طبق اقداماتی که روز دوشنبه توسط مقامات اتحادیه اروپا تائید شد، واردات دیزل و گازوئیل تولید شده در کشورهای ثالث مانند هند و ترکیه از سال ۲۰۲۶ ممنوع خواهد شد. این اقدام با هدف بستن منافذ دور زدن تحریمها که دسترسی سوخت روسیه به بازارهای اروپایی را حفظ کرده بود، طراحی شده است.
طبق گزارش رویترز، تا ۲۰ درصد از واردات فعلی دیزل اروپا ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و فشار جدیدی را بر زنجیرههای تامین که پیش از این به دلیل ذخایر کم ضعیف شده بودند، وارد کند. ذخایر دیزل در مرکز آمستردام-روتردام-آنتورپ، سنگاپور و گلفت کاست آمریکا، در حال حاضر حدود ۲۰ درصد کمتر از میانگین فصلی ۱۰ ساله است.
ناظران بازار هشدار میدهند که واکنش خاموش امروز قیمتها ممکن است شکنندگی اساسی را پنهان کند. معاملهگران همچنان نسبت به نوسانات جدید هوشیار هستند. شرکت کپلر خاطرنشان کرد که تغییر مسیر جریان دیزل از هند و ترکیه که پیش از این منبع ۲۰ درصد از واردات دیزل به اتحادیه اروپا بودند، احتمالا تعادل مدیترانه را مختل کرده و نرخ حمل و نقل را افزایش میدهد، زیرا تهیه محمولههای مطابق با این قانون، دشوارتر میشود.
در همین حال، پالایشگاههای خلیج فارس، به ویژه در عربستان سعودی و امارات عربی متحده، از تغییر تقاضای اروپا سود خواهند برد، زیرا خوراک آنها از روسیه تامین نمیشود.
بر اساس گزارش اویل پرایس، اقدام اتحادیه اروپا برای بستن یکی از بهترین منافذ صادرات مسکو طراحی شده است. با این حال، ممکن است در نهایت برخی از پالایشگاهها را بیش از کرملین تحت فشار قرار داده و حاشیه سود آنها را کاهش دهد و باعث تغییر در استراتژیهای تامین یا تلاش برای پنهان کردن منشا محصولشان شود. اجرای این تحریمها مانند تحریمهای گذشته، میتواند مبهم باشد.