سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۱۶ مرداد، طی نامهای به وزارت راه و شهرسازی نسبت به ضعف نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر فروش بلیت هواپیما با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب هشدار داد.
این نامه با اشاره به گزارشها و شکایات متعدد مردمی درباره افزایش بیضابطه قیمتها و فروش بلیت از طریق واسطهها، شرایط فعلی را نامطلوب ارزیابی کرده و از وزارت راه خواسته است تا سازمان هواپیمایی ضمن شناسایی دلایل بروز تخلفات، اقدامات اصلاحی و نظارتی خود را به این سازمان گزارش کند.
با این حال، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید میکند که وظایف این سازمان، طبق چارچوبهای سازمان بینالمللی هوانوردی (ایکائو)، محدود به حوزههایی مانند ایمنی، امنیت پرواز و پایداری اقتصادی صنعت هوانوردی است و ابزار قانونی برای مداخله در قیمتگذاری بلیت در اختیار ندارد.
حسین پورفرزانه با اشاره به ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه یادآور شد که دولت مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بوده و قیمت پروازهای خارجی هیچگاه مشمول نرخگذاری تکلیفی نبوده است.
وی افزود: نظارت بر قیمتگذاری بلیت پرواز در حیطه وظایف این سازمان نیست و ابزار قانونی برای اینکه در رابطه با قیمتگذاری بلیت هواپیما دخالت کند، در اختیار ندارد.
او میگوید سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش عرضه و صدور مجوزهای پروازی تلاش میکند مانع رشد بیرویه قیمتها شود و بر شبکه رسمی فروش بلیت نظارت دارد، اما مانند سایر کشورها، نرخ بلیت بهویژه در پروازهای خارجی بر اساس عرضه و تقاضا و سیاستهای تجاری شرکتها تعیین میشود.
البته در ایام خاص مانند اربعین، با هماهنگی وزارت راه و شرکتهای هواپیمایی، نرخ بلیت برای مسیر عراق در بازه مشخص و با سود حداقلی ثابت میشود.
پورفرزانه همچنین به رأی دیوان عدالت اداری و مفاد قانون برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرده و گفته است که قیمتگذاری دستوری ممنوع است.
او توضیح داد که در دورههایی مانند نوروز، حج یا اربعین که تقاضا بالا میرود، سازمان هواپیمایی بیشتر بر تأمین شرایط ایمن سفر متمرکز است.
به گفته او، نیاز ناوگان و ساعات پروازی بر اساس مطالعات دقیق مشخص شده، اما به دلیل تحریمهای غرب، امکان اجاره هواپیما برای پوشش موجهای مقطعی تقاضا وجود ندارد.
وی تأکید کرد که وظیفه اصلی این سازمان، برنامهریزی برای ناوگان ایمن است و قیمتگذاری باید به مکانیزمهای بازار سپرده شود.