کد خبر: ۱۰۰۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵

نصیرپور: دولت اختیارات قانونی مجلس را زیر سئوال نبرد

رئیس‌جمهوری نباید تحت هیچ شرایطی سوگند خود را فراموش کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجید نصیرپور، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس، با اشار به اینكه رئیس‌جمهوری همانند نمایندگان سوگند یاد كرده است كه در اجرای قانون اساسی بكوشد و نباید تحت هیچ شرایطی این سوگند را فراموش كند، بر لزوم اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت تاكید كرد.

این عضو فراكسیون خط امام (ره) مجلس با اشاره به برخی مصوبات دولت اعم از آیین‌نامه‌ها و مقاوله‌نامه‌ها و ....، یادآور شد: حتی مصوبات دولت نیز باید در دفتر تطبیق مصوبات در مجلس مورد مطابقت با قوانین مصوب مجلس قرار گیرد. بر اساس یكی از مصوبات مجلس هشتم، رئیس مجلس نیز دارای این اختیار قانونی است كه اگر یک مصوبه دولت را برخلاف قانون اساسی تشخیص داد، آن را لغو كند. تا به الان موارد بسیاری در این زمینه رخ داده كه در روزنامه رسمی كشور از سوی رئیس مجلس چاپ شده است.

وی با اشاره به اینكه مجلس براساس وظیفه ذاتی خود در حوزه‌های مختلف حق ورود دارد، تصریح كرد: پس از تصویب قانون در مجلس، شورای نگهبان نیز آن قانون را مورد تایید قرار می‌دهد.

نصیرپور همچنین با اشاره به اختیارات قانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: براساس اصل 112 قانون اساسی، موقعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شده است. در این مجمع مصلحت كشور مشخص می‌شود و اگر مصوبه‌ای از مجلس با ایراد شورای نگهبان مواجه شد، چنانچه اجرای آن به مصلحت نظام باشد، آن را تایید خواهد كرد. بنابراین، اینگونه نیست كه مجمع تشخیص مصلحت نظام راسا ورودی به موضوعات شرعی و قانونی بیابد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس، با تاكید بر اینكه بسیاری از گلوگاه‌ها و مشكلات نظام را مجمع تشخیص حل كرده است؛ یادآور شد: مصوبات مجمع پس از تایید رهبری مشروعیت پیدا می‌كند. در نتیجه محلی برای ایراد وخدشه به این مجمع وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین