آفتابنیوز : آفتاب: در آستانه بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی و حادثه 15 خرداد مسؤلان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) - نمایندگی قم - به دیدار آیتالله العظمی صانعی رفتند.
در این دیدار آیتالله العظمی صانعی خطاب به مسوولان موسسه گفت: شما علاقه مرا به امام امت(سلاماللهعلیه) میدانید و از اینکه مرا مشمول لطف خود قرار داده و در ارتباط با امام مورد تفقد قرار میدهید، سپاسگزارم. یک روز در رأس مرکز نشر آثار، یک انسان مبارز، آگاه و مجتهد -یعنی مرحوم حاج احمدآقا بود و امروز هم فرزند بزرگوارش مسئولیت آن جا را به عهده دارد. خود شما آقایان هم دارای فضل هستید. وقتی موسسهای با این عظمت را چنین شخصیتهایی اداره کرده باشند، خوب اداره شده و امیدوارم که از این به بعد نیز چون گذشته عمل کند.
وی به هجمهها و فشارهایی که به مؤسسه وارد میشود، اشاره کرد و اظهار داشت: باید بدانید که «وأمّا الزبد فیذهب جفاء» این تحریفها، تهمتها، افتراها و بیانصافیها تمام میشود و روزی آنها که این اعمال را انجام دادهاند، پشیمان خواهند شد و قبل از آخرت، در همین دنیا و در مقابل شما زانو زده و از شما تقاضای عفو خواهند کرد.
آیتالله صانعی خاطرنشان ساخت: تاریخ به گونهای است که بیانصافی بینتیجه نمیماند، نمیشود ظلم کیفرش را نبیند، به هر حال، نتیجهاش را خواهد دید، اما باید صبر کرد و امید داشت. به یاد می آورم وقتی به فیضیه حمله کردند و شهید هم داده شد، امام همان روز پس از این واقعه فرمود: «هنیئاً لکم» و بعد فرمود: اینها نفسهای آخرشان را دارند میکشند.
به گزارش جماران، وی افزود: این سخنان در چه زمانی گفته شد؟ هنگامی که هنوز 15سال به انقلاب مانده بود. صدها نفر در زندانها زیر شکنجه از بین رفتند، صدها نفر اسیر و زندانی شدند، سرمایهها از دست رفت، تعطیلی بازارها پیش آمد و نیروها گرفتار شدند. ایشان میفرمود که: «هنیئاً لکم» و گوارا باد بر شما! اینها نفسهای آخرشان را میکشند.
این مرجع عظام تقلید در ادامه به ذکر خاطرهای از امام پرداخت و تشریح کرد: مرحوم آیتالله ربانی شیرازی (قدسسرهالشریف) از افراد بسیار قویای بود که تحمل و استقامتش معروف بود، زمانی من از شهید قدوسی که در زندان بود، پرسیدم: در زندان، فلانی استقامتش بیشتر بود یا فلان آقا؟ گفت: نه، مرحوم ربانیشیرازی بسیار بیش از او استقامت داشت و معروف است که محاسنش را دانهدانه میکندند و او حرف خودش را میزد. پس از آن که از زندان آزاد شده بود، در تظاهراتی بعد از فوت حاج آقا مصطفی که میزدند و میکشتند، دوستان خدمت مرحوم ربانی رفته و گفتند که آقا، زدند، کشتند. فرمود: نه اینها تهدید است. گفتند: آقا، جنازه را برداشته، بردیم و دفن کردیم. فرمود: تهدید است.
وی ادامه داد: مبارزه راهش این است که همیشه باید از موضع امید صحبت کرد و خداوند هم امید را در انسانها آفریده؛ اصلاً تشیع بر پایه امید زنده است، امید به آمدن مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف).به هرحال همه به انتظار آمدن مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و به امید دیدن حاکمیت عدل فرزند پیامبر هستند تا شیعیان، عدالت، انسانیت و احترام به کرامت انسانی را ببینند.
آیتالله صانعی گفت: باید سختیها را تحمل کرد، البته ممکن است عدهای بخواهند مقام علمی آقاسیدحسن را پایین بیاورند؛ کاری که با امام کرده و میگفتند: امام فقه بلد نیست و فقط فلسفه میداند.
وی ادامه داد: زمانی که امام در زندان بود، یک منبری را آورده بودند تا جوّ موجود را بشکند و درباره او میگفتند این آقا منبری خوبی است، و تبلیغات بسیاری برای او به راه میانداختند. او نیز مأموریت داشت امام را تضعیف کند و با این هدف میگفت؛ درس اخلاق ایشان خوب است؛ یعنی فقه امام خوب نیست، اما خدا به او قدرت و عظمت داد تا بر تمامی دشمنانش پیروز شود.
آیتالله صانعی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دستاندرکاران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: بدانید تنها موسسه نشر آثار و آثار امام مورد هجمه و تهمت نیست، یاران امام هم مورد حمله و هجمه همهجانبه قرار دارند. بازار تهمت و افترا هم فراوان است.
وی تاکید کرد: من امروز با صراحت به شما عرض میکنم که دشمنی با امام یک دشمنی ریشهدار است و پایان نمیپذیرد، اما تا میتوانید، روی جنبههای مثبت امام تکیه کنید. مأیوس هم نباشید که در این هجوم، تنها هستید، خیر، بلکه حمله به همه هست، تنها نشر آثار نیست. هرکسی را که می توانند مورد هجوم قرار می دهند و این، دلیل بر ضعف آنان است.
وی با بیان اینکه باید از زحماتی که موسسه نشر آثار برای تحریرالوسیله متحمل شد، تشکر کنم،گفت: با این کار، این کتاب وزین علمی ماندگار شد و ما نظریاتی را که از خود امام الهام گرفته بودیم، نوشتیم. در باره بحث ترجمه کتب امام نیز باید توجه داشته باشید که ترجمه هیچگاه حکم کتاب را ندارد. این یک بحث فقهی است. ترجمه قرآن هیچ وقت حکم قرآن را ندارد، چرا که مترجم نمیتواند تمام هدف و مقصد گوینده و نویسنده را بیان کند. این که بیان داشتید، قصد دارید کتاب اخلاق امام را ترجمه کنید، کار خوبی انجام میدهید، ولی سعی کنید ابتدا متن کلمات امام باشد و سپس ترجمه آن در پایین آن قرار گیرد.
آیتالله صانعی در بخش دیگری با بیان اینکه اگر میخواهید مباحث اخلاقی و عرفانی امام را در جامعه بسط و گسترش دهید، باید تدریس کتابهای امام را مردمی و حوزوی کنید،اظهار داشت: باید کتابهای امام تدریس بشود. باید تلاش کنید وقتی که درسها شروع میشود، کتابهای امام هم تدریس بشود. من 10 سال قبل، این مطلب را گفتم که بگذارید شاگردانی از متن حوزه بیایند و در متن حوزه، حرفهای امام را تدریس کنند. خود دوستان بنشینند و درس امام را بیان کنند -همانگونه که بنده در درسم روزی نمیگذرد که مطلبی را از امام عنوان نکنم- به دوستان سفارش کنید مطلبی از امام عنوان کرده و به تدریس کتابها بپردازند، اگر چنین شد، هم کتاب حفظ شده و هم هدف شما برآورده می شود.
وی افزود: مبادا به عقب بازگردیم و خودمان مرتجع شویم. باید به خواستههای امام عمل کنیم. خواسته امام عبارت بود از عمق دادن به فقه، تحقیق و آزادی مردم از قید اسارتها و بندهای فکری و استعماری. خواسته امام این بود که همه چیز مال مردم است و ما هم مرهون مردم هستیم. همه چیز از مردم است و هیچکس هیچچیز از خود ندارد. اگر مردم به من احترام نگذارند، من و شما نیستیم، کسی نیست. ما نباید مردم را تحقیر کنیم و به آنان بیاحترامی روا داریم. نترسیم، چون ترس بسیار بد است. به دیگران هم بگویید که نترسید، خیال نکنید که میتوانند هر کاری بکنند. چند روزی بیش نیست و تمام میشود. «للحق دولة و للباطل جولة» دوران عذاب، تهمت و دروغ به پایان میرسد و به نصرت و توفیق الهی ایمان داشته باشید.
آیتالله صانعی تاکید کرد: هیچچیزی نباید از حوزه کنار برود. اگر از حوزه جدا شد، نابود شده و باب افتراء و تهمت فراوان میشود، اما حوزه را نمیتوانند به این سادگی نابود کنند، البته دشمنان با آگاهی به دنبال این هستند که حوزه را نیز از هویت و واقعیت اصلیاش جدا ساخته و حوزهای بسازند که هر چه خودشان میگویند، تکرار کند، ولی طول میکشد و به نظر ما امام زمان(عجلالله تعالی فرجه الشریف) آن را حفظ کرده و میکند.
وی با این گفته که باید هوشیار بود و نقشههای دشمنان را از بین برد، گفت: یکی از اهداف دشمنان، این است که میخواهند دشمنان امام را روی کار بیاورند و در زبان دوستی، امام و بیت امام را تضعیف کنند. شاهد این مدعی نیز این است که حسینیه جماران را خراب کردند و هیچ خبری نشد، آب از آب هم تکان نخورد. به سیدحسن آقا توهین کردند، کسی دم بر نیاورد. برخی رسانهها نیز هماهنگ حرکت کردند که چهره خشنی از امام نشان داده تا خشونتهای خود را به نام او و پیروی از خط او جلوه دهند.
وی در ادامه به رفتار امام در مورد کودتای نوژه اشاره کرد و گفت: چرا این جمله را نمیگویید که وقتی کودتای نوژه کشف شد، امام فرمود؛ به خانوادههای اینها رسیدگی کنید تا مبادا در مشکل و فشار قرار بگیرند. چرا اینهمه عاطفه و مهربانیهای امام را نمیگویید؟ چرا نمیگویید که امام در طول حاکمیتش اگر افرادی به جهاتی استعفا میدادند یا کنار میرفتند و یا مردم اینها را نمیخواستند، امام به آن ها مسئولیت دیگری میداد تا آبرویشان حفظ شود، چراکه به هر حال در انقلاب و نهضت نقش داشتند؟
آیتالله صانعی اضافه کرد: چرا نمیگویید که در زمان امام دروغ نبوده و الان این همه دروغ گفته میشود؟ چرا نمیگویید که دو نفر خواستند از امام تعریف کنند، امام جلوی آنها را گرفت و فرمود؛ از من تعریف نکنید؟ اما امروز باب تملق باز شده و خیلیها با تملق و دروغ به همه چیز میرسند.
وی به مشکلات اخلاقی جامعه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: 5 سال قبل گفتم که دروغ دارد شایع میشود، ولی نمیدانستم که دروغ اصلاً فرهنگ میشود. «کیف بکم اذا رأیتم المعروف منکراً و المنکر معروفاً». چرا نمی گویند که امام افراد را حفظ میکرد؟ چرا همه متخصصان و افرادی را که در این دولتها خدمت کردند، کنار زدند؟ اگر همه اینها ضد انقلاب هستند پس چه کسی انقلابی است؟
گفتنی است، در ابتدای این دیدار، حجتالاسلام والمسلمین موسوی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیتهای مؤسسه در قم، به بیان چگونگی انجام تحریفات در سخنان و کتاب های حضرت امام(سلام الله علیه) پرداخته و نگرانی از هجمههایی که افکار و اندیشه های حضرت امام را نشانه رفته است، ابراز کرد.