کد خبر: ۱۰۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۵

حساب ذخیره ارزی منحل می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: در صورت تصویب مفاد مربوط به صندوق توسعه ملی از سوی مجلس، کلیه تعهدات و موجودی حساب ذخیره ارزی به صندوق مذکور منتقل خواهد شد و به این ترتیب بعد از آن دیگر حساب ذخیره ارزی نخواهیم داشت.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و داریی ایران، سیدشمس‌الدین حسینی طی سخنانی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در طول یک دهه اخیر، گفت: تحریم در حقیقت یک جنگ خبری است و تصویب هر از گاه یک قطعنامه و حتی طرح شایعه تصویب احتمالی یک قطعنامه با هدف ایجاد احساس عدم امنیت اقتصادی انجام می‌گیرد.

حسینی افزود: درک این مساله به سادگی ممکن نیست که چگونه، در شرایطی که ذخایر ارزی کشور چهار تا پنج برابر میزان بدهی و تعهدات آن است، ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را با ترفندهای رسانه‌ای بالا نشان می‌دهند.

وی با اشاره به بحران جهانی اخیر و ورشکست شدن بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، گفت: این درحالی است که اگر جداول مربوط به ضریب ریسک این شرکت‌ها را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که ضریب امنیت بالایی را نشان می‌دادند اما سقوط کردند.

وزیر اقتصاد افزود: این یعنی اینکه امنیت واقعی اقتصادی در این بنگاه‌ها حاکم نبوده ولی با ترفندهای مختلف احساس امنیت را برآنها بار کرده بودند.

وی گفت: رسانه‌های بین‌المللی گاهی موجی درست می‌کنند که برخی بر آن سوار شده و برخی‌ها هم به طور کل در آن غرق می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه در چنین فضائی، نقش رسانه ها بیش از پیش اهمیت می‌یابد، گفت: در چنین فضائی، جنبه حاکمیتی وظایف خبرگزاری در حوزه اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات خانوارها جهت پرداخت یارانه به آنها، گفت: این طرح را ما با خوداظهاری مردم شروع کردیم و اکنون شایسته است که می‌خواهیم فرآیند پرداخت یارانه با خودانصرافی، هدایت شود.
حسینی با بیان اینکه طبق برآوردهای علمی انجام شده، 30 درصد خانوارها به راحتی توانایی جبران مابه‌التفاوت اصلاح یارانه‌ها را دارند، اظهار داشت: البته فردی که انصراف بدهد، بزرگواری به خرج داده و از این بابت هیچ کس موظف به انصراف نیست.

وی گفت: زمانی که برای اولین بار این موضوع طرح شد و عده‌ای اعلام خودانصرافی کردند، بلافاصله جریانی خبری شروع شد که ابتدا روشن کنید، چقدر می‌خواهید یارانه بدهید تا مردم شرایط خودشان را بسنجند که آیا در صورت انصراف می‌توانند افزایش قیمت‌ها را جبران کنند یا خیر؟

حسینی افزود: پاسخ من به این افراد این است، اگر کسی تردید دارد که ممکن است از پس جبران هزینه‌ها برنیاید، انصراف ندهد و اصولاً این حق قانونی اوست که این کار را نکند.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود، با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، رشد اقتصادی کشور با کاهش مواجه می‌شود، باید بگویم به هیچ‌وجه این گونه نیست، بلکه تنها شاهد افتی کوتاه‌مدت خواهیم بود که در زمان کوتاهی مجدداً رشد اقتصادی از سرگرفته می‌شود.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام تاسیس صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه در پیش‌نویس لایحه برنامه پنجم برخی مفاد مربوط به صندوق توسعه ملی دیده شده اظهار داشت: در این لایحه تأکید شده است که کلیه تعهدات و موجودی حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی منتقل خواهد شد و به این ترتیب بعد از آن دیگر حساب ذخیره ارزی نخواهیم داشت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۸
0
0
یعنی باز هم هاپالی هاپو ... و هیچکس هم نخواهد فهمید!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین