کد خبر: ۱۰۰۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
با پوشش بیمه‌ای فراگیر سویه جدید تب برفکی توسط صندوق بیمه کشاورزی

دامداران نگران خسارت ناشی ازبیماری تب برفکی نباشند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با پوشش بیمه‌ای فراگیر سویه جدید تب برفکی توسط صندوق بیمه کشاورزی نگرانی دامداران نسبت به خسارت ناشی ازبیماری تب برفکی رفع خواهد شد.

به گزارش افتاب، مهندس محمد حسین صفرپورطاهر با اعلام این خبر افزود: صندوق بیمه کشاورزی به منظور حمایت نظام‌مند از بخش کشاورزی با پوشش 121 فعالیت در زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام، ماکیان و آبزیان، منابع طبیعی و در بیمه دام سنگین در کنار عوامل خطری چون اختلالات عمومی اندام‌های حرکتی، بیماری‌های داخلی، آسیب‌ها و بیماری‌های متعدد ناشی ازعوامل طبیعی غیر قابل پیشگیری از جمله بیماری‌های عفونی را نیز تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار داده که در برابر بیماری تب برفکی (FMD) که هر از چندگاهی دوره بازگشت دارد و بروز آن موجب کاهش تولید گوشت وشیر در کشور می شود، به عنوان یک بیماری عفونی مورد حمایت صندوق بیمه قرار دارد که علاوه براین پوشش بیمه ای موجود در خصوص بروز و شیوع سویه جدید بیماری تب برفکی و تلفات ناشی از آنطرح جدیدی که در قالب بیمه حوادث فاجعه آمیز (Catastrophic Insurance) توسط صندوق بیمه تهیه و در مجمع عمومی آن به تصویب رسیده است، امکان حمایت جدی‌تری از جمعیت گوسفند و بز و گاو به عنوان بخش مهم سرمایه دامی کشور و بهداشت عمومی هم میهنان را فراهم می‌آورد.

بر این اساس با توجه به سیاست‌های حمایتی که برگرفته از الگوها و استانداردهای جهانی در مقابله با اینگونه حوادث (فاجعه بار) با عنوان بیمه عوامل فاجعه آمیز(CAT) تهیه گردیده است که می‌تواند جایگزین سایر روش‌های حمایت در رویارویی با حوادث غیر مترقبه باشد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی به موارد ذیل از جمله مزایای این طرح ملی اشاره کرد که اولاً از سویی با توجه به شیوع فراگیر بیماری تب برفکی پوشش بیمه‌ای با حداکثر کمک دولت در نظر گرفته شده است و از دیگر سوی دامداران عزیز در این طرح وجهی پرداخت نمی‌کنند و آرامش خاطر آنان فراهم می‌گردد و با عنایت به فراگیر بودن نوع پوشش، بهره مندی کلیه دامداران از حمایت های دولت فراهم می آید و در کنار آن امکان خرید بیمه نامه تکمیلی به منظور پوشش سایر عوامل خطر نیز وجود دارد.

همچنین سهولت اجرای کار و عدم نیاز به پلاک کوبی از دیگر مزایای این طرح می‌باشد.

گفتنی است اعتبار اجرای این طرح رقمی بالغ بر 240 میلیارد ريال می‌باشد که از محل اعتبارات بودجه مصوب سال 1389 تأمین گردیده است.

شایان ذکر است؛ بیماری تب برفکی، یک نوع بیماری ویروسی عفونی و به شدت واگیردار می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود. 

مقاومت ویروس‌های بیماری تب برفکی در شرایط محیطی متفاوت بوده باعث زیان‌های کلان اقتصادی بابت درمان دام‌های مبتلا و در مواقعی قطعی تولید شیر را به همراه دارد.
 
بنابراین سبب شده است که این بیماری جزء مهمترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب گردیده و در رده اولین بیماری‌های گروه A (طبقه بندی بیماری‌های دفتر بین‌الملل بیماری‌های واگیر دام) قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین