کد خبر: ۱۰۱۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۴

دیپلماسی فوتبال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری درباره تحریم ایران و واکنش برخی از مقامات کشورمان نسبت به رفتار چین و روسیه است.

علی ودایع

روز جمعه مسابقات جام جهاني در آفريقاي جنوبي آغاز شد تا قاره سياه شاهد يک موقعيت استثنايي و به رخ کشيدن رهآوردهاي استقلا ل و پيشرفت اين کشور باشد. 

نلسون ماندلا ، رهبر محبوب آفريقاي جنوبي گرچه در مراسم افتتاحيه حضور نداشت اما آفريقاي جنوبي برگزاري اين رويداد را مديون فعاليت هاي وي است. 

شايد در روزگاري با وجود حکومت دست نشانده و نژاد پرست آپارتايد که با هدف تامين منافع استعمارگران غربي حکومت مي کرد،خبربرگزاري جام جهاني فوتبال در آفريقاي جنوبي به عنوان يک شوخي بود تا يک خبر. اما آفريقاي جنوبي با پشتکار، برنامه ريزي و بهره مندي از نظر کارشناسان آرام سير صعودي خود را آغاز کرد تا امروز که رنگ واقعيت به خود گرفت. 

32 کشور از جهان به عنوان تيم هاي منتخب با يکديگر نبرد خواهند کرد تا چشم ميليون ها نفر به آفريقاي جنوبي دوخته شود. در اين بينابين جاي پرچم ايران خالي است. ايران اسلا مي که با استفاده از پتانسيل موجود مي توانست به راحتي به اين جام صعود کند به دليل کارشکني برخي کشورهاي ديگر و عدم برنامه ريزي صحيح نتوانست خود را به جام جهاني فوتبال برساند. 

تاريخ جام جهاني و حضور کشورهاي مختلف در آن نشان داده است،کشورهاي با قدرت اقتصادي بالا و برنامه ريزي صحيح همواره حضوري مقتدر داشته اند و نبود هريک از اين دوفاکتور گرچه رابطه مستقيم با يکديگر دارند; تاثيرات منفي برتيم ها داشته است. 

سياست ايراني با فوتبال ايراني نيز رابطه مستقيم دارد متاسفانه در ايران گاهي به ديدگاه و نظرات منتقدان به ديده شک و ترديد نگريسته شده است که زبان گوياي دشمنان در داخل هستند يا بابي تفاوتي از کنار آنها عبور شده است. 

اصرار تهران بر استفاده از تاکتيک و همکاري چين و روسيه در نبرد جهاني را مي توان روزي بر اين مدعا قلمداد کرد. 

مقامات تهران که تا چندي پيش از کرملين به عنوان يک متحد استراتژيک يا برادر خوانده مورد اعتماد ياد مي کردند نه تنها از کنار انتقادات بي تفاوت عبور کرد بلکه معاملا ت و تعاملا ت خود را گسترش داد تا باز شاهد تکرار تاريخ روابط منفعت طلبانه روسيه با ايران اسلا مي باشيم. روسيه امروز بيش از هرچيزي به دنبال مقبوليت و تعامل با دنياي غرب است; مسکو که در سوداي احياي امپراتوري خود در آسياي ميانه و تحت سيطره در آوردن قرقيزستان، قزاقستان و اوکراين و ديگر کشورهاي سابق بلوک شرق است ايران را به راحتي در ميدان نبرد تنها گذاشت. 

روسيه نه تنها به راي مثبت در شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران بسنده نکرد بلکه در هرجا که توانست برعليه ايران موضع گيري کرد. روس ها که دائما از پايبندي به تعهدات خود در قبال منافع ايران و قرارداد هايشان سخن مي گفتند در پشت پرده اقداماتي خلا ف منافع ملي ما انجام دادند.مقامات نظامي روسيه که عدم تحويل پدافند اس 300 را به تهران علي رغم گذشت 5 سال از عقد قرارداد مشکلا ت فني اين سيستم دفاعي اعلا م مي کردند آن را به کشورهاي مختلف عرضه کردند تا آن که پس از قطعنامه شوراي امنيت چهره از نقاب برداشت.مقامات کرملين از تعهد خود به اجراي موبه موي قطعنامه عليه ايران سخن مي گويند شايد اگر اين روند روس ها ادامه يابد آنها از پروژه نيروگاه بوشهر نيز به دلا يل واهي سرباز بزنند.اين درست است که ايران لب به اعتراض گشوده است. اما آيا اکنون اندکي دير نشده است؟در اين ميان سوالي که مطرح است مبني بر اين که سماجت بر رابطه نامحدود با چين تاکي ادامه خواهد داشت؟پکن که دست کمي از مسکو در عدم پايبندي به تعهدات خود ندارد، پابه پاي روسيه در شوراي امنيت عليه ايران موضع گيري کرد و دست خود را در کنار جبهه غرب بالا برد. اما ايران در ديدگاهي تامل برانگيز مي گويد هيچ مانعي براي توسعه روابط با چين وجود ندارد. ايران که با بيکاري و ورشکستگي برخي کارخانه هاي توليدي دست به گريبان است درهاي بازار خود را به روي کالا هاي چيني گشوده است. هر روز هجمه واردات کالا هاي چيني گسترده تر مي شود به گونه اي که کالا هايي که به صورت سنتي ايران توليد کننده آن است فردا به يک وارد کننده آن بدل خواهد گشت.چيني ها رفته رفته بازار تغذيه ايران و کالا هاي فرهنگي ايران را از آن خود مي کنند.تا آنها بر سر تايوان همان معامله اي را انجام بدهند که روس ها سراوکراين و قفقاز کردند. اين که ايران از بازيگراني جديد همچون ترکيه و برزيل استفاده مي کند يک نقطه مثبت است اما بايد مد نظر داشت که کشورهاي دنيا در درجه اول منافع ملي خود را در نظر مي گيرند اجنبي هميشه يک اجنبي است; قانوني که نقيضي براي آن وجود ندارد. اگر تيم هاي مختلف درجام جهاني به موفقيت هايي مي رسند يا کشورهايي داراي ديپلماسي کارآمد هستند بخش اعظم آن مرهون درس گرفتن و يافتن نقطه ضعف هاي خود در نبردهاي پيشين است نه اصرار برتکرار آنها.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین