کد خبر: ۱۰۰۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۳
طاهره خارستانی مدیره پروژه همایش نمایشگاه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در گفت‌و گو با آفتاب:

10 مدیراقتصادی برجسته ترکیه به تهران آمدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- فروزان آصف نخعی: همایش و نمایشگاه دو روزه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها از روز چهارشنبه به مدت دو روز در مرکز همایش سئول برگزار می‌شود. 

طاهره خارستانی مدیر پروژه همایش و نمایشگاه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در گفت‌و گو با آفتاب با اعلام مطلب بالا گفت: مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یک همکاری مشترک با انجمن مسئولیت اجتماعی ترکیه دارد که در راستای این همکاری در آبان‌ماه سال گذشته 15 نفر از مدیران شرکت‌ها که در زمینه مسئولیت اجتماعی و یا معیار هشتم جایزه ای.اف.کیو.ام فعالیت‌های خوبی انجام داده بودند برای بازدید از نمایشگاه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها به استانبول برده شدند. در این راستا 10 نفر ازمدیران شرکت‌های مختلف ترکیه نیز دعوت شدند تا از نمایشگاه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در تهران بازدید کنند.

خارستانی در ادامه با اشاره به این که مدیران ایرانی و مدیران ترکیه در اتاق بازرگانی ایران نیزمیزگرد مشترکی در روزچهارشنبه ساعت 3 تا 5 بعد ازظهر برگزارخواهند کرد و درآن به بررسی ابعاد مختلف مسئله مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و نقش و جایگاه بخش خصوصی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار می‌پردازند گفت: در برنامه همایش که روز چهارشنبه از ساعت 9 تا 3 بعد از ظهرکه به نشانی ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان پردیس، بوستان سئول، مرکز همایش سئول برگزار می‌شود سخنرانان مختلفی به نمایندگی از بخش خصوصی ، انجمن‌های حرفه‌ای ، و نهادهای دولتی دعوت شده‌اند تا در مورد مسئولیت سازمان‌ها در ارتباط با جامعه ، محیط زیست و کارکنان خود به ایراد سخنرانی بپردازند. 

وی در ادامه با اشاره به این که مسئله مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در سطح بین‌المللی با تدوین استانداردها و چارچوب‌های مختلف مانند ایزو 26000 ، استانداردهای منطبق با تضمین کیفیت محصول و استانداردهای مرتبط با مسایل محیط زیستی به امری الزام‌آور در حوزه فعالیت سازمان‌ها تبدیل شده است، افزود: با پررنگ‌تر شدن نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی جوامع توجه به اثرات و پیامدهای فعالیت‌های آن‌ها در آن جوامع نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا مشارکت سه جانبه میان بخش خصوصی، سازمان‌های عمومی و سازمان‌های مردم نهاد باعث ایجاد هم‌افزایی و بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های هر یک از این بازیگران می‌شود. 

وی یکی از هدف های اصلی این همایش را ترویج مشارکت‌های استراتژیک بین بخش خصوصی و سازمان‌های عمومی و سازمان‌های مردم نهاد ذکر کرد و گفت: به نظر ما برنامه‌هایی که از طرف سازمان‌ها در زمینه مسئولیت اجتماعی سازمانی برگزار می‌شود باید دارای ماهیتی برنده – برنده باشد. یعنی هم بخش خصوصی در بلند مدت از مزایای آن برخوردار باشد و هم جامعه توانمند شود.

وی در باره نمایشگاه گفت: برنامه نمایشگاه پنجم وششم خردادماه از ساعت 9 تا 6 بعداز ظهر است. در این نمایشگاه سازمان‌های مختلف به معرفی فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که در زمینه‌های مرتبط به مسئولیت اجتماعی سازمانی انجام داده‌اند می‌پردازند.

وی اسامی شرکت کننده در نمایشگاه را شرکت پارس خودرو، شرکت آسان موتور به نمایندگی از شرکت هیوندایی، گروه فرش مشهد، شرکت توگا، شرکت مکفا، شرکت پاکشو، شرکت یونی لور ایران، شرکت اس‌.جی.اف ایران، شرکت بر و بحر ایران، شرکت حمل ونقل ریلی نیرو، فولاد مبارکه اصفهان ذکر کرد و گفت: همچنین تعداد محدودی از سازمان‌های مردم‌نهاد مانند محک، مهرآفرین، بنیاد جهانی کودک ، سبزکاران گیلان ، به این نمایشگاه دعوت شده اند. 

خارستانی ازجمله برنامه‌های جنبی این همایش را برگزاری دو کارگاه آموزشی با عنوان 1- استاندارد مسئولیت اجتماعی ( ایزو 26000) 2- برنامه ریزی استراتژیک با رویکرد مسئولیت اجتماعی که استاد کارگاه آموزشی دوم از فرانسه دعوت شده‌اند به نام آقای سیریل ژیوآ مدیر موسسه بین المللی نچرال استپ ذکر کرد و گفت: یکی از مهمترین بخش‌های برنامه‌های این همایش معرفی برترین‌های حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و تقدیر از آنان است. این دو کارگاه در مرکز همایش سئول و دیگری در شریعتی، قبل از تقاطع همت، میدان کتابی، پلاک 1، طبقه سوم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها به 5 حوزه اصلی تقسیم می شوند با برشماری هریک از حوزه‌ها و ذکر قلمرو آنان گفت: 1- سطوح راهبری شرکت که شامل استراتژی اخلاق کسب وکار، بیانیه‌های مقابله با رشوه و فساد، و تدوین استراتژی‌های مسئولانه می‌باشد. 2- بازارو صنعت که شامل عملکرد شرکت در برابر مشتریان در رابطه با تامین کنندگان در رابطه با محصول در ارتباط با رقبا و استراتژی‌های شرکت در طول زنجیره ارزش آن است. 3- محیط زیست شامل تولید محصولات سبز، کاهش مصرف انرژی در طول کار و درفرآیند تولید، و کاهش سطح تاثیرات مخرب زیست‌محیطی فعالیت‌های شرکت است. 4- محیط کار که شامل برنامه‌ها و عملکرد شرکت در قبال کارکنان، نوع فضای کاری، مزایای استخدامی و همچنین آموزش و توانمند سازی نیروی کار است. 5- جامعه که این حوزه شامل فعالیت‌های شرکت برای تقویت جوامع محلی، تقویت کارآفرینی، کاهش نرخ بی‌کاری در جوامعی که شرکت در آن‌ها در حال فعالیت است و همکاری با سازمان‌های عمومی و سازمان‌های مردم نهاد است. 

خارستانی در ادامه با اشاره به این که فعالیت‌هایی که شرکت‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهند عمدتا ماهیت داوطلبانه دارد تاکید کرد: اما نگاه استراتژیک به این برنامه‌ها باعث تقویت جایگاه رقابتی سازمان، ایجاد تصویر ذهنی مثبت درمیان ذی‌نفعان، و توانایی آن‌ها برای مدیریت کردن علایق ذی‌نفعان مختلف می‌شود.

وی افزود: یکی از هدف‌های این برنامه تجهیز کردن سازمان‌ها به دانش وابزارهایی است که باعث می‌شود آن‌ها به توسعه پایدار کسب و کار خود در فضای رقابتی اقتصاد و صنعت در سطح داخلی و بین‌المللی تجهیز شوند. 

نمایشگاه و همایش دو روزه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها با حمایت و همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع و معادن ایران، و شهرداری منطقه 3 برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین