دادههای شرکت تحقیقاتی «کاکس اتوموتیو» نشان داد کاهش سهم «تسلا»، تهدید ناشی از افزایش مشوقهای خودروهای برقی توسط خودروسازان را در دوران سختی که این صنعت با آن مواجه است، برجسته میکند.
تحلیلگران پیشبینی میکنند که افزایش فروش خودروهای برقی در آمریکا تا سپتامبر، ادامه یابد و سپس، با انقضای اعتبارات مالیاتی فدرال در پایان ماه میلادی جاری، کاهش یابد و فشار مالی را بر «تسلا» و سایر خودروسازان افزایش دهد.
«تسلا» که زمانی بیش از ۸۰ درصد بازار خودروهای برقی آمریکا را در اختیار داشت، در ماه اوت ۳۸ درصد از کل فروش خودروهای برقی در آمریکا را به خود اختصاص داد و سهمش از این بازار برای اولین بار از اکتبر ۲۰۱۷ که تولید «مدل سه» (Model ۳)، اولین خودروی بازار انبوه خود را افزایش داده بود، به زیر ۴۰ درصد کاهش یافت.
همزمان با عرضه خودروهای برقی جدید توسط سایر خودروسازان، «تسلا» تمرکزش را بر تولید تاکسیهای رباتیک و رباتهای انساننما، معطوف کرده و برنامههایش را برای مدلهای ارزانتر خودروهای برقی به تاخیر انداخته و لغو کرده است. بخش عمدهای از ارزشگذاری تریلیون دلاری «تسلا» به این سرمایهگذاری بستگی دارد.
هیئت مدیره این شرکت، جمعه گذشته، یک بسته حقوقی بیسابقه یک تریلیون دلاری برای ماسک پیشنهاد داد.
در حال حاضر، کسب و کار اصلی «تسلا» در حوزه خودروسازی، همچنان پولساز است. آخرین مدل جدید این شرکت، پیکاپ سایبرتراک بود که در سال ۲۰۲۳ عرضه شد و موفقیت مشابه شاسیبلند سایز متوسط «مدل سه» یا شاسیبلند سایز متوسط «مدل وای» ( Model Y) را به دست نیاورد.
«تسلا» خودروی «مدل وای» را که زمانی پرفروشترین خودروی جهان بود، بهروزرسانی کرده، اما این تغییرات، انتظارات را برآورده نکرده است و این خودروساز در مسیر ثبت دومین کاهش سالانه فروش قرار گرفت.
طبق دادههای «کاکس»، سهم بازار «تسلا» از ۴۸.۷ درصد در ژوئن به ۴۲ درصد در ژوئیه کاهش یافت. تحلیل رویترز از این دادهها نشان داد این کاهش، شدیدترین کاهش از مارس ۲۰۲۱، بوده است.
فعالیتهای سیاسی راستگرایانه «ایلان ماسک» و ارتباطش با دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، نیز به این برند آسیب رسانده است. «ایلان ماسک»، سال میلادی جاری به هدایت تلاشهای ترامپ برای کوچکسازی و تغییر شکل دولت آمریکا کمک کرد اما در ماه مه از دولت خارج شد و با رئیسجمهور جمهوریخواه آمریکا اختلاف پیدا کرد.
طبق دادههای کاکس، فروش خودروهای برقی جدید در ژوئیه بیش از ۲۴ درصد نسبت به ژوئن افزایش یافت و به ۱۲۸ هزار و ۲۶۸ دستگاه رسید که ناشی از پایان قریبالوقوع اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری برای خودروهای برقی و معاملات جذاب بود. «تسلا» با وجود کاهش سهم بازارش با افزایش هفت درصدی فروش، به ۵۳ هزار و ۸۱۶ دستگاه مواجه شد.
دادههای اولیه نشان داد که در ماه اوت، رشد «تسلا» به ۳.۱ درصد کاهش یافت.
«تسلا» سالها، به عنوان رهبر بازار، توانست فروش را به سرعت افزایش دهد و قیمت بالایی را برای خودروهایش تعیین کند و به این ترتیب سود بدست آورد اما با کاهش فروش و وجود رقبای زیاد، این خودروساز آمریکایی در سالهای اخیر مجبور به کاهش قیمتها شده که سودآوری آن را کاهش داده و سرمایهگذاران را نگران کرده است.
براساس گزارش رویترز، دادههای ژوئیه نشان داد که رقبا از «تسلا» پیشی گرفتهاند. شرکتهای هیوندای، هوندا، کیا و تویوتا مشوقهای بالاتری نسبت به «تسلا» ارائه دادند و فروش خودروهای برقی را بین ۶۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش دادند و سهم بازاری بیشتری کسب کردند.