصی وجود دارد که به موازات انتشار شاخص‌های بهره‌وری این شاخص‌ها را در همان گروه‌های محصولی، با شاخص‌های معمول دنیا مقایسه کند یا خیر؟ 

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این که بهبود فضای کسب و کار از سیاست‌های کلان اقتصاد است، اتاق از این شاخص‌ها و اطلاعات چقدر بهره برداری خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین