کد خبر: ۱۰۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴

نوری المالکی و ایاد علاوی برای نخستین‌ بار با هم دیدار و گفت‌و گو کردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ‌مهمترین رقبای سیاسی انتخابات پارلمانی عراقی برای نخستین بار پس از برگزاری این انتخابات در هفتم ماه مارس، با یکدیگر دیدار کردند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، «نوری المالکی»، نخست‌وزیرعراق و رهبر ائتلاف «دولت قانون» و «ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف «العراقیه» برای نخستین بار پس از انتخابات پارلمانی، درباره تحولات سیاسی عراق گفت‌وگو کردند. 

طرفین در این دیدار که دو روز پس از اتحاد ائتلاف‌های دولت قانون و «ائتلاف ملی عراق» برگزار شد، درباره تحولات سیاسی و ضرورت همکاری طرف‌ها و گروه‌های سیاسی برای تکمیل روند تشکیل دولت، تقویت روند سیاسی و دموکراتیک گفت‌وگو کردند. 

دفتر مالکی در بیانیه‌ای با بیان اینکه این دیدار در فضایی دوستانه و مثبت برگزار شد، تاکید کرد: «طرفین در این دیدار درباره اهمیت حفظ دستاوردهایی که در زمینه‌های مختلف به ویژه در جهت منافع عالی ملت عراق و کشور به دست آمده است، توافق کردند.» 

در این دیدار «طارق الهاشمی»، معاون رئیس‌جمهوری عراق و «حسن علوی» و «محمد علاوی» از طرف ائتلاف العراقیه، «حسین شهرستانی» وزیر نفت عراق،‌ «شیخ خالد عطیه»، نائب رئیس پارلمان و «خضیر خزاعی حسن سنید»،‌ «یاسین مجید» و «علی الدباغ» از طرف ائتلاف دولت قانون حضور داشتند. 

این دیدار به عنوان گامی مهم و اصلی به سوی پایان دادن به اختلافات بر سر کسب قدرت و تشکیل دولت جدید این کشور، تلقی شده است. 

این دیدار دو روز قبل از برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید صورت گرفت. 

علاوی که شیعه سکولار است در انتخابات پارلمانی 7مارس با اختلاف چند رای از مالکی پیشی گرفت. 

در این انتخابات، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی 91 کرسی و ائتلاف دولت قانون 89 کرسی را کسب کرده‎اند. 

هیچ یک از گروه‌های سیاسی عراق نتوانستند در انتخابات عمومی اخیر، اکثریت 163 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند. 

این در حالی است که دفتر «جلال طالبانی»، رئیس‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای دوشنبه را زمان برگزاری نخستین نشست پارلمانی این کشور پس از انتخابات هفتم مارس اعلام کرده است. 

این دومین پارلمان عراق است که پس از حمله سال 2003 نیروی تحت فرمان آمریکا به این کشور و سرنگونی رژیم «صدام» تشکیل می‎شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین