کد خبر: ۱۰۰۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۷

روایت صالحی از پذیرش تعلیق هسته‌ای ازسوی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  رئیس سازمان انرژی اتمی درباره پذیرش تعلیق از سوی ایران می گوید: قرار بود همه‌چیز ظرف 6 ماه جمع و جور شود، خاطرم هست در مذاکرات روی 6 ماه صحبت می‌شد ولی 6 ماه یک دفعه دو سال و نیم طول کشید. 

علی اکبر صالحی در گفت‌و گو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه آیا قبل از دولت نهم خطای استراتژیکی از طرف ایران روی داد که منجر به بیشتر سیاسی شدن روند پرونده هسته ای شده باشد،اظهار داشت: شاید خطا این بود که ما باورمان شده بود نیت آنها خیرخواهانه است و اگر ما اقداماتی صورت می‌دادیم که از دید آنها شفاف‌ساز و اعتمادساز است شاید آنها توجیه شوند و پرونده ایران بسته شود. ما به نفع آنها شک کردیم و گفتیم ممکن است آنها هم حق داشته باشند و بهتر است تردید آنها برطرف شود.

وی برخی اظهارات درباره مخفی کاری ایران در پرونده هسته ای هم گفت: البته بارها اعلام کرده‌ایم ما یک اشتباه هم داشتیم، تزریق گاز به تنها سانتریفیوژی که آن موقع داشتیم را باید در حضور بازرسان انجام می‌دادیم، ما توسط مهندسانی که از ضوابط پادمانی اطلاع دقیق نداشتند البته در حد میلی‌گرم تزریق کردیم، آن موقع پروسه پادمانی ما منحصر به رآکتور تهران و تأسیسات اصفهان بود و گستردگی پادمانی و اشراف به آن زیاد نبود، آنها گفتند چرا این کار را کردید؟ گفتیم اشتباه کردیم و نوشتیم که بعد از این گاز‌دهی را با حضور بازرسان و طبق پادمان انجام می‌دهیم ولی آنها رویشان زیاد بود.

به گفته صالحی خیلی از کشورها هرساله دچار اشتباهاتی در فعالیت‌های هسته‌ای‌شان می‌شوند.سازمان انرژی اتمی ما نوپاست 10 تا 12هزار نیرو دارد، این عدد در کشورهای بزرگ به 20 تا 30هزار نفر و بیشتر هم می‌رسد طبعاً همه‌جا درصدهایی از خطا وجود دارد، اما مهم اراده و جهت حرکت کلی هر کشور است.

صالحی درباره امضای پروتکل الحاقی هم گفت: آن موقع فضا سنگین بود و دروغ بودن خیلی از ادعاهای آمریکا بعدا معلوم شد، مثلاً آقای پاول آمد در سازمان ملل یک سندی نشان داد که به نظر بدون خدشه می‌آمد. سربرگ و امضا داشت و گفت عراق از نیجر اورانیوم خریده، امضای نخست‌وزیر نیجر هم بود. آنها دنیا را به باورهای غلط رسانده بودند. ما می‌دانستیم کار خلاف نکرده‌ایم لذا از روی خیرخواهی گفتیم همکاری می‌کنیم پروتکل را امضا کرده و تعلیق را هم می‌پذیریم ولی قرار بود همه‌چیز ظرف 6 ماه جمع و جور شود، خاطرم هست در مذاکرات روی 6 ماه صحبت می‌شد ولی 6 ماه یک دفعه دو سال و نیم طول کشید و بعد مقام معظم رهبری گفتد روند باید از سوی ایران تغییر کند چون نیت آنها بیش از پیش برای همگان روشن شده بود.

متن کامل این گفتگو فردا در روزنامه "خبر" منتشر می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین