کد خبر: ۱۰۰۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۳

حضرتی: استفاده گروهی از سخنان امام راحل، خیانت به امام است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی، درباره‌ ویژگی پیروان راستین حضرت امام (ره)، گفت: اتكای امام (ره) به حركت مردم، حفظ حضور مردم و نقش دادن به مردم در تعیین سرنوشت خودشان بود.

الیاس حضرتی، با بیان این مطلب اظهار كرد: امام (ره) منشاء تحول در اواخر قرن 20 و افكار و اندیشه‌هایشان هم منشاء تحول در قرن 21 خواهد بود. امام (ره) تفكر و اندیشه‌ای را ارائه داد كه جمع‌بندی شده و نتیجه تلاش‌ها و سوز و گدازهای تفكر و اندیشه شیعه در طول 1400 سال گذشته بود و همچنین نتیجه مبارزات ملت ایران در طول یك‌سال گذشته بود.

وی ادامه داد: در واقع امام (ره) با یك بررسی درست، مكتبی و قرآنی به نتایجی رسید و مسیری را ترسیم كرد. سیره و سنتی را از خود باقی گذاشتند كه اجزایی از آن تفكر را در جنبش‌های شیعی در طول 1400 سال گذشته و جنبش‌های سیاسی و اجتماعی در طول یكصد سال گذشته رهبران مذهبی و سیاسی، شخصیت‌های مصلحی كه پرچم مبارزه و اصلاح‌گری، عدالت‌، مبارزه با استعمار و استكبار را به دوش گرفته بودند هر كدام تكه‌هایی از نظریات امام (ره) را داشتند، ولی مسیر اصلی در مشت امام بود كه به ملت ایران هدیه كرد.

وی با بیان این‌كه در این تفكر، هدف نهایی، انسان خدایی، جامعه الهی و معرفت الهی است، اظهار كرد: جامعه‌ای كه در آن علم، دین، ایمان، یقین، عمل صالح، مجاهدت، كار و تلاش، فداكاری، ایثار، شجاعت، روح بزرگ داشتن، ارزش‌های دینی، حق تعیین سرنوشت برای یكایك انسان‌ها و در ذیل احكام خداوندی حركت جمعی به سمت یک جامعه به دور از تبعیض و ظلم و ستم وجود داشته باشد. امام چنین جامعه‌ای را ترسیم كرد كه در آن مبارزه با استبداد خارجی رگه اصلی بود، لذا بعد استكبارستیزی و مبارزه با سلطه و ابرقدرت‌های زمان، انگلیس و آمریكا و بی‌محلی به ابرقدرت شرق و شعار نه شرقی نه غربی، احترام به همه انسان‌ها و ادیان مختلف و ارائه‌ پیام‌های بیداركننده و دلسوزانه به همه انسان‌ها و تلاش در جهت بیداری ملت‌ها و نهیب این موضوع كه سرنوشت ملت‌ها باید به دست خودشان تعیین شود از جمله ویژگی‌های حضرت امام (ره) بود.

عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی، افزود: این اقدام هم میسر نیست، جز با بالا رفتن آگاهی ملت‌ها و كار فرهنگی و این‌كه جبهه محرومین و مستضعفین جهان باید تشكیل شود، در مقابل كسانی كه زورگو هستند. به گفته حضرتی، در واقع تشكیل حزب جهانی مستضعفین در ذهن امام (ره) بود و همچنین معتقد به تشكل و ارتباط مظلومین و مستضعفین جهان بود. امام در یك حلقه داخلی كل مظلومین را مورد خطاب قرار می‌دادند و در یك دایره داخل آن اتحاد مسلمانان و اتفاق مسلمین را مدنظر داشتند كه نجات جامعه اسلامی و مسلمان‌ها از وضعیت نكبت‌باری كه امروز دچار آن هستند، هیچ راهی جز اتحاد و احساس مسوولیت نسبت به یكدیگر ندارد.

وی ادامه داد: در این راستا فلسطین و قدس كه مورد تجاوز صهیونیست‌های غاصب قرار گرفته است باید به عنوان نشانه مشخص در جهت اعتلای غیرت اسلامی و بیداری مسلمانان و اتحاد اسلامی مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان این‌كه مستضعفین و مسلمانان از یكسو و كشورهای تجاوزگر و سلطه‌گر و حاكمین كشورهای اسلامی كه اغلب دست‌نشانده یا مرعوب ابرقدرت‌ها بودند دو مخاطب امام (ره) بودند، گفت: در بعد داخل رمز پیروزی انقلاب اسلامی توجه و تمسك به احكام نورانی اسلام و اتحاد كلمه بود، آن‌قدر امام (ره) راجع به اتحاد و وحدت ملت ایران صحبت كردند كه شاید هیچ كلمه‌ای به اندازه اتحاد و وحدت مورد توجه امام (ره) نبوده است. در واقع ایشان رمز و بقای پیروزی را اتحاد و وحدت می‌دانستند. وحدت و اتحاد را هم این‌گونه نمی‌دانستند كه همه یك كلمه و یك حرف را تكرار كنند.

وی در ادامه گفت: امام(ره)، به تنوع افكار و اندیشه‌ها و سلیقه‌ها اعتقاد داشتند و معتقد بودند كه در یك استراتژی كلان باید همه حول محور اسلام و حفظ انقلاب و ایران كنار هم محكم بایستند و در موضوعات سلیقه‌ای و تاكتیكی هم معتقد بودند كه باید تدبیر مدیریتی كرد و همدیگر را تحمل نمود، زیرا می‌شود از یك موضوع جزیی اختلاف آتشین ایجاد شود و می‌شود از یك اختلاف بزرگ هم برای خدا و عزت و عظمت مسلمین گذشت و یك تهدید را تبدیل به فرصت كرد و هنر امام (ره) نیز تبدیل كردن تهدیدها به فرصت بود.

این عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی، ادامه داد: امام (ره) معتقد بودند، اگر ما روزی در داخل ضعیف شویم از تفرقه ما است و استراتژی ابرقدرت‌ها و دشمنان را در مورد كشور و انقلاب ما ایجاد تفرقه می‌دانستند، زیرا دامن زدن به سلیقه‌های مختلف و بزرگ كردن موضوعات كوچك حتی در زمانی در قالب حزب‌های مصنوعی و از آن طریق دامن زدن به اختلافات را توطئه و دسیسه‌ای اعلام می‌كردند.

وی ویژگی دوم امام (ره) را اتكا به مردم دانست و بیان كرد: در میان مردم نیز عمده اتكای ایشان به محرومین و مستضعفین بود. همانطور كه در سخنرانی‌های امام (ره) می‌بینیم كه ایشان خطاب به مردم می‌گویند تا دیروز كه انقلاب نشده بود شما هیچكاره بودید، اما الان كه انقلاب آمده شماها باید بگویید چه شود و شما باید تصمیم بگیرید. در واقع استراتژی امام (ره) خواست اكثریت ملت بود.

حضرتی با بیان این‌كه ویژگی دیگر امام (ره) اعتقاد به قانونگرایی بود، اظهار كرد: در فرمان هشت ماده‌ای امام (ره) نیز حقوق شهروندی و رعایت حقوق ملت كاملا عیان است. همچنین ایشان بر انتخابات قانونی با حضور آحاد ملت تاكید داشتند. حتی به حاكمیت حزبی هم اعتقادی نداشتند و هر چه كه فیلتری برای حضور مردم بود را نمی‌پسندیدند و اعتقاد داشتند كه باید راه اظهارنظر آزادانه آحاد مردم كاملا باز باشد.

این عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی، افزود: همچنین یكی از مواردی كه امام (ره) بر آن تاكید داشتند این بود كه مردم در درون خود جوشش‌هایی داشته باشند و خود آن جوشش‌ها تبدیل به تشكل‌هایی شود كه تا زمانی كه ارتباط مستقیم با بدنه مردم دارند و نظرات مردم را منعكس می‌كنند، اصالت دارند.

وی با بیان این‌كه امام (ره) همیشه این نهیب را به سازمان‌ها می‌زدند كه شما باید به گونه‌ای حركت كنید كه حافظ حقوق مردم باشید، نه مانع حقوق و حضور آن‌ها، گفت: اتكای امام (ره) در وهله اول به خدا و بعد به مردم بود و با پشتیبانی مردم تلاش داشت احكام اسلامی را در صحنه‌ اجتماع اجرا كند.

حضرتی با اشاره به مساله توام بودن سیاست و دیانت، گفت: امام (ره) نیز اعتقاد داشتند تمام احكام اسلامی، سیاسی و اجتماعی است. احكام ثانویه و بحث مصلحت و همچنین مقتضیات زمان و مكان كه امام (ره) به آنها پرداختند در فقه و فقاهت و اجتهاد مجتهد نقش تعیین‌كننده دارند.

این عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی، ادامه داد: هر مكتبی كه عمیق‌تر، وسیع‌تر و موثرتر باشد طبیعی است كه به لحاظ كمی، پیروان وسیعی پیدا می‌كند و افراد مختلفی در آن وجود دارد مانند اسلام كه عقاید مختلفی در آن وجود دارد.

وی با انتقاد از كسانی كه فقط بخشی از صحبت‌های امام (ره) را بررسی می‌كنند و به همه سخنان ایشان به صورت كامل نمی‌پردازند، گفت: عده‌ای به نظر امام راجع به ولایت فقیه می‌پردازند و در این نظریه چارچوب خوب و زیبایی وجود دارد. این نظر امام (ره) است و ما هم آن را قبول داریم، ولی نظر امام (ره) راجع به آزادی اندیشه، آزادی به حرمت تفكرات مختلف، آزادی بیان و انتخابات نباید مورد نظر قرار بگیرد و اگر ما واقعا پیرو مكتب امام (ره) هستیم باید منظومه فكری امام (ره) را به صورت جمعی و همه‌ بخش‌های آن را چه آنجایی كه با منافع حزبی ما سازگاری دارد و چه آنجایی كه سازگاری ندارد، مورد نظر قرار دهیم. اصول حزبی خود را اصلاح كنیم.

حضرتی در ادامه تصریح كرد: معتقدم گروه‌های سیاسی اعم از راست یا چپ مقداری در مورد امام مرتكب ظلم شدند و بخش‌هایی از نظرات امام (ره) كه با افكار و اندیشه حزبی خودشان سازگارتر است و یا در شرایط زمانی خاص بیشتر به دردشان می‌خورد را مطرح می‌كنند، در صورتی كه اگر ما بخواهیم با امام صادقانه برخورد كنیم باید همه بخش‌های نظریات ایشان را منعكس كنیم.

وی در پایان تاكید كرد: نباید از صحبت‌های امام (ره) استفاده گروهی كنیم، این بالاترین خیانت در مورد امام است و امیدوارم صدا و سیما، گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا با جامعیت بیشتر اگر حرفی از امام (ره) می‌زنند تمامی زوایای فكری و اندیشه‌ای امام (ره) را با هم در صحنه بیاورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین