کد خبر: ۱۰۰۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف خبر داد:

ارائه طرح ادامه تحصیل مستقیم از کارشناسی به دکتری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر علی مقداری در گفتگو با مهر با بیان این خبر افزود: در این طرح که با نگاه ملی و برای دانشگاههای برتر و به منظور حفظ نخبگان در کشور تدوین و به وزارت علوم ارائه شده است دانشجویان برتر طبق آیین نامه استعدادهای درخشان با حذف مقطع کارشناسی ارشد وارد دوره دکتری می شوند. 

وی اضافه کرد: پیشنهاد شده است بر اساس آیین نامه استعدادهای درخشان دانشجویان ممتاز سال چهارم دوره کارشناسی مورد بررسی قرار گیرند و منتخبان به طور مستقیم و بدون گذراندن دوره کارشناسی ارشد وارد دوره دکتری شوند. 

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در تشریح این دوره به مهر گفت: به موجب این طرح دانشجویانی که مستقیما وارد دوره دکتری می شوند حدود 65 واحد درسی را می گذرانند که 24 واحد آن پژوهشی و بقیه آموزشی است. این 24 واحد به عنوان رساله دکتری آنها در نظر گرفته می شود. 

دکتر مقداری افزود: این دانشجویان پس از سه سال و نیم تا پنج سال با مدرک دکتری فارغ التحصیل خواهند شد. وی در ادامه از موافقت ضمنی مسئولان وزارت علوم با طرح مذکور خبر داد و به مهر گفت: پیش از ارائه طرح رایزنیهایی با وزارت علوم انجام و بازخوردهای مثبتی نیز اخذ شده است. 

معاون دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: علاوه بر ارائه این طرح با نگاه ملی و برای دانشگاههای برتر طی درخواستی جداگانه خواستار موافقت با اجرای دکتری مستقیم برای دانشگاه صنعتی شریف شده ایم.
دکتر مقداری با اشاره به بررسیهای سه ماهه روی این طرح افزود: در سال گذشته طرحی در دانشگاه صنعتی شریف برای جذب هر چه بیشتر فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاههای کشور و رقابت با دانشگاههای دنیا اجرایی شد که به موجب آن فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور که موفق به اخذ پذیرش همراه با بورس در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری از 20 دانشگاه برتر جهان شده اند امکان ادامه تحصیل بدون آزمون ورودی و در چارچوب آئین نامه استعداد درخشان در این دانشگاه را یافتند. برای رفع نواقص این طرح، اقدام به ارائه طرح دکتری مستقیم کرده ایم. 

وی همچنین افزود: اجرای چنین روشی برای حفظ نخبگان پیش از این در بسیاری کشورها انجام شده است. پس از الگوبرداری از طرحهای اجرا شده در کشورهای دیگر در جهت بومی سازی در این زمینه اقدام کردیم تا جایی که طرح پیشنهادی با مقررات آموزشی و پژوهشی وزارت علوم و فرهنگ کشور مطابقت دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین