کد خبر: ۱۰۰۷۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۸

۴۵ درصد از بهای بلیت‌ پروازهای اربعین به حساب فرودگاه نجف می‌رود!

طبق گفته کارشناسان صنعت هوایی، ۴۵ درصد از بهای ۱۳ میلیون تومانی پروازهای نجف، به عنوان هزینه فرودگاهی به فرودگاه نجف پرداخت می‌شود که در این راستا معاون سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: طی رایزنی‌هایی با طرف عراقی، قرار شده حداقل در ایام اربعین که پروازها چند ده برابر و روزانه ۲۱ هزار مسافر بین دو کشور جابجا می‌شوند، تخفیفاتی درنظر گرفته شود.
۴۵ درصد از بهای بلیت‌ پروازهای اربعین به حساب فرودگاه نجف می‌رود!
آفتاب‌‌نیوز :

براساس اعلام برخی کارشناسان صنعت هواپیمایی فرودگاه نجف نسبت به سایر فرودگاه‌های عراق از جمله بغداد هزینه‌ بالاتری دارد و اختلاف هزینه فرودگاه نجف و بغداد حدود ۱۵ درصد است.

هزینه فرودگاهی به مجموع هزینه‌هایی گفته می‌شود که مسافران برای استفاده از خدمات مختلف در فرودگاه پرداخت می‌کنند.

بنابر نظر این کارشناسان، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از نرخ بلیت پروازهای نجف فقط هزینه این فرودگاه است. به بیان دیگر، اگر مسافری ۱۳ میلیون تومان بلیت رفت و برگشت به نجف خریداری کرده باشد پنج میلیون و ۲۰۰ تا پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به طور تقریبی هزینه فرودگاه پرداخت می‌کند که عدد بالایی است.

سوال اینجاست که این هزینه‌ها دقیقا برای چیست و آیا در ایام اربعین که زائران بسیاری به عتبات سفر می کنند و تقاضا برای پرواز به نجف بالاتر می‌رود، تخفیفاتی شامل حال زائران در این سفر معنوی می‌شود یا خیر؟

سید حمیدرضا صانعی - معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری - در گفت‌وگو با ایسنا درپاسخ به این سوال گفت: فرودگاه‌ نجف برای پاسخگویی به زوار ایرانی و اهل تشیع تاسیس شده است، کاملا خودگردان است و حمایت‌های دولتی ندارد.

نجف، فرودگاه خصوصی است 

وی افزود: این فرودگاه به صورت خودگردان و استانی اداره می‌شود و سیاست‌های مالی مختص خود را دارد و تصمیم‌گیری در خصوص هزینه‌های فرودگاه نجف به استانداری آن مربوط می شود.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: به طور کل هزینه‌های فرودگاهی در فرودگاه‌های عراق به خصوص نجف بالا است و مسئولان فرودگاه نجف اذعان می‌کنند که عمده این هزینه‌ها برای اداره و توسعه زیرساخت‌های فرودگاه، افزایش ظرفیت فرودگاه نجف و برای تسهیل مسافران عتبات و به خصوص اربعین و البته سایر ایام هزینه می‌شود.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اظهار کرد: این فرودگاه به طور اسمی ۸.۵ میلیون مسافر در سال می‌پذیرد. یعنی ظرفیت اسمی آن برای پذیرش عددی در حدود ۲۳ هزار مسافر در روز است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در واقع ارائه خدمات و تسهیلات لازم به همین تعداد مسافر نیز دچار چالش‌های جدی است.

۸۰ درصد زائران، به فرودگاه نجف اعزام می‌شوند

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات همیشگی مردم این است که چرا در ایام اربعین بلیت پروازهای نجف کم است، گفت: در ایام اربعین هر سال از ۲۶ تا ۳۲ فرودگاه کشور مسافر به دو فرودگاه عراق اعزام می‌کنیم که ۸۰ درصد آن به فرودگاه نجف اعزام می‌شوند. این موضوع باعث شده مدیریت پهلوگیری (Slot Management) در فرودگاه نجف پیچیده شود. علاوه بر آن دمای هوای بالا نیز باعث می‌شود به دلیل محدودیت‌های عملیاتی ناشی از دمای بالا، پروازها به ساعات خنک‌تر شبانه روز موکول شود.

جابه‌جایی روزانه ۲۱ هزار مسافر بین دو کشور

وی در ادامه تشریح کرد: در مجموع، محدودیت‌های مذکور باعث می‌شود با وجود تقاضای بالای سفر هوایی از ایران به کشور عراق در ایام اربعین، محدودیت‌های موجود فرودگاه‌های عراق به خصوص فرودگاه نجف به عنوان مقصد اصلی سفر هوایی اربعین (با توجه به تقاضای زوار، بیش از ۸۰ درصد از پروازها به کشور عراق در ایام اربعین به فرودگاه نجف انجام می‌شود)، ظرفیت حمل و نقل هوایی بین دو کشور در این ایام را محدود کند و در نهایت هر سال به طور میانگین روزانه حدود ۲۱ هزار مسافر بین دو کشور در این ایام جابجا شوند.

صانعی در ادامه گفت: سازمان هواپیمایی کشوری ایران علاوه بر اینکه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم را برای استفاده بهینه و حداکثری از توان صنعت هوانوردی کشور برای جابجایی زوار  در ایام اربعین کرده‌ است، می‌بایست از ایمنی و امنیت و همچنین آسایش زوار  نیز اطمینان حاصل کند. گسیل زوار اربعین حسینی از طریق هوایی بدون توجه به محدودیت‌های موجود می‌تواند ایمنی، امنیت و آسایش زوار  را تحت الشعاع قرار دهد.

رایزنی با طرف عراقی انجام شده

وی در پاسخ به این سوال که ‌آیا مذاکراتی در خصوص اعمال تخفیف برای زائران ایرانی در این ایام انجام شده است یا خیر؟ گفت: رایزنی‌هایی صورت گرفته و طرف عراقی نیز مساعدت‌هایی کرده است اما آنها هم سیاست‌های مالی خود را دارند. 

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایام اربعین به ازای رفت و برگشت هر مسافر هوایی به طور متوسط ۸۰ دلار به طرف عراقی پرداخت می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی در ایام سال با سیاست‌های بازرگانی خود این هزینه‌ها را مدیریت می‌کنند اما سیاست‌های کنترل نرخی که هر سال توسط وزرات راه و شهرسازی و در پی مطالبات عمومی و نهادهای نظارتی با توافق با شرکت‌های هواپیمایی در ایام اربعین اعمال می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی (دولتی و خصوصی ) را در مدیریت هزینه و درآمد خود دچار چالش می‌کند.

لزوم توجه به پایداری اقتصادی صنعت هوانوردی

صانعی عنوان کرد: اگرچه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز علی‌رغم نص صریح قانون در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پاسخ به درخواست وزارت و راه وشهرسازی و تاکید سازمان هواپیمایی کشوری و به منظور رفاه حال زوار اربعین حسینی از نرخ توافقی سفر هوایی اربعین حسینی با حداقل حاشیه سود تمکین می‌کنند اما سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت هوانوردی غیرنظامی نمی‌تواند نسبت به پایداری اقتصاد صنعت هوانوردی بی تفاوت باشد. از این رو سلسله مذاکراتی را با طرف عراقی در دستور کار خود قرار داده  که حداقل در ایام اربعین که تعداد پروازهای فرودگاه نجف اشرف چند ده برابر می‌شود تخفیفاتی را برای شرکت‌های هواپیمایی ایران در نظر بگیرد.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در همین راستا فرودگاه نجف در قرارداد پیشنهادی جدید خود تخفیفاتی را بر اساس تعداد پروازهای هر شرکت در نظر گرفته است، گفت: در حال حاضر، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در حال بررسی این پیشنهادات هستند.

این کارشناس صنعت هواپیمایی در پایان ابراز امیدواری کرد با تکمیل فرودگاه کربلای معلی و افزایش ظرفیت فرودگاه‌های عراق از یکسو و همچنین افزایش فرصت‌های رقابتی در کشور عراق، در سال های آتی شاهد افزایش کیفیت و ظرفیت خدمات حمل و نقل هوایی به زوار اربعین حسینی باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین