کد خبر: ۱۰۰۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۳
در استان گیلان

لاریجانی: قباحت دارد که یک مدیر بگوید من قانون را اجرا نمی‌کنم

اختصاص 20 درصد بودجه فرهنگی به مدارس علمیه
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر یک روزه خود به شهر رشت با حضور در حوزه علمیه در حال احداث امیرالمومنین (ع) در جمع روحانیون این شهر حاضر شد.

وی طی سخنانی در خصوص استقلال حوزه علمیه و کمک به این مدارس به عنوان یک وظیفه اظهار داشت: ما امسال بودجه عمرانی به مدارس علمیه استان‌ها اختصاص دادیم و علت آن این بود که ما در زمینه دانشگاهها رشد بسیار خوبی داشتیم و لازم بود به حوزه‌های علمیه توجهی شود.

لاریجانی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه همیشه مستقل از دولت رشد کرده‌اند گفت: این حرف درستی که حوزه‌های علمیه نباید متکی به دولت باشند. استقلال حوزه‌های علمیه باعث شد که همیشه بتوانند به موقع نصیحت کنند اما این استقلال حوزه‌های علمیه دلیل نمی‌شود که ما وظیفه خود را به عنوان دولت و نظام جمهوری اسلامی انجام ندهیم.

وی گفت: کسی نباید نگاه ریب‌آمیزی به استقلال حوزه‌های علمیه داشته باشد اما از سوی دیگر نباید دستگاه‌ها وظیفه‌شان را نسبت به یک مکان فرهنگی انجام ندهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما امسال در بودجه سالانه 20 درصد از بودجه فرهنگی را به مدارس علمیه اختصاص دادیم.

لاریجانی گفت: حضور علمای برجسته در شهرها و روستا باعث می شود فکر دینی مردم عمیق شود. ما در مقابل جریان اصیل دینی یک مسیرهای انحرافی را می‌بینیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه به بهانه آنکه وارد عصر مدرن شده‌ایم تفسیرهای متفاوتی از دین ارائه می‌کنند که روبنایی است گفت: در دوران اصلاحات قرائت‌های خاصی را از اسلام ترویج می‌کردند. گاهی می‌گفتند جمهوری اسلامی از دو خصوصیت متباین جمهوریت و اسلامیت می‌خواهد برخوردار باشد و این امکان‌پذیر نیست. آنها متوجه نبودند که این دو هم ریشه هستند.

لاریجانی گفت: هر چه فکر اسلامی بین مردم عمیق‌تر شود صیانت دینی بیشتر است و راه آن توسعه مدارس علمیه همراه با ارتباط مردمی داشتن است.

وی افزود: ما با استقلال حوزه علمیه صد درصد موافق هستیم و بودجه‌هایی که به آن اختصاص می‌یابد برای امور عمرانی است که باید تحت نظارت مدیریت حوزه باشد و دولت نباید در امور این حوزه دخالت داشته باشد اما ما وظیفه داریم به این نهادها کمک کنیم.

لاریجانی پیش از حضور در مدرسه علمیه در حال احداث امیرالمومین (ع) در مراسم کلنگ یک جایگاه سی‌ان‌جی شرکت کرد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی سرگرم شدن به منازعات خرد را نفهمیدن شرایط خواند و تاکید کرد: مجلس تن به منازعات نمی‌دهد و نگاه حکمت‌آمیز آن است که در راستای مسائل مردم و توسعه کشور نزاع‌ها کنار گذاشته شود. 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز پنجشنبه در ادامه سفر یک روزه خود به شهر رشت در مراسم سالگرد روحانی شهید آیت‌الله احسان‌بخش شرکت کرد.

رئیس مجلس طی سخنانی با بیان اینکه ظرفیت نخبگی در بعد سیاسی و فرهنگی در استان گیلان از گذشته بسیار عمیق بوده است گفت: استان گیلان همیشه به عنوان پایگاه تشیع درخشندگی داشته است.

وی افزود: مبارزه‌ای که مردم گیلان بر ضد استبداد و کمک به میرزاکوچک خان کردند حادثه کوچکی نیست. میرزاکوچک‌خان با استبداد مبارزه کرد و جمعیت زیادی از مردم این استان به او پیوستند. او اصالتا یک روحانی بود که بر علیه استبداد و استعمار قیام کرد. مقاومت میرزا کوچک خان و عده زیادی از نخبگان سیاسی در استان گیلان حکایت از ظرفیت نخبگی در استان دارد.

لاریجانی گفت: تعداد زیادی از رجال بزرگ گیلان در نهضت امام خمینی حضور داشتند و جریان ساز بودند و یکی از این شخصیت‌ها حضرت آیت‌الله احسان بخش است و این نشان می‌دهد استان گیلان پرتحرک، مسئولیت شناس و زنده است.

وی ادامه داد‌: آیت‌الله احسان‌بخش توانست استان گیلان را به سمت اهداف انقلاب پیش ببرد.

نماینده مردم قم گفت: منافقین شخصیت ارزشمندی را ترور کردند. ایشان با همان شرایط پیگیر امور استان بود و به مسائل کشور و استان حساس بود.

رئیس مجلس ادامه داد: استان گیلان جدا از ویژگی‌های فرهنگی و سیاسی از وضعیت اقتصادی، امکانات طبیعی و مزیت‌های خوبی نیز برخوردار است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی‌بر اینکه استان گیلان و مازندران زیر این چتر سبز فقیر دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: این استان از نعمت طبیعی برخوردار است اما برخی تصور ناثوابی نسبت به این استان پیدا کرده ا ند که این استان نیازمند سرمایه گذاری صنعتی نیست، در واقع سبزی استان آنها را فریب داده است، بنابراین یک دوره شاهد بودیم که توجهی به صنعتی شدن استان نشد.

وی افزود: کشاورزی و دامداری در کنار صنعت می‌تواند رشد کند و بدون صنعت نمی توان برای کشور حرکت جهشی متصور بود، امروز یکی از کارهایی که برای استان باید انجام شود این است که صنایعی که بتواند مشکل کشاورزی و بیکاری را حل کند در برنامه پنجم مورد توجه واقع شود.

لاریجانی ادامه داد: طرح آمایش استانی نیز از نظر صنعتی باید در برنامه پنجم مورد توجه قرار گیرد. از مسائل دیگری که مورد حساسیت مجلس بود موضوع برنج بود که محصول استراتژیک برای کشور است و گرفتار آفت واردات است. ما در مجلس پیگیری کردیم که واردات برنج نباید به کشاورزان لطمه بزند و باید در حد نیاز باشد، این مسأله در مورد چای هم صادق است و لازم است تعادل و توازنی از نظر توسعه برای همه استان‌ها مد نظر قرار گیرد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امام پایه‌های فکر نوین برای حرکات سیاسی را ایجاد کرد، گفت: حرکت امام یک نوع بصیرت دینی بود که به زندگی فردی و اجتماعی شمول داشت، همچنین مسأله فلسطین یک موضوع محوری فکر امام بود و برای اینکه امت اسلامی این مسأله را فراموش نکند روز قدس را تعیین کرد. بر همین اساس جمهوری اسلامی در 10 سال اخیر در منطقه بهترین استراتژی را داشته است اما برخی کشورها در منطقه لرزیدند. 
با حرکت امام و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این ایستادگی ملت تاثیرش را در منطقه گذاشت و باعث شد مردم منطقه سلطه آمریکا را نپذیرند.

وی به آشفتگی سیاسی آمریکا در عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: آنها نمی‌دانند با چه موجی مواجه هستند فکر می‌کنند به ایران فشار آورند مشکلاتشان حل می‌شود، اما این طور نیست، آمریکایی‌ها متوجه شدند با تاکتیک‌های موزیانه نمی‌توانند در مقابل اراده رهبران جمهوری اسلامی ایستادگی کنند. استراتژی رهبر معظم انقلاب در مورد جنگ لبنان مقاومت جانانه تا پیروزی حزب‌الله بود.

لاریجانی ماجرای اخیر فلسطین و حمله اسرائیل به کاروان آزادی را یک فضاحت برای اسرائیل خواند و گفت: اسرائیلی‌ها ژست می‌گیرند و فکر می‌کنند مردم دنیا متوجه اقدامات آنان نمی‌شوند.

رئیس مجلس آمریکا و انگلیس را عامل کشتار جمعی در خاورمیانه دانست و گفت: شما بودید که قطعنامه بین‌المللی درباره اسرائیل را وتو کردید. این فضاحت برای آمریکا است کار شما به آنجا رسیده که کمک‌های انسان دوستانه را هم نمی‌گذارید به غزه برسد.

وی ادامه داد: اما با این حرکت شما کاروان‌های دیگری به سوی غزه خواهند رفت و فلسطینی‌ها مقاومت می‌کنند آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با چهار رفتار سفیحانه می‌توانند جلوی این اقدامات را بگیرند.

لاریجانی در خصوص تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران نیز خاطرنشان کرد: صدور بیانیه تهران شاید به 24 ساعت نرسید که گفتند می‌خواهیم قطعنامه صادر کنیم در حالی که آنها خود به ترکیه و برزیل نامه دادند که وارد این عرصه شوند این نشان می‌دهند اینها جریان فریبکارانه را دنبال می‌کنند و نسبت به ملت ایران رفتار مزورانه دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه این رفتارها به ضرر خودشان است تاکید کرد: ایران یک روشی را پیشنهاد داد ولی شما عجله کردید و به سمت قطعنامه رفتید. ملت‌ها متوجه این رفتار مزورانه شما شدند. شما مردم مطمئن باشید در مسأله هسته‌ای که آورده ملی برای کشور است مجلس با دقت رصد می‌کند و اگر به حقوق ملت تعدی کنندبا جدیت جلوی آن را خواهد گرفت.

وی گفت: مجلس به عنوان نماینده ملت نماد جمهوریت و اسلامیت است و نمایندگان نسبت به همه مردم ایران مسئول هستند. مجموعه مجلس پاسدار حقوق ملت است. بر اساس قسمی که نمایندگان یاد کرده‌اند باید در چارچوب قانون اساسی از حقوق ملت دفاع کنند. تصور نشود با سر و صداها نمایندگان از حقوق ملت صرف‌نظر می‌کنند ما قسم خورده‌ایم در بعد سیاسی اجتماعی اقتصادی و سیاسی از حقوق ملت دفاع کنیم.

رئیس مجلس در خصوص تبعیت از قانون گفت: همه مسئولان کشور موظف به اجرای قوانین هستند. قانون برای این است که نظامات بر اساس منهجی شکل بگیرد. قوای مجریه و قضائیه و همه موظفند کار خود را در چارچوب قانون شکل دهند. زیرا این همان مجلسی است که یادگار مشروطه بود یادگار امام بود که فرمودند مجلس در راس امور است. مجلسی که خصوصیت آن ولایی بودن و اسلامی بودند است و همه باید نسبت به آن تاکید کنند.

لاریجانی گفت: تصور نشود با برخی حرف‌ها نمایندگان از حقوق ملت صرف نظر می‌کنند. همه باید در کشور مقید به اجرای قانون باشند زیرا ما در چارچوب قانون است که می‌توانیم توسعه یابیم. مطمئن باشید دل‌مشغولی نمایندگان توسعه کشور است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پنجم باید به اشکالات برنامه چهارم را رفع کند تصریح کرد: با رفع این اشکالات در رسیدن به سند چشم‌انداز جهش ایجاد می‌شود. رهبر معظم انقلاب امسال را سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری کردند بنابراین باید شرایط را بوجود آوریم که توسعه کشور مضاعف شود برای مقابله با تعدی دشمنان به کشور باید بر وحدت توسعه پافشاری کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: منهجی که مجلس پیگیری می کند درگیری‌های خرد نیست. ما به منازعات خد توجه نمی‌کنیم نگاه حکمت آمیز این است که ما در راستای مسائل مردم و نیازهای آنان و توسعه کشور نزاع‌های خورد را کنار بگذاریم.

لاریجانی گفت: اگر در برنامه پنجم موضوع اصلی آبادانی کشور، رفع بیکاری و توازن در کشور باشد قدم خیر برداشته شده است اما اگر سرگرم منازعات خرد باشیم این نفهمیدن شرایط است. مجلس به این منازعات توجه نخواهد کرد. هر کسی هم بحثی دارد مملکت پیشوای بزرگی مثل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دارد از طریق ایشان مشکل را حل کند، بن‌بستی در کار انقلاب اسلامی نیست، مجلس هم به منازعات تن نمی‌دهد و دنبال مسائل اساسی کشور در ابعاد مختلف است. 

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی رئیس مجلس در جلسه  شورای اداری استان گیلان با بیان این که آبادانی در کشور عزمی است که همه مسئولان به دنبال آن هستند، گفت: اگر بخواهیم شرایط‌مان از نظر توسعه تغییر کند، باید از تصمیمات لحظه‌ای پرهیز کرده و قانونمند عمل کنیم.

وی با بیان اینکه قباحت دارد که یک مدیر بگوید من قانون را عمل نمی‌کنم، گفت: رشد عقلایی برای یک کشور در گروی این است که بگوید من به قانون عمل می‌کنم. نمی توان بدون داشتن قانون برنامه اصولی و مقید بودن به آن، رقابت اقتصادی ایجاد کرد. قانون خدمات کشوری درست اجرا نشده است. باید ضرایب حقوق کارمندان به درستی اعمال شود. 

وی ادامه داد: به اینکه امام(ره) با انقلاب خود شرایط کشور را ۱۸۰ درجه تغییر داد. ایران در منطقه تعیین کننده شده و با بیدار کردن دنیا و ملت‌ها، صحنه بین‌المللی را تغییر داده است.

لاریجانی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان همت مضاعف و کار مضاعف گفت: این تاکید مقام معظم رهبری، این مسأله را می‌رساند که این حرف کلید ترقی ایران است. 

رئیس مجلس گفت: عدالت یعنی این که مردم زندگی با کرامتی داشته باشند، شغل داشته باشند و با دسترنج خود کار کنند و این مستلزم فراهم کردن سرمایه در کشور است.

لاریجانی افزود: کشور ما سالانه نیاز به ۵۰۰ میلیون واردات برنج دارد در صورتی که این محصول استراتژیک یک میلیون تن وارد شده است.
گندم، جو و برنج جزو محصولات استراتژیک است. برخی دولت‌ها کم توجهی کردند اما الان باید به این موضوع توجه شود و باید از هر امکانی که بتواند ایران را در این محصولات به خودکفایی برساند کمک گرفت.
این قضیه نباید مثل مساله بنزین شود. ما یک کشور نفتی و در عین حال نگران تامین بنزین هستیم، اینها اموری است که استقلال کشور را تعیین می‌کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین