کد خبر: ۱۰۰۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸

جریمه‌ها‌ی رانندگی تا200 هزار تومان افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار اسکندر مومنی صبح شنبه در اولین نشست تخصصی مدیران پلیس ترافیک کشور با اشاره به لایحه جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی گفت:‌ قانون در ایجاد تسهیلات برای آمد و شد و ایجاد بازدارندگی برای متخلفان نقش به‌سزایی دارد و هیچ کشوری نیست که آمار سوانح آن بدون وجود قانون بازدارنده کاهش یافته باشد.

وی ادامه داد: قانون فعلی اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی مربوط به 50 سال گذشته است که با وجود انجام چند مرحله اصلاحیه هنوز نیز بازدارنده نیست. زیرا این قانون زمانی به تصویب رسید که تعداد خودروها در کشور 50 هزار دستگاه بود ولی اکنون تعداد خودروها به بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو رسیده است بر همین اساس نمی‌توان براساس این قانون وضعیت آمد و شد را کنترل کرد.

مومنی گفت: قانون جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در زمان مجلس ششم وصول شد اما در مجلس ششم و هفتم در صحن علنی مجلس مطرح نشد و سرانجام در سال گذشته در مجلس هشتم این لایحه به تصویب اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس رسید و اکنون در صحن علنی مجلس در حال رسیدگی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در حال حاضر 6 ماده از این قانون به تصویب نهایی رسیده و بخش عمده‌ای از ماده هفتم نیز تصویب شده است که باید زمینه‌های اجرایی آن را در کشور فراهم کرد.

وی با اشاره به مهمترین ویژگی این لایحه گفت: پیش از این و بر اساس قانون قبلی، تنها افسران وظیفه که به صورت موقت برای آنها مجوز گرفته می‌شد امکان اعمال قانون داشتند، اما در لایحه جدید افسران وظیفه و همچنین درجه‌داران راهور که 10 سال سابقه خدمت داشته باشند می‌توانند به اعمال قانون بپردازند.

سردار مومنی گفت: همچنین برای نظارت بر اعمال قانون توسط درجه‌داران راهور از بازرسان نامحسوس نیز استفاده می‌شود.

وی گفت: این ویژگی ظرفیت جدیدی برای پلیس راهور در اعمال قوانین ایجاد می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به در نظر گرفتن امتیازات منفی برای رانندگان در کنار اعمال جریمه‌ها گفت: از 171 نوع تخلفی که رانندگان مرتکب می‌شوند در 20 نوع تخلف مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکت آکروباتیک، دنده عقب در بزرگراه و... به رانندگان علاوه بر اعمال جریمه امتیاز منفی داده می‌شود.

وی گفت: به هر راننده در زمان اخذ گواهینامه 30 امتیاز داده می‌شود که اگر فرد با ارتکاب تخلفات 30 امتیاز خود را به صفر برساند گواهینامه وی ضبط و پس از سه ماه بازگردانده می‌شود.

سردار مومنی ادامه داد:‌ پس از بازگرداندن گواهینامه در مرحله دوم 25 امتیاز به راننده داده می‌شود که اگر دوباره این امتیاز به صفر برسد علاوه بر پرداخت 60 هزار تومان گواهینامه راننده نیز برای 6 ماه توقیف می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در مرحله سوم با دادن 20 امتیاز به راننده، گواهینامه اش بازگردانده می‌شود و اگر این امتیاز نیز به صفر برسد گواهینامه راننده یک سال توقیف شده و 100 هزار تومان نیز جریمه می‌شود و علاوه بر این فرد برای اخذ گواهینامه جدید پس از یک سال باید مجدداً اقدام کند.

وی گفت: در مصوبه قبلی این امتیاز 50 نمره منفی بود که بعد از اصلاحات به 30 نمره کاهش یافت و اکنون باید زیرساختهای لازم برای اجرای این قوانین ایجاد شود.

سردار مومنی گفت:‌ مبلغ جریمه‌ها در قانون جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در تخلفی مانند استفاده از قرص‌های روانگردان و مشروبات الکلی 200 هزار تومان پیش‌بینی شده است و همچنین خودروی فرد خاطی نیز توقیف می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در مصوبه قبلی سقف جریمه‌ها 5 تا 30 هزار تومان بود اما در قانون جدید برای 6 تخلف حادثه ساز جریمه‌هایی تا سقف 100هزار تومان در نظر گرفته شده و جریمه بقیه تخلفات بر اساس ارقام قبلی تعیین می‌شود.

وی گفت: ایجاد بازدارندگی کلی برای همه دستگاه‌های مرتبط با آمد و شد، ایجاد بازدارندگی برای افراد پیاده، ایمنی شبکه معابر، بازدارندگی برای دستگاه‌های حمل و نقل از دیگر مواردی است که در این قانون دیده شده و امیدواریم با تصویب آنها شاهد قانون کارآمد و به روز بوده و با اعمال آن در جهت دو هدف کلی افزایش ایمنی و انضباط و کاهش تصادفات گام برداریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) گفت: در مراسم سال گذشته به دلایل هماهنگی‌هایی که انجام شد در مبداء حرکت کاروانهای زیارتی شاهد کاهش تصادفات بودیم. بر همین اساس در سال جاری نیز با برنامه ریزیهایی که صورت می‌گیرد امیدواریم مراسم ارتحال امام (ره) با شکوه خاصی برگزار شود.

وی گفت: در سال جاری از اعزام خودروهای بدون معاینه فنی و دارای نقص فنی جلوگیری می‌شود و اگر پلیس در مسیر راه این خودروها را مشاهده کند اقدام به بازگرداندن آنها از مسیر خواهند کرد.

سردار مومنی گفت: مراسم ارتحال امام (ره) در سال جاری مصادف با روز جمعه و اقامت نماز جمعه به رهبری مقام معظم رهبری است بر همین اساس باید تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ شود تا افراد بیشتری قادر به حضور در این مراسم باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در سال جاری پلیس بر ایمنی خودروها، اعزام سازماندهی شده کاروان‌ها و اطلاع دقیق آنها از مسیر و محل اسکان تاکید بسیاری دارد.

وی گفت: ایام نوروز سال جاری دو ویژگی عمده داشت که این ویژگی‌ها شامل بهبود نحوه رانندگی مردم و بهبود نحوه برخورد ماموران با مردم بود. بر همین اساس در سال جاری نیز با استانداردسازی رفتار پلیس سعی در بهبود هرچه بیشتر نحوه برخورد ماموران با مردم داریم.

سردار مومنی گفت: در سال گذشته افسران راهور دوره‌های استانداردسازی رفتار پلیس را سپری کردند و در سال جاری نیز درجه‌داران راهور پس از طی دو دوره آموزش اکنون در حال سپری کردن سومین دوره استانداردسازی رفتار پلیس هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: استفاده نکردن از کلاه و کمربند ایمنی مهمترین دلیل فوت افراد در سوانح رانندگی است، بر همین اساس برای کاهش سوانح و حوادث باید با این دو عامل به شدت برخورد کرد.

وی با اشاره به پیام امسال مدیرکل سازمان ملل مبنی بر استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی گفت: بعد از کمربند و کلاه امینی استفاده از تلفن همراه یکی دیگر از دلایل مهم وقوع تصادفات و مرگ و میر افراد است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در سال 87 مجلس شورای اسلامی تصویب کرد تا بیمه‌ها طبق ماده 18 قانون خسارتهای تا مبلغ 500 هزار تومان را در سر صحنه تصادفات بدون نیاز به حضور پلیس و کشیدن کروکی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در قانون جدید این مبلغ به 5/1 تومان افزایش یافته و شرکتهای بیمه از ماه آینده موظف می‌شوند تا این مبلغ را در صحنه تصادفات خسارتی که طرفین شکایتی ندارند بدون نیاز به حضور پلیس و کشیدن کروکی پرداخت کنند.

سردار مومنی گفت: در تهران روزانه بیش از 500 تصادف روی می‌دهد که با اعمال این قانون حضور پلیس در نیمی از آنها کاهش می‌یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بیمه برای ایجاد احساس امنیت در زمانی که حادثه رخ می‌دهد بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر این موجب کاهش حجم ترافیک نیز می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر مقدمات کار برای اجرای این قانون انجام شده و شرکتهایی مانند شرکت بیمه نیز اعلام آمادگی کردند و تا ماه آینده تمامی بیمه‌ها موظف به اجرای این قانون می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین