با وجود تقاضای قوی برای خودروهای هیبریدی در بزرگترین بازارهای خارجی شرکتهای هوندا و تویوتا، بر سود آنها تاثیر منفی گذاشته است.
خودروسازان ژاپنی با عدم قطعیت فزایندهای در آمریکا روبهرو هستند که تعرفههای وارداتش، قیمت خودرو را افزایش داده و تابآوری تقاضای مصرفکننده را مورد آزمایش قرار داده است.
طبق میانگین تخمین هفت تحلیلگر شرکتکننده در نظرسنجی گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG)، پیشبینی میشود سود عملیاتی تویوتا، با کاهش ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، به ۹۰۲ میلیارد ین (۶.۱۴ میلیارد دلار) برسد. این ضعیفترین نتیجه سه ماهه این شرکت در بیش از دو سال گذشته خواهد بود.
همچنین پیشبینی شده است سود عملیاتی هوندا، با کاهش ۳۶ درصدی، به ۳۱۱.۷ میلیارد ین برسد که دومین کاهش سه ماهه متوالی این شرکت، خواهد بود. این خودروساز پیش از این، کاهش ۵۹ درصدی سود بر مبنای سال را پیشبینی کرده بود.
هر دو خودروساز پس از توافق تجاری ماه گذشته آمریکا و ژاپن، با احتمال اعمال تعرفه ۱۵ درصدی بر واردات خودروهای ژاپنی به آمریکا، روبهرو هستند که کمتر از ۲۷.۵ درصد تعرفههای قبلی است. سایر خودروسازان و تامینکنندگان ژاپنی نیز با اشاره به فشارهای مشابه ناشی از تعرفهها و قویتر شدن ین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، درآمد ضعیفتری را گزارش کردهاند.
«کریستوفر ریشتر»، تحلیلگر خودرو در بورس اوراق بهادار لندن، گفت: سه ماهه اول سال میلادی جاری برای تویوتا سخت، خواهد بود. او با اشاره به کاهش تعرفهها گفت: اوضاع باید در آینده، بهتر شود.
وابستگی هوندا به آمریکا در سالهای اخیر با کاهش فروش در مناطق دیگر، بیشتر شده است. هر دو شرکت، مدلهای اصلی را برای بازار آمریکا در کانادا و مکزیک تولید میکنند. حدود دو پنجم کل فروش هوندا در نیمه اول سال میلادی جاری در آمریکا بوده است. فروش جهانی هوندا در نیمه اول سال میلادی جاری، پنج درصد کاهش یافته که ناشی از کاهش دو رقمی فروش در چین، آسیا و اروپا بوده است.
فروش جهانی تویوتا در نیمه اول سال میلادی جاری، ۶ درصد افزایش یافته که ناشی از تقاضای قوی برای خودروهای هیبریدی است که معمولا حاشیه سود بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی معمولی دارند. این شرکت همچنین در ماههای اخیر در چین، عملکرد بهتری داشته و در نیمه اول سال میلادی جاری، افزایش هفت درصدی فروش خودرو نسبت به نیمه اول سال میلادی گذشته را ثبت کرده است.
هوندا در ماه مه اعلام کرد که با توجه به کاهش تقاضا، سرمایهگذاری خود را در خودروهای برقی کاهش میدهد و بر خودروهای هیبریدی با مدلهای مختلف اصلاح شده تمرکز خواهد کرد. این شرکت پیش از این نیز به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، برنامههایش برای ساخت یک پایگاه تولید خودروهای برقی در کانادا را به تعویق انداخته بود.
طبق گزارش رویترز، سرمایهگذاران منتظر بهروزرسانیهای هر دو شرکت در مورد استراتژی قیمتگذاری و هرگونه تجدیدنظر در پیشبینیهای کل سال خواهند بود.
پیشبینی مزدا از زیان حاصل از تعرفههای آمریکا
مزدا موتور هم پیشبینی کرد سود عملیاتی این شرکت در سال تجاری جاری، تحت تاثیر تعرفههای واردات آمریکا، ۱۴۵.۲ میلیارد ین (۹۸۷.۰۲ میلیون دلار) کاهش مییابد.
این شرکت اعلام کرد که برای کاهش تاثیر تعرفهها، اقداماتی از جمله تغییر مسیرهای صادرات، افزایش تولید در کارخانه خود در ایالت آلابامای آمریکا و تنظیم حجم تولید را انجام میدهد.
«جفری گایتون»، مدیر ارشد مالی مزدا، گفت: با فرض اینکه صادرات از ژاپن با تعرفه ۱۵ درصدی و از مکزیک با تعرفه ۲۵ درصدی مواجه شود، تاثیر تعرفههای بالاتر آمریکا بر نتایج سال میلادی جاری، کاملا قابل توجه باقی مانده است. «گایتون» در یک جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: این شرکت بدون اقدامات متقابل، در معرض خطر کاهش سود عملیاتی ۲۳۳.۵ میلیارد ینی برای سال منتهی به مارس ۲۰۲۶ قرار خواهد گرفت.
مزدا در تلاش است تا فروش خودرو کراساوور «سی ایکس ۵۰» (CX-۵۰) خود را افزایش دهد. این شرکت یک کارخانه بزرگ در ایالت گواناخواتو مکزیک دارد که از آنجا به آمریکا خودرو صادر میکند. مزدا هفته گذشته، اعلام کرد که در نیمه اول سال میلادی جاری، حدود ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو در آمریکا فروخته که نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، چهار درصد افزایش داشته است.
طبق گزارش رویترز، مزدا سود عملیاتی بر مبنای سالانه را ۵۰ میلیارد ین برای سال منتهی به مارس ۲۰۲۶، پیشبینی کرده که نسبت به سال مالی گذشته، کاهش چشمگیری داشته است. این شرکت پیش از این به دلیل عدم قطعیت پیرامون تعرفههای آمریکا، از ارائه پیشبینی اجتناب کرده بود.