آفتابنیوز : آفتاب: علی لاریجانی گفت: کسانی که با انقلاب جنگ ریشهای دارند، طیفی از جریانهای سلطه بینالمللی و داخلی از استکبار، آمریکا و صهیونیسم تا جوجه دیکتاتوریهای منطقهای و منافقین و سلطنتطلبان و لیبرالها هر کدام به سبکی هستند که مدتهاست دست در دست هم قرار دادهاند. کسانی در حوادث بعد از انتخابات این صفآرایی را مشاهده نکردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه طی سخنانی با گرامیداشت ولادت فاطمه زهرا و سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی و سالگرد 15 خرداد اظهار داشت: از بیانات رهبر معظم انقلاب، منشوری عمیق از صراط مستقیم انقلاب به دست آمد که برای همه علاقهمندان انقلاب که دل در گرو خط امام (ره) دادند، راهی روشن را نشان داد.
علی لاریجانی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در امواج وسیع تودههای سوگوار امام، علت اصلی انحرافات تدریجی در مسیر جامعه هدفدار را عدم تببین شاخصهای روشن و واضح حرکت جامعه معرفی کردند. بهویژه با توجه به این نکته که غالبا منحرفین در تغییر هویت انقلاب در لفافههای مورد قبول مردم پیامهای خود را سامان میبخشند. لذا جداسازی افکار سره اصیل انقلابی از ناسره احتیاج به تبیین مستمر دارد و این رویکرد بازگشت به مبانی انقلاب در هر دورهای بر حسب شرایط امر ضروری است تا جامعه محل رشد افکار بدوی شود. چرا که ممکن است استحاله فکر انقلاب با بیرق راه امام به نحوی صورت پذیرد که هویت اصلی فکر امام(ره) را مخدوش سازد.
رئیس فراکسیون اصولگرایان معتقد است که این شگرد در مسائل ایدئولوژیک هم مصداق داشته و دارد و بسیاری از افراد منحرف از قبل از انقلاب با تمسک به قرآن علیه قرآن و اسلام تیغ کشیدهاند به طوری که یکی از دغدغههای مهم شهید مطهری در مقابله با افکار التقاطی همین گروه بود که آنان را منافقین ماتریالیسم نام نهادند.
وی در ادامه گفت: دامنه این اغواگری آنقدر وسیع بود که حتی شخصیتهای بزرگ اسلامی را نیز با تهدیدات سست و منافقانه در جهت اغراض ماتریالیستی معنا کردند. لذا هشدار رهبر معظم انقلاب در توجه به اینگونه انحرافات بسیار به موقع بود که تمسک به امام منهای فهم خط امام پیجویی امامی بیهویت است.
لاریجانی افزود: نشانه اصلی راه امام در سخن رهبری ابتنای همه اقدامات نظری و عملی به اسلام ناب، محوری معرفی شد. یعنی اسلامی که ظلمستیز، عدالتخواه، جهادی و طرفدار محرومین و پابرهنگان باشد و از نظر متد و روش بر همان منهجی باشد که امام آن را اسلام جواهری نام نهادند نه اسلام آمریکایی. در اسلام جواهری که مولود حرکت روحانیت و مراجع تقلید و حوزههای علمیه در طول تاریخ بوده است و به تبعید شهید مطهری به عدالت به عنوان مبنایی در طول ادله، استخراج احکام مینگرد و نه درعرض سایر علل لذا همیشه در طرف مردم و محرومین و مخالف ظلم و بیعدالتی است.
وی ادامه داد: وامداری این مکتب فکری از مردم و محرومین نیز با مکتب فکری اسلامی است نه عقاید سست و متحجرانه و یا التقاطی. به همین جهت است که مبارزه با زورگویان و اقتدارطلبان و حکومتهای دیکتاتوری از هر شکل بدوی یا تحت لفاظی مارکسیتی و یا سرمایهداری مبنای فکری انقلاب اسلامی است.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شاخص دامنه جاذبه و دافعه امام برای حرکتهای سیاسی امروز ایران بسیار کارآمد خواهد بود، ادامه داد: سنت فکری امام، بیتوجهی هر چه تمامتر به دشمنیها و کدورتهای شخصی بود و در عوض تمرکز تامه در مقابله با آنانی که مکتب را نشانه گرفتهاند.
لاریجانی معتقد است که کسانی که با انقلاب جنگ ریشهای دارند، طیفی از جریانهای سلطه بینالمللی و داخلی از استکبار، آمریکا و صهیونیسم تا جوجه دیکتاتوریهای منطقهای و منافقین و سلطنتطلبان و لیبرالها هر کدام به سبکی هستند که مدتهاست دست در دست هم قرار دادهاند.
رئیس مجلس تصریح کرد: امام کسانی را که قدرت تحلیل این رویارویی ریشهای را نداشتند و در بادهای موسمی سیاسی در دام یکی از این فرقگیر افتادند همانند بنیصدر و اسباب تفرقه در جامعه میشدند، به عدم برخورداری از شم سیاسی معرفی کردند.
وی در ادامه افزود: تذکر رهبر معظم به کسانی که در حوادث بعد از انتخابات این صفآرایی را مشاهده نکردند و در مقابل شعارهای انحرافی روز قدس و عاشورا فریب خوردند در همین راستا تعبیر کردند که یکی از شاخصههای اصلی راه اما را زیر پا نهادند.
وی خاطر نشان کرد: سهماندیشی جهانی انقلاب اسلامی در افکار تظاهرات مردمی ملتها حتی در کشورهای اروپایی شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی در اقدام اخیر خود دچار آشفتگی سیاسی شد.
مجلس شورای اسلامی از ابتدای این حادثه جنایتکارانه با این تلقی که این رژیم در این معرکه سیاسی مات شده است با تماسهای دیپلماتیک و ترتیب دادن نشست تروئیکای مجالس آسیایی، ابعاد وسیع این حادثه را روشن کرد.
رئیس مجلس با بیان اینکه مشخصه مهم دیگر راه امام در افعال سیاسی در گرایش تکبعدی رضای خدا نهفته است نه کسب پیروزی یا دستاندازی به قدرت، ادامه داد: در واقع مبنای مشروعیت هر تک عمل سیاسی در درون خود آن قرار دارد. اما هر چند عدهای مغرض را تحریک کرد که بر موج مداخلهگرایی در امور دیگران آن را کمرنگ کنند اما ماهیت فعلی انقلاب در دفاع از حقوق انسانها و مستضعفین این شمول جهانی را شکل میدهد نه چهارچوبهای متعارف دیپلماتیک.
لاریجانی تاکید کرد: مبارزه نظام جمهوری اسلامی با استراتژی ضد بشری اقدام پیشدستانه و مدیریت واحد جهانی آمریکا و جنگ افروزی آمریکا در منطقه برای جابجایی قدرت خود به جای دیگران نبود بلکه دفاع از مردم مظلومی بود که آزادی برای تعیین سرنوشت خود را جلب میکردند.
وی خاطرنشان کرد: امام تنها عنصر تعیینکننده مسیر جامعه را در تسلط مردم بر سرنوشت خود میدانستند و از همین زاویه دفاع انقلاب از فلسطین شجاع و مظلوم معنا پیدا میکند.
لاریجانی یادآور شد: موضوع رفتار سبوعانه رژیم صهیونیستی در برخورد با کاروان کشتیهای آزادی و رفتار آمریکا و انگلیس و فرانسه در شورای امنیت از یک طرف و تنفر ملتها حتی در همین کشورهای مدافع رژیم صهیونیستی از جانب دیگر جنبهای از تغییرات هم در صحنه بینالمللی را آشکار کرد.
لاریجانی افزود: وقتی فضای سیاسی جامعه دچار دستهبندیهای متنوع میشو، نباید اضطراب سیاسی مبانی اصیل تقوای سیاسی در گفتار عمل مدیران صحنه را دچار فرسایش کند.
وی با بیان اینکه حقمداری سنت فکری امام(ره) در همه حالات بود و انذار رهبری بر اینکه احقاق حق نباید با آمیزهای از ظلم مشمول گردد، کلید آرامش فضای مسلط روانی جامعه است؛ تصریح کرد: افراط و تفریط در مواضع سیاسی و عمل به مبانی نیتخوانی غالبا ذبح تقوای سیاسی را در بر دارد.
رئیس قوه مقننه یادآور شد: از جانب دیگر فعالان سیاسی به این شاخص متین باید توجه داشته باشند که قضاوت در مورد آنان به شرایط حال آنان مربوط است و این یک مبانی کاملا اسلامی و عقلانی است چراکه در مشروعیت سیاسی گذشته فاعل، نتایج حاصل از آن مدخلیت دارد بلکه در ظرف زمان و مکان صدور فعل منشا مسوولیتشناسی آن تبیینکننده آن است. لذا تاریخ خدمات گذشته افراد تا وقتی محترم است که موید مشروعیت فعل امروزین آنها باشد.
وی در ادامه یادآور شد: توجه به نقش مردم به نحوی که صاحب اصلی سرنوشت خود در اداره جامعه باشند خط اصلی دیگری است که در مکتب سیاسی امام(ره) کاملا برجسته است. چراکه امام(ره) به عنوان یک فیلسوف اسلامی عدالت را در تحقق استعدادهای جامعه میدانست و این امر بدون رقابت و مشارکت همگی مردم در تمامی عرصه میسر نیست. لذا طراحی حضور فوری مردم در تدوین قانون اساسی و مشارکت هرچه بیشتر در تمام انتخابات و صحنههای تاثیرگذار سیاسی یک مانور و ژست سیاسی نبود. بلکه در نظر امام(ره) گام اصلی در تحقق عدالت در مدینه به شمار میآید.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر امام(ره) به مجلس متشکل از نمایندگان مردم تاکید میورزیدند که در راس امور است، بر همین جهت استوار بود که عدالت جز از طریق تسلط اراده مردم بر سرنوشت خود میسر نیست.
رئیس مجلس در ادامه به بحثهای اخیر در مورد اجرای قانون و جایگاه مجلس اشاره کرد و گفت: باید به همین مبانی انقلاب رجوع کرد. اصولا تئوری 3 قوه در قانون اساسی برای عدم تمرکز قدرت در یکجا وضع شده است که میتواند فسادآور باشد. واضعین قانون اساسی میدانستند تفکیک قوا برای سرعت در اجرای طراحی نشده وگرنه روشن بود چنانچه قوه مقننه و قضائیه زیرمجموعه قوه مجریه باشد سرعت کارها بیشتر میگردد. بلکه این تفکیک برای جلوگیری از دیکتاتوری است که تمرکز قدرت میتواند این آسیب را در کلان جامعه ایجاد کند.
لاریجانی با طرح این سوال که آیا قدرت همیشه فسادآور است و با بیان اینکه در نظریه سیاسی اسلام همیشه چنین امری وجود ندارد، گفت: اگر قدرت در دست اولیای دین نظیر امام علی (ع) باشد نه تنها فسادآور نیست بلکه عامل صیانت حقوق مردم است. حتی در قانون اساسی که تاکید بر نظارت ولایت فرد فقیه بر کلیه امور شده است از همین مبناست که ولی فقیه یا رهبر بر طبق اصل 110 قانون اساسی هم باید صلاحیتهای علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه را داشته باشد، هم صاحب ملکهی عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام باشد و هم دارای بینش صحیح سیاسی، اجتماعی و تدبیر و شجاعت و مدیریت و قدرت کافی برای رهبری باشد.
رئیس فراکسیون اصولگرایان گفت: در سایر افرادی که به نحوی انتخاب میشوند اعم از مدیران اجرایی یا نمایندگان مجلس، چنین ملاکهای سنگین در نظر گرفته نشده است. به همین جهت تفکیک قوا برای این سنخ منتخبین است که بسیار به جا و عقلانی است. قوه مقننه دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را برعهده دارد و جای دیگر حق ورود به این عرصه را ندارد.
وی در ادامه به سخنان محمود احمدینژاد در جمع اعضای کمیسیون اصل نود واکنش نشان داد و گفت: روشن است تشخیص حسن و قبح مصوبات مطابق قانون اساسی برعهده عقل جمعی مجلس که نمایندگی اراده ملت را دارند است. اما در مورد مصوبات خلاف شرع و خلاف قانون اساسی که به رقم 130 عدد اشاره شده است، بعید میدانم کل مصوبات مجلس هشتم 130 عدد باشد. از این تعداد شاید 10 تا 15 عدد آن با اشکال شرعی و یا مخالفت قانون اساسی توسط شورای نگهبان مواجه شده است که آن هم اغلب مربوط به موافقتنامههای دولت با سایر دول خارجی است که با امضای رئیسجمهور و یا وزیر خارجه به مجلس داده شده است.
رئیس قوه مقننه اذعان داشت: البته حساسیت در عدم دخولت وجوهی از طرحها و لوایح که مغایر شرع یا قانون اساسی باشد امر «حسری» است و باید تاثیر آن را در عدم ارائه چنین لوایحی مشاهده کرد. هرچند ممکن است چند طرح هم این خصوصیات را داشته باشند. اما قانون اساسی راه چاره این مسأله را به روشنی بیان کرده است و در اصل 112 آمده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت نظام در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف شرع یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظرگرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند لذا بررسی مصوبات خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی در متن جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نهفته است و جای چون و چرا ندارد.
رئیس قوه مقننه گفت: در اینجا لازم میدانم همه علاقهمندان به راه امام(ره) را توصیه کنم پس از تبیین جامع رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای از صراط مستقیم انقلاب اسلامی این مبانی را که به حق منشور مستحکم فکر امام است مبانی فکر خویش قرار دهند و این مجموعه را به عنوان پایه ولایت خود بپذیرند و با تمسک به این مشخصات عمیق راه وحدت را جویا شوند و با برجسته نمودن حواشی متن آن را فراموش نکنند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در مورد 14 خرداد متن اصلی همین اصول فکری انقلاب بود که بار دیگر رهبری، آن را بازتعریف کردند و حال برخی حوادث پیرامونی هم داشت که با ابتکار عاطفی و صمیمانه ایشان، همگان دریافتی از این امر هم پیدا کردند.
رئیس مجلس اضافه کرد: نزاع در این موضوع هم متن پیام مبانی اصیل انقلاب را در محاق میبرد و هم شیرینی حرکت سمبلیک رهبری را مخدوش میسازد. ایشان در اقدام خود عمق تعلق خاطر رهبری را به خانواده پیشوای انقلاب نشان دادند و نیاز به مویهگران دروغین بیبیسی و صدای آمریکا در این باب نیست.
لاریجانی با بیان اینکه مجلس مبانی حرکت خود را قانون اساسی و رهنمودهای رهبر معظم میداند، ادامه داد: از این رو برای پیگیری موضوع و پیگیری وظایف خود اهل مجامله و سهلانگاری نخواهیم بود و تصور نشود برخی مطالب غیررسمی میتواند حوزه کاری مجلس را محدود سازد.
رئیس مجلس در ادامه گفت: البته ترجیح در حرکت امروز جامعه قطعا طرح این مسائل نیست و اگر هم مواردی باشد عمل صحیح آن است که کمیسیونهای مختلف مخصوصا کمیسیون اصل 90 به وظیفه قانون خود عمل کند. رایزنیهای وحدتساز بین قوا البته همیشه اثربخش و مفید است اما به هیچوجه نباید وظیفه ذاتی قوا را تحتالشعاع قرار دهد.
وی افزود: البته مواردی از تخلفات قانونی وجود دارد که بنده فعلا بنا به طرح آن ندارم. اما چنانچه اصرار بر این مباحث شد قطعا با اطلاع از نمایندگان برای مردم بیان خواهد شد و اقدام مناسب صورت میگیرد.