کد خبر: ۱۰۰۴۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۶

قرارداد بزرگ ایران و چین برای برقی‌سازی خط آهن رازی-سرخس امضا شد

قرارداد تازه ایران و چین برای برقی‌سازی و دوخطه کردن خط آهن رازی-سرخس، نه فقط یک پروژه زیرساختی بلکه گامی مهم در راستای تحقق ابتکار کمربند-راه و تبدیل ایران به یک شاهراه حیاتی ترانزیتی در قلب جاده ابریشم نوین است؛ مزیتی که می‌تواند تراز تجاری منطقه را دگرگون کند، هر چند موانع ژئوپلیتیک همچنان پابرجا هستند.
قرارداد بزرگ ایران و چین برای برقی‌سازی خط آهن رازی-سرخس امضا شد
آفتاب‌‌نیوز :

در گامی بلند به سوی تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل اوراسیا و تعمیق روابط تجاری، ایران قرارداد مهمی را با یک شرکت چینی برای برقی‌سازی بخش قابل توجهی از خط آهن استراتژیک رازی-سرخس منعقد کرده است.

به گزارش سایت RailFreight، این پروژه عظیم که ۱۰۰۰ کیلومتر از مجموع تقریباً ۲۰۰۰ کیلومتر این مسیر ریلی حیاتی را در بر می‌گیرد، قرار است شریان اصلی اتصال ترکیه و ترکمنستان (آسیای مرکزی) از طریق خاک ایران را متحول سازد و بر اهمیت فزاینده همکاری‌های حمل‌ونقلی میان تهران و پکن تأکید کند.

این توافق هفته گذشته در پکن و طی نشستی میان جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن ایران، و گوا ژوژوئه، رئیس راه‌آهن چین، اعلام شد.

علاوه بر برقی‌سازی، این طرح شامل دوخطه کردن بخش‌هایی از زیرساخت‌های ریلی نیز می‌شود.

در حال حاضر، تنها مسیر بین مشهد و تهران دارای خطوط دوگانه است که با اجرای این پروژه، ظرفیت و سرعت انتقال در سایر نقاط نیز به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

این توسعه نه تنها به بهبود کارایی حمل‌ونقل داخلی کمک می‌کند، بلکه نقش ایران را به عنوان یک پل ارتباطی کلیدی در کریدورهای بین‌المللی تقویت خواهد کرد.

محوریت همکاری‌های ریلی ایران و چین بر افزایش حجم ترافیک کانتینری (کالاهای تجاری باارزش با کانتینر جابه‌جا می‌شوند) است.

آمارها نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۲۰۲۵، حجم مبادلات کانتینری میان چین و ایران با رشد خیره‌کننده ۲۶۰ درصدی مواجه بوده است که گواهی بر تقویت روزافزون روابط تجاری دو کشور است.

این رشد ۳ برابری، پتانسیل عظیم کریدور ریلی چین-ایران-اروپا را همچون راه ابریشم ۲۰۰۰ ساله برجسته می‌سازد.

در ماه فوریه گذشته نیز، چین و ایران به همراه قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه، بر سر توسعه بیشتر حمل‌ونقل ریلی باری در این محور توافق کرده بودند. این همکاری‌های چندجانبه، چشم‌انداز ایجاد یک شبکه لجستیکی یکپارچه و کارآمد را در سراسر اوراسیا نوید می‌دهد.


با وجود این پیشرفت‌های مثبت، تنش‌های ژئوپلیتیکی همچنان به عنوان یک مانع جدی باقی مانده‌اند. به عنوان مثال، ماه گذشته، راه‌اندازی یک سرویس حمل‌ونقل چندوجهی بین چین و ارمنستان به دلیل موج جدید حملات اسرائیل به ایران لغو شد؛ مسیری که قرار بود از خاک ایران عبور کند.

این حوادث نشان می‌دهد که پایداری و امنیت کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی تا چه حد تحت تأثیر تحولات سیاسی و امنیتی منطقه قرار دارد و می‌تواند بر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت تأثیر بگذارد.

با این حال، تعهد ایران و چین به توسعه زیرساخت‌های ریلی نشان‌دهنده اراده قاطع آن‌ها برای غلبه بر چالش‌ها و بهره‌برداری از پتانسیل‌های عظیم تجاری و اقتصادی است.

پروژه برقی‌سازی خط رازی-سرخس نه تنها به افزایش سرعت و کارایی حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه گامی اساسی در راستای دستیابی به اهداف بزرگ‌تر اتصال منطقه‌ای و تقویت جایگاه ایران به عنوان یک هاب ترانزیتی در مسیر احیای جاده ابریشم نوین محسوب می‌شود.

احیای کریدور شرق-غرب عبوری از مسیر ایران، نه تنها به افزایش ظرفیت ترانزیت کمک می‌کند، بلکه بازار ترانزیتی ۳۰ میلیون تنی را در زنجیره ارزش جهانی که بازیگران اصلی آن چین و اتحادیه اروپا هستند، نصیب ایران می‌سازد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و تلاش چین برای احیای جاده ابریشم در قالب ابتکار کمربند-راه (BRI)، این همکاری می‌تواند به یک بازی برد-برد برای هر دو کشور تبدیل شود.
چین به‌ عنوان یک قدرت اقتصادی بزرگ، می‌تواند از مزیت‌های جغرافیایی ایران بهره‌برداری کند و ایران نیز با نقش‌آفرینی در این زنجیره ارزش جهانی، به‌عنوان یک شاهراه تجارت جهانی شناخته شود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین