کد خبر: ۱۰۰۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹

سید حسن خمینی: جامعه امروز ما آمیخته با عصبانیت‌هایی است که زاییده ندیدن خداست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نوه بنیانگذار انقلاب گفت: بازخوانی دقیق وقایع تاریخی دوران کودکی امام یک ضرورت است. 

حجت الاسلام و المسلین حاج سید حسن خمینی که در مراسم تجدید میثاق جمعی از اعضای فعلی و ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در حسینه جماران می‌گفت،با اشاره به زادروز امام خمینی به ضرورت بررسی ظرف زمانی و واقعیات تاریخی دوران کودکی و نوجوانی امام تاکید کرد و اظهار داشت: بازخوانی اوضاع داخلی و بین المللی دورانی که امام در آن رشد و نمو داشت، لازمه شناخت ابعاد مبارزاتی و رموز موفقیت ایشان است. 

وی با برشمردن وقایع تاریخی دوران ناصری و مظفرالدین شاهی گفت: ظلم و جور شاهنشاهی و نظام استمعاری حاکم باعث ایجاد فضای خاصی شده بود که در آن تنها دو طبقه اشراف بواسطه رخنه آنها بر عرصه های سیاسی و اجتماعی و طبقه دینداران به دلیل استقلال از قدرت، توانایی رسیدن به عرصه های بالای علمی را داشتند.
یادگار امام گفت: در این فضا امام خمینی در یک خانواده دیندار و مجاهد رشد کرد. بررسی عمیق چنین فضایی می تواند در تحلیل ابعاد مختلف شخصیتی امام موثر باشد. 

سید حسن خمینی همچنین در مراسم تجدید میثاق مسوولان و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی (ره)گفت: حسینیه جماران متعلق به امام(ره) است، روزگاری از این در و دیوارِ کاه گلی و از این فضای محقر، سخن انقلاب و ملت ایران به گوش جهانیان می‌رسید. 

وی با گرامیداشت یاد امام، ‌فرزندان امام و شهدای عظیم الشان انقلاب، به تشریح مبسوط حدیث ضریف «من کان لله و کان الله له » پرداخت و گفت: کسی که برای خداست خدا برای اوست. این عبارت دو فراز مهم دارد که در هرکدام از این دو فراز یک دریا سخن است. بزرگترین نمونه آن، عبارت وجود مبارک حضرت پیامبر(ص) و بعد از آن امیر المومنین(ع) و صدیقه زهرا(س) است. 

سید حسن خمینی با طرح این سوال که "چگونه می‌شود برای خدا بود؟" گفت: شاید ساده‌ترین جواب این باشد که انسان سعی کند به دستورات خدا عمل کند، محرمات را ترک گوید و واجبات را اجرا کند اما این تنها گام اول است و بیشتر از آن معامله گران است. 

وی افزود: کسی که من کان‌لله است خودش و همه آن‌چه را که دارد وقف خدا می‌کند، قصد قربت می‌کند و بالاتر از خدا هیچ چیزی را در برابر آن نمی‌بیند. من کان لله یعنی کسی که خود را در تجلیات خداوند مستغرق می‌کند. «من» را نمی‌بیند از «من» می‌گذرد. یک قدم بر نفس خود نه، دیگری در کوی دوست. 

نوه بنیانگذار انقلاب یادآور شد: من کان‌لله یعنی کسی که تنها خدا را می‌بیند یعنی زینب کبری، که وقتی از او پرسیدند؛ زمانی که خداوند سر برادرت را برید چه دیدی؟ گفت؛ مارایت الا جمیلا. چرا؟ چون همه چیز از آن خداست. من کان‌لله یعنی کسی که می‌گوید؛ «افوض امری‌الی الله» یعنی همه را به خدا تفویض می‌کند. من کان‌لله یعنی کسی که وقتی روی سینه عمرو بن عبدود می‌نشیند عمرو خدو می‌اندازد بر رویی که ماه سجده آرد پیش او در سجده گاه؛ و علی بلند می‌شود. 

وی ادامه داد: کسی در جامعه ما نمی تواند درک درستی از رفتار عارفانه علی (ع) در جنگ خندق داشته باشد. جامعه امروز ما آمیخته با عصبانیت‌هایی است که زاییده ندیدن خداست. همه به هم بد می‌گوییم چون علی وار بلند نمی‌شویم تا نیت‌های خود را پاک کنیم. من کان‌لله یعنی کسی که هرچه می‌بیند خداست و هرجا می‌رود به مدد خدا می‌رود و ماتشاء لم‌یشاءالله. اگر خدا را نخواهید هیچ نمی‌توانید. 

سیدحسن خمینی به مواعظ عارفانه امام در جماران اشاره کرد و گفت: این حسینیه شاهد است که زبان امام(ره) چه مقدار با مردم و جهان از خدا گفت. این در و دیوار شاهد است که چه مقدار خداوند بر امام(ره) تفضل کرد که از خدا بگوید. او از خدا گفت چون باتمام وجودش به او ایمان داشت. ما تنها تکرار می‌کنیم اگر ذره‌ای هم از دریای بیکران معرفت در جان ما باشد خدا را شاکریم. 

وی به اهمیت تذکر اشاره و اظهار داشت: باید به هم تذکر بدهیم این تذکر دادن‌ها باعث می‌شود که یادمان باشد جهان را خالقی است خدا نام. 

نوه بنیانگذار انقلاب نمونه امروزین اولیاءالله را امام دانست و خاطرنشان کرد: امام(ره) آن روزی که بیرق برافراشت برای خدا بود، روزی که به حبس و تبعید رفت برای خدا بود و روزی که مورد اقبال مردم قرار گرفت به خاطر خدا بود. باز هم مقامات بالاتری وجود دارد برای کسی که تنها برای خداست. یکی از این مقامات در آیه کریمه « ان الذین آمنو و عملوالصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا » آمده است. خداوند در دل مومنان محبت مردان خدایی را قرار می‌دهد. 

وی با اشاره به جایگاه عاشورا در جامعه اسلامی به طرح این سوال پرداخت که " شور حسینی جامعه ما از چیست؟" و اظهار داشت: هزار و سیصد و اندی گذشت اما شور عاشورا در کشور ما فروکش نکرد چون خداوند محبت حسین(ع) را در دل مردم جای داده است. هزار سال گذشت از حماسه مجنون، مردم هنوز سیاهپوش‌اند. علی‌رغم این‌که در دوران صدر اسلام مسائلی برای حضرت فاطمه(س) پیش آمد که همه می‌دانیم و همه می‌دانند، خداوند محبت او را چنان در دل مردم قرار داد که در همه گستره جهان اسلام فاطمه سیده نساء العالمین شد. 

سید حسن خمینی وجود امام(ره) را لطف الهی دانست و خاطرنشان کرد: آیا جز اینست که خداوند به ملت ایران تفضل کرد تا نفس انقلابی امام(ره) را در جامعه بدمد؟ نفسی که انقلابی هم در ظاهر جامعه و هم در باطن آن پدید آورد. این تعبیر رهبر معظم انقلاب خیلی لطیف است که می‌گویند؛ اگر ما در دوره امام(ره) نبودیم و بعدها برای ما تعریف می‌کردند که همچون انسانی آمد و رفت، غبطه می‌خوردیم که چرا این انسان را ندیدیم همان‌طور که غبطه می‌خوریم که چرا وجود امیرالمومنین(ع) را ندیدیم. 

وی گفت: به یقین آیندگان ما چقدر غبطه می‌خورند که نتوانستند درفضایی تنفس کنند که یکی از عبادالله المخلصین زندگی می‌کرد. این وظیفه ماست که آیندگان را به آن‌چه دیده‌ایم آگاه کنیم اما به هرحال آن‌ها غبطه خواهند خورد که خداوند چه تفضل بزرگی کرد که این نسل چنین فضایی را درک کردند. 

همچنین حجت‌الاسلام و المسلین سید حسن خمینی در اجتماع پرشور اقشار مختلف مردم در جوار بیت امام، با بیان اینکه حسینیه جماران یادآور همیشگی امام بزرگوار است، به دو میلاد بزرگ فاطمه زهرا(ره) و امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: روایت هر شخصی از یک واقعه تاریخی با شخصیت و شناخت آن فرد تناسب دارد. هر کسی از ظن خود یار مقصود می‌شود. در این میان شخصیت فاطمه زهرا نیز در طول تاریخ با توجه به قدر فهم مردم فهمیده شده است. 

وی با بیان اینکه هر کسی به اندازه معرفت خود از کانون معرفت الهی جهان آگاهی کسب می‌کند، به تحلیل امام خمینی درباره شخصیت حضرت فاطمه پرداخت و اظهار داشت: امام در فرازهای مختلف از صدیقه طاهره تعابیر زیبایی دارند. یکی از تعابیر دقیق ایشان که نشانگر عمق فهم امام است، ویژگی منحصر به فرد حضرت فاطمه در خصوص ارتباط دخت رسول با فرشته وحی است. 

سید حسن خمینی به تعریف وحی پرداخت و گفت: وحی یعنی اتصال به جبرئیل، نه به این معنا که جبرئیل پایین می‌آید این نوع تعبیر نشان از دون نفس است. وحی اساسا به این معنا است که نبی بالا می‌رود، آنجا که دیگر جرئیل هم نمی‌تواند، جایی که جبرئیل گفت؛ اگر یک بند انگشت جلوتر بیایم،‌ آتش می‌گیرم. نبی به مرحله‌ای می رسد که حقایق را بصورت بسیط می‌بیند. 

وی افزود: کسی که می‌خواهد به جبرئیل متصل شود باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که بتواند به کانون وحدت متصل شود. و فاطمه زهرا پس از پیامبر چنین ظرفیتی را داشت. بعد از رحلت پیامبر جبرئیل مکرر به خانه فاطمه می‌آمد و با او ارتباط داشت. 

سید حسن خمینی ادامه داد: مقام فاطمه زهرا و حق معرفتی که امام نسبت به شخصیت حضرت فاطمه دارد، باعث می‌شود که بنیانگذار نظام او را به بالاترین خصوصیات ممکن تعریف کند و فاطمه را در جایگاه والای ارتباط با وحی قرار دهد. 

وی به جایگاه فاطمه زهرا در جاودانگی دین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: به تعبر یکی از بزرگان، حدوث اسلام با محمد است و بقای آن با حسین. و حسین پسر زهرا است. بزرگداشت زادروز اینان اگر چه خواست پیامبر است اما بالاتر از آن،‌ وابستگی بقای اسلام و هویت آن به اهل بیت عصمت است. 

یادگار امام در پایان اظهار امیدواری کرد که خداوند به همه مسلمانان توفیق شناخت ابعاد بلند معرفتی فاطمه زهرا و خاندان مکرمش را عطا نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین