آفتابنیوز : آفتاب: رئیس موسسه بینالمللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تاکید کرد: «در شگفتم از سازمانهای مدافع حقوق بشر و نهادهایی چون دادگاه کیفری لاهه که جنایات بزرگ رژیم غاصب را که بارزترین مصداق جنایت علیه بشریت است میبینند و جنایتکاران را به محاکمه نمیکشانند و علیه آنان اقدام نمیکنند.»
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی، در دیدار با جمعی از بانوان فرهنگی و دانشگاهی در آستانه سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) ضمن تبریک این روز به حضار، جنایت اخیر رژیم صهیونیستی را محکوم و خواستار توجه بیشتر مجامع بینالمللی شد و بار دیگر بر راهکار پیشنهادی خود به سران سازمان کنفرانس اسلامی در دوحه یعنی رفراندوم با حضور همه ساکنان فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و نیز انبوه آوارگان فلسطینی در سراسر دنیا تأکید کرد.
وی گفت: در آغاز لازم میدانم از زبان خودم و از زبان شما زنان فرهیخته و همه زنان و مردان آزاده ایران عزیز مراتب انزجار خود را از فاجعه ننگینی که در آبهای بینالمللی نزدیکی غزه رخ داد اعلام کنم.
سید محمدخاتمی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی که علاوه بر قتل عام و سرکوب هر روزه مردم مظلوم فلسطین، مدتها است که با محاصره غزه قهرمان میکوشد چهره تروریسم دولتی را با کشتار تدریجی این ملت مظلوم نشان دهد، گفت: حال که عدهای از خیرخواهان را از ملیتهای مختلف که به قصد رساندن کمکهای ابتدایی به غزه با دستهای تهی به آن سو حرکت کردند آنان را با قساوت قتل عام میکند و به خاکو خون میکشد.
در شگفتم از شورای امنیت سازمان ملل که به سادگی کشورهایی مستقل که میخواهند از حق قانونی و شرعی خود با رعایت مقررات بینالمللی استفاده کنند مورد تحریم و تهدید قرار میدهد، ولی در برابر جنایاتی اینچنین بزرگ ساکت مینشینند یا بعض حرکتهای صوری آن با مخالفت و وتوی قدرتهای بزرگ روبرو میشود و جنایتکار را گستاختر میکند.
در شگفتم از سازمانهای مدافع حقوق بشر و نهادهایی چون دادگاه کیفری لاهه که جنایات بزرگ رژیم غاصب را که بارزترین مصداق جنایت علیه بشریت است میبینند و جنایتکاران را به محاکمه نمیکشانند و علیه آنان اقدام نمیکنند.
وی ادامه داد: و شگفتی بزرگتر از کشورهای اسلامی و عربی است که چرا از توهم چندین ساله خود بیرون نمیآیند و در کنار ملت فلسطین و آرمان آن قرار نمیگیرند. در نتیجه هم جنایتکار به جنایات خود ادامه میدهد و هم متوهمان را تحقیر میکند. مطمئن هستم که اگر این کشورها به خواست ملتهاشان قاطعانه در کنار آرمان فلسطین قرار گیرند متجاوز و حامیان او را بر سر جای خود خواهند نشاند.
رئیس دولت اصلاحات با اشاره به اینکه راهکار اساسی نیز همان است که در اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در دوحه پیشنهاد دادم و مورد استقبال قرار گرفت، تصریح کرد: رفراندوم با حضور همه ساکنان فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و نیز انبوه آوارگان فلسطینی در سراسر دنیا. راهکار دموکراتیک که منجر به اجرای عدالت و نیز برقراری ثبات و صلحی واقعی و پایدار خواهد شد.
وی ضمن همدردی با همه قربانیان و آسیب دیدگان این جنایت بزرگ، رفتار جانیان و حامیان آنان را شدیداً محکوم کرد و گفت: مطمئن هستم که ملتهای جهان فریاد خود را رساتر از گذشته علیه اسرائیل جنایتکار خواهند زد.
خاتمی با بیان اینکه تقارن سالروز میلاد حضرت زهرا با زادروز تولد حضرت امام را نشانهای میدانیم از ارتباط معنوی و فکری انقلاب اسلامی با شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها، بیان کرد: تعبیر رایج درباره حضرت فاطمه سیده نساء العالمین (سرور زنان جهان) است. ولی تعبیر دیگر به روایت شیعه و سنی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم آمده است که عظمت حضرت زهرا را از اینکه فقط سالار زنان عالم باشد بالاتر میبرد و آن اینکه خدا به خشم فاطمه خشمگین و به خشنودی او خشنود میشود.
وی اظهار داشت: نمیگوید فاطمه به خشم و خشنودی خدا خشمگین و خشنود میشود، بلکه ملاک خشنودی و خشم خداوند فاطمه است و این یعنی فاطمه معیار انسانیت است، چرا که کمال انسانی در این است که خشنودی و خشم او خشنودی و خشم خدا باشد.
رئیس جمهور سابق کشورمان، افزود: همین جمله کافی است تا اولا عظمت آن حضرت را نشان دهد. ثانیاً جایگاه زن را در بینش اصیل اسلامی که زنی چون فاطمه را معیار و ملاک انسانیت شناخته است مشخص کند و فاصله این بینش را با بینشهای تنگ و تاریک تاریخی درباره زن چه به نام اسلام و چه به نامهای دیگر نشان میدهد. البته طبیعی است که این بینش روشن و والا اگر باشد نتایج حقوقی، فقهی، اخلاقی و اجتماعی بزرگی هم درباره زن و جایگاه و حقوق او خواهد داشت.
خاتمی با اشاره به اینکه زنان در جریان انقلاب اسلامی نقش ممتازی داشتند، گفت: اگر نهضت مشروطیت بیشتر، نهضتی مردانه بود و به همین جهت آنگونه که شاید و باید حقوق و منزلت زن در آن مورد توجه قرار نگرفت، از جمله حق رأی زنان، انصاف این است که در انقلاب اسلامی حضور زنان چشم گیر و در بعضی از موارد از حضور و تأثیر مردان پررنگ تر و مؤثرتر بود. البته نباید نظرات روشنگر و متفاوت حضرت امام هم در پویایی حرکت زنان و دستیابی ایشان به بخش مهمی از حقوقشان را نادیده گرفت. گرچه معتقدم که هنوز واقعاً حق زنان آنطور که باید و شاید و شایسته زمان است ادا نشده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در جریانات اخیر هم باز حضور آرام، موقر و محکم زنان را که حق اساسی خود و دیگران را که مورد تأیید انقلاب و قانون اساسی بود میطلبیدند میبینیم، تصریح کرد: باز هم باید انصاف داد که مدنی بودن جنبش و اعتراص مسالمتآمیز و پرهیز از خشونت که نشانه رشد جامعه است تا حد زیادی مدیون حضور متین و موقر زنان بود و هست. گرچه با کمال تأسف پاسخ این حضور مسالمتآمیز برخورد خشونتآمیز بود و در نتیجه آنچه میتوانست موجب تقویت نظام و پایدارتر شدن وحدت ملی گردد سبب ایجاد نگار خاطرها و نگرانی ها و کدورتها شد و بیشترین آسیب را به خود نظام و چهره آن زد و به راهاندازی امواج اتهام های ناروا و دروغ پردازیها و جنگهای روانی نیز بر زشتی ماجرا افزود.
وی اضافه کرد: صرفنظر از اینکه آنچه رخ داد با معیارهای قانون اساسی و راه راستین امام و موازین مورد تأیید انقلاب و مردم ناسازگار بود امروز عدهای از زنان خوش سابقه، فرهیخته و فعال از قشرهای مختلف تحت بازداشت و فشار قرار دارند و حتی در میان قربانیان این حوادث هم زنان را میبینیم. چه خوب بود که ما شاهد آزادی همه زندانیان و رفع فشارها باشیم و مناسبتر این که این گام با آزادی زنان و جبران خسارتهای روحی و معنوی که به آنان وارد آمده است به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها برداشته شود.
وی با طرح این پرسش که جایگاه زن مسلمان ایرانی چیست؟، گفت: البته زنان اعم از مسلمان و غیرمسلمان محترماند و همه زنان نیز باید از حق و منزلت شایسته برخوردار باشند، ولی من اگر از زن مسلمان سخن میگویم به لحاظ اکثریت است.
زن یکی از دو رکن انسانیت و برخوردار از همه قوا و استعدادهایی است که انسان را انسان میکند و دارای اختیار و مسؤولیت اخلاقی و اجتماعی برای بارور کردن آنها.
البته پاره ای از کارکردها و نقشها را آفرینش و طبیعت به عهده زن گذاشته است که به تناسب آن نیز باید از حقوق و تکالیف ویژه صحبت کرد. ولی اینها مربوط به عوارض هستی انسان است نه جوهر آن و به هیچ وجه لطمه ای به تساوی حقوق زن و مرد در گوهر انسانی و برخورداری از حقوق و تکالیف متناسب با آن نمیزند.
خاتمی افزود: باید آن دیدگاه که زن را برای مرد میخواست و ملاک انسانیت را مرد به حساب میآورد به بایگانی تاریخ سپرد، ولی این را از یاد نبریم که زن زن است و مرد مرد و هر دو انسانهای مستحق کمال و نیز مسؤول مشارکت در پیشبرد امور جامعه روبه رشد.
اما ”زن مسلمان“ در اینجا نیز باید جان و جوهر اسلام را از آنچه در تاریخ تحقق یافته و آمیخته به انواع گرایشهای زمانی – مکانی و تعصبات ناروا است تفکیک کرد. طبیعی است که نقش اجتهادی که زمان و مکان در آن دو عامل تعیین کنندهاند و پاسخگوی پرسشها و نیازهای انسان این روزگار است در عرضه چنین اسلامی نقشی مهم است و بسته به بینش اساسی و پیشفرضهایی که مجتهد و پژوهشگر دارد دریافتهای نهایی او متفاوت خواهد بود.
سید محمد خاتمی گفت: زن و مرد برای هم آفریده شدهاند تا با هم جامعه کامل را بسازند. اسلام زن را موقر خواسته است و بر عفاف تکیه جدی دارد. البته از یاد نبریم که عفاف امری است که هم به زن و هم به مرد مربوط میشود.
نکته دیگر این که رشد امری اجتماعی است. زن هم چون مرد اگر بخواهد رشد کند در فرایند حیات اجتماعی نه تنها باید حضور، بلکه نقش و مسؤولیت داشته باشد و این حق او است.
وی افزود: امروز زن ایرانی در عین حال که برای به دست آوردن جایگاه شایسته خود در عرصه حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و احقاق حقوق شایسته خود تلاش میکند، باید بکوشد تا الگوی مناسب را برای زنان و حتی انسانهای روزگار نشان دهد و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکند و البته هزینههای آن را نیز بپردازد.
آنچه اهمیت دارد تأکید و تکیه بر حقوق اساسی است که زن و مرد در آن شریکاند.