کد خبر: ۱۰۰۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۱
در مراسم «امام روح‌الله، حقیقت همیشه جاودان»

فاطمه طباطبایی: امام می‌گوید مملکتی که آزادی ندارد تمدن ندارد

شناختن حقوق مردم و نشناختن حدود مردم از عناصری هستند که به آزادی لطمه می‌زنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی گفت: اگر آزادی که حق مردم و امانت خدا است را خدشه‌دار کنیم باید بدانیم چه عواقب سهمگینی را به دنبال داریم 

فاطمه طباطبایی در مراسمی با عنوان «امام روح‌الله، حقیقت همیشه جاودان» که به همت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد، با محکوم کردن اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گفت: اقدام انسانی مسافران کشتی آزادی را باید ارج نهاد و به آن‌ها گفت اگر موفق نشدند آن‌چه لازم بود را به غزه برساند؛ اما توانستند پیام مظلومیت غزه را به گوش جهانیان برسانند. 

وی با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) گفت: امام، حضرت زهرا(س) را یک انسان به تمام معنا انسان، نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن و انسان و زنی که جبرئیل بر او نازل شد، می‌دانستند و در واقع امام، حضرت زهرا(س) را انسان کاملی می‌دانستند که ظرفیت وجودی ایشان مانند ائمه معصوم است؛ چراکه جبرئیل بر او نازل می‌شد. 

این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از سخنرانی‌های امام(ره) در سال 58،گفت: امام(ره) به ادامه راه 15 خرداد امیدوار و معتقد بودند که باید 15 خرداد را شناخت، هدف آن را شناخت و این‌که چه کسانی آن را به وجود آوردند و دنبال می‌کنند را باید شناسایی کرد و همین‌طور باید به آن‌هایی امید بست که 15 خرداد را ادامه می‌دهند و آن‌ها را نیز شناسایی کرد و از مخالفین 15 خرداد بازشناخت. 

وی با بیان اینکه امام مقصد 15 خرداد را برای اسلام و به اسم اسلام می‌دانست که مردم آن را به وجود آورده‌اند و بارها تاکید داشت که من کاره‌ای گفت: عامل قیام وقت از نظر امام، رضای خدا بود. یعنی ما حکومت و قدرت نمی‌خواهیم پس به دنبال پست و مقام نیستیم و ما از خدا هم عوض نمی‌خواهیم چرا برای رضا او کار کرده‌ایم و البته نکته‌ دیگر اجرای عدالت است و تاکید بر اینکه ما برای اجرای عدالت عمل کرده‌ایم. 

طباطبایی با اشاره به سخنی دیگر از امام(ره) مبنی بر این‌که «خاک بر سر من اگر بخواهم استفاده‌ عنوانی از شما کنم و اگر بخواهم خون شما ریخته شود و من از آن استفاده ببرم» گفت: امام می‌فرماید خدایا تو می‌دانی ما از ظلم حتی بر یک نفر بیزار هستیم و از این تعدیات و ظلم‌ها بیزار هستیم و تو می‌دانی ما برای اجرای عدالت قیام کرده‌ایم. 

وی با بیان این‌که " عدالتی که امام(ره) مطرح می‌کند بار معناییش وسیع‌تر از آن چیزی است که در اندیشه‌ یک رهبر سیاسی مطرح باشد" گفت: در اندیشه امام، عدالت در تمام هستی مورد نظر است و امام معتقد بودند در جامعه باید حاکم عادلی حضور داشته باشد تا عدالت را در جامعه برقرار کند و کسی می‌تواند عدالت را در جامعه پیاده کند که اول در درون خود عدالت را برقرار کرده باشد یعنی بتواند احساسات،‌ عقل و عاطفه خود را مدیریت کند و تحت فرمان عقل و شرع قرار داده است. 

این استاد دانشگاه با بیان این‌که عدالت و آزادی قرین یکدیگر هستند گفت: یک حاکم عادل آزادی را در جامعه پیاده می‌کند چون به آزادی ارج می‌نهد و می‌داند بدون آزادی انسان، انسان نیست. همان‌طور که امام آزادی را امانت الهی می‌دانست و معتقد بود حاکم عادل باید این امانت را پاس دارد. 

وی ادامه داد:‌ باید توجه کرد از آزادی که داریم برای مصالح ملت استفاده ‌کنیم و البته در مسیر ملت و نظام جمهوری اسلامی آن را خرج ‌کنیم؛ اما اگر آزادی که حق مردم و امانت خدا است را خدشه‌دار کنیم باید بدانیم چه عواقب سهمگینی را به دنبال داریم. 

طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود به عناصری که به آزادی لطمه می‌زند اشاره کرد و گفت: نشناختن حقوق مردم و نشناختن حدود مردم از عناصری هستند که به آزادی لطمه می‌زنند چون عدالت به معنای این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهیم و یک حاکم عادل می‌تواند هر کس و هر شیء را در جای خود قرار دهد. 

وی با تاکید بر اینکه جملات امام، نور وجود امام، پرتو گفتار امام در دسترس ماست و شاهد بودیم که رفتار امام چه نتایجی را به بار آورده است،گفت: متاسفانه گاهی به حدی بد عمل می‌کنیم که بهانه به دست رسانه‌های ضدانقلاب و ضدامام می‌دهیم و زحمات امام که باعث شد در دل افراد دوردست جا باز کند را با اشتباهات خود مخدوش می‌کنیم. 

همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی گفت: امام(ره) معتقد بود حکومت و جامعه‌ای که قانون‌گرا باشد، انسان در آن رشد می‌کند و حاکم عادل می‌تواند فضایی را ایجاد کند که افراد در آن رشد و تعالی پیدا کنند. 

وی با بیان اینکه امام(ره) معتقد بود حفظ نظام از اوجب واجبات است، گفت: امام معتقد به سیستمی بودند که در آن هر چیز جایگاه دارد و هیچ چیز نمی‌تواند از قانون تخطی کند و شکستن جامعه به معنای شکستن انسانیت است. 

طباطبایی با اشاره به تاکید امام مبنی بر این‌که نخستین مرتبه تمدن، آزادی است گفت:‌ آزادی استعماری و وارداتی مدنظر نیست، بلکه آن آزادی که شرافت انسان را در نظر داشته باشد و انسانیت انسان را رشد دهد و امام می‌گوید مملکتی که آزادی ندارد تمدن ندارد. مملکتی که مردم در آن حق ابراز نظر نداشته باشند و آزادی مطبوعات نباشد نمی‌تواند رشد کند. 

وی با یادآوری نحوه برخورد امام با چاپ عکس و اخبار ایشان در روزنامه‌های کشور گفت: امام به روزنامه‌ها اعتراض می‌کرد که چرا بیت‌المال را صرف چاپ عکس ایشان و اخبار ملاقات‌های او می‌کنند و به رسانه‌ها تاکید می‌کرد که باید ارتباط‌شان با مردم برقرار باشد و به مردم دروغ نگویند؛ چراکه باعث سلب اعتماد مردم می‌شوند. 

این عضو بیت امام (ره) گفت: بزرگترین خطر آن است که رسانه‌های داخلی از اعتبار بیفتند و توجه افراد به بیرون از مرزها رود چراکه آن‌ها هیچ وقت اهداف انقلاب را نخواسته‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه امام زحمات و سختی‌های بسیاری را برای آزادی ما کشیده‌اند، گفت: حق آن است که قدر این پدر پیر را بدانیم و اندیشه‌های ایشان را بازگو کنیم. 

همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی با تاکید براینکه اخلاق در اندیشه امام جایگاه اساسی داشت، گفت: عدالت و اعتدال را باید پیاده کرد تا استمرار راه 15 خرداد را داده باشیم. همانطور که امام اجرای عدالت را به تک تک افراد تاکید می‌کردند. 

وی تاکید کرد: دانشجویان موظف هستند همان‌طور که امام برای عزت، شرف و آزادی آنها زحمت و سختی کشید راهش را روشن به نسل آینده معرفی کنند تا آن‌ها بتوانند مسیر تعالی را پیش گیرند. 

طباطبایی به سخنی از مرحوم سیداحمد خمینی اشاره کرد و گفت: ویژگی نظام ما مردمی بودن آن است، اگر به هر دلیلی مخدوش شود، تضمینی برای ادامه راه آن نیست؛ پس اتحاد و وحدت که به نظر امام(ره) رمز پیروزی بود، رمز بقاء نیز می‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین