آفتابنیوز : آفتاب: آیتالله عبدالله جوادی آملی(از استادان برجسته حوزه علمیه قم) گفت: ما باید اندیشه انتظار را شکوفا کنیم و عالمانه سخن بگوییم تا بتوانیم هم اندیشه انتظار و هم انگیزه انتظار را حفظ و صیانت کنیم.
به گزارش روابط عمومی موسسه آینده روشن بشریت، وی در دیدار با مسوولان ششمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت و برخی از پژوهشگران و نویسندگان مهدوی کشور، با اشاره به این مطلب که جریان مهدویت یک جریان جهانی است و بنابراین یک فکر جهانی میطلبد، بیان داشت: وجود مبارک آن حضرت(عج) جهان را دعوت به انتظار میکند و تنها ما شیعیان یا برادران اهل سنت یا موحدان آسمانی مثل یهود و مسیحیت را دعوت نمیکند، بلکه بشریت را به آینده روشن فرامیخواند.
استاد فلسفه حوزه علمیه قم، با اشاره به اختلاف آداب، عادات، سنن و فرهنگ انسانها، همه بشر را منتظران یک آینده روشن خواند و گفت: تمام بشریت در فکر آیندهای روشن هستند که نشان دهنده جهانی بودن و فرازمینی بودن این فکر است.
وی در ادامه با بیان اینکه تمام بشریت دارای یک ایده مشترک بوده و آن انتظار ظهور منجی و مصلح جهانی است، ادامه داد: هیچ فرهنگی این ایده مشترک را از اقلیم خاص خود و از زبان و زمان نگرفته است، بلکه از جایی گرفته است که دلمایه را او آفرید.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه چیزی که کار ذات اقدس الهی است، جزو سنن الهی و تغییر و تبدیل ناپذیر است، اظهار داشت: ما باید اندیشه انتظار را روشن کنیم، این فطرت الهی و سنت الهی را شکوفا کنیم و عالمانه سخن بگوییم تا بتوانیم هم اندیشه انتظار و هم انگیزه انتظار را حفظ و صیانت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه که همه مردم منتظر عدالت هستند و عدل در کام همه شیرین بوده و ظلم در کام همه تلخ است، گفت: مفهوم عدل و ظلم روشن است و همه آن را میفهمند، اما حقیقت عدل و ظلم روشن نیست که این اولین اختلاف بین ما و خیلی از صاحبان مکاتب است که باید حل شود.
استاد برجسته حوزه با بیان اینکه ما باید به جامعه بشری در دکترین مهدویت بگوییم که مشترکاتی داریم که این مشترکات را باید بپذیریم، اظهار داشت: ما باید در زمینه ظلمشناسی و ظلمستیزی، ظالم را محکوم و طرد کنیم و به سمت عدلشناسی، عدلجویی، عدالتخواهی و عادلپروری حرکت نماییم.
آیتالله جوادی آملی در ادامه با بیان اینکه انسان به استناد خلافتش به خدا، موجودی کریم است و عدلخواهی و ظلمستیزی باید با کرامت او همراه باشد، گفت: آیا معنی عدلخواهی این است که به محرومان و فقرا برسیم و آنها را دریابیم یا اینکه درست این است که با فقر بجنگیم؟
وی در ادامه با بیان اینکه اوصاف و وظایف روشنی که در روایات از ائمه معصومین(ع) به دست ما رسیده است، میتواند شاخصی برای تبیین تکالیف ما در عصر غیبت باشد، افزود: حضرت(عج) که ظهور میکند جامعهای منتظر آن حضرت است که با کرامت حضرت را استقبال کند نه جامعهای که آمادگی انجام دستورات حضرت را نداشته باشد.