کد خبر: ۱۰۱۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵

وزیر اقتصاد: از جیب نوه‌هایمان می‌خوریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسینی گفت: ما داریم از جیب نوه هایمان می خوریم، اشتباه نکنید. 6 % حقوق را که می خواهیم 10% یا 15% یا 20% کنیم از کجا، قلک نوه هایمان را می خواهیم بشکنیم ؟ افزایش صادرات نفت و گاز، همان قلک نوه شکستن است. یعنی باید ارز بیشتری به ریال تبدیل شود. ارز بیشتری که به ریال تبدیل شد یعنی از جیب نوه ام خورده ام ، بچه ام که سرجای خود. به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی،حسینی گفت: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها،‌یک طرح اجتناب‌ناپذیر است.

به تراز انرژی کشور یعنی تولید نفت، تولید گاز، مصرف نفت، مصرف گاز، واردات نفت، واردات گاز و صادرات نفت و گاز، نگاه کنید و ببینید جریان چگونه دارد شکل می‌گیرد من آمار آنکتاد را نگاه می‌کردم از سال 1999 تا 2007 ما حدود 7 واحد درصد در صادراتمان یعنی اگر 100 واحد تولید می‌کردیم 7 واحد از سهم صادارت فراوده‌ها نفتی کم شده این خیلی بد نیست می‌تواند چیزهایی دیگری جایگزینش شود. مثلاً سهم کالاهای کارخانه‌ای بیشتر شود. من وارد ماهیت آن نمی‌شوم ولی نکته‌ مقابل آن اینجاست که حدود 6 واحد درصد سهم واردات فراوده‌های نفتی افزایش پیدا کرده است.

حسینی افزود: یعنی از طرفی سهم صادراتمان کم می‌شود و از طرفی سهم وارداتمان اضافه می‌شود. یعنی تراز انرژی ما منفی می‌شود. آمار و ارقام را بررسی کردیم آمار وزارت نفت نشان می دهد در نیمه دوم 1395 ، به بعد ما به مرحله‌ای می‌رسیم که نفتی که صادر می‌کنیم در مقابلش باید گاز وارد کنیم. این شکنندگی در اقتصاد ما وجود دارد زمانی که سرما دو سال پیش بالا رفت متوجه شدید چه اتفاقی افتاد. نمی شد که به نانوایی‌ها گاز نداد.

به خانه‌ها گاز ندهیم. مجبور شدیم گاز کارخانه‌ها را قطع کنیم. این را اگر درست نکنیم و وقتی تولید جوابگوی مصرف نباشد دوباره این اتفاق خواهد افتاد. وزیر اقتصاد ادامه داد: افق دیدمان چقدر است؟ افق دیدمان این است که یک هفته بعد را می‌بینم یکماه دیگر را می‌بینم یکسال دیگر ار می‌بینم یا یک دهه دیگر را می‌بینم. اگر ما در غالب چشم‌انداز حرکت کنیم. اصلاً ما نمی‌توانیم به اهداف چشم‌انداز ایران برسیم مگر این که این فرآیند را اصلاح کنیم. دبیر کارگروه طرح تحول افزود: می خواهیم از حمل و نقل عمومی حمایت کنیم. بعد قیمت بنزین و گازوئیل را ارزان می کنیم خیلی از افراد از این یارانه بهره مند نمی شوند، خیلی از افراد هم می توانند به تعداد ماشین هایشان بهره مند بشوند به تعداد مصرف گلخانه جلوی حیاط و مصرف استخرشان از آن استفاده کنند. در مورد میزان پرداخت نیز باید گفت با ما باید اطلاعات مربوطه را در همان مرحله که تایید وتصویب می شود بگیریم.

امروز اینها باید اصلاح شود. وقتی می خواهیم اینها را اصلاح کنیم مجبوریم از نظام همگانی یا باز ، برویم به سمت نظام هدفمند، در این نظام ما مدام به این سمت می رویم که آن گروه دارای استحقاق را بیشتر تحت پوشش قرار دهیم و آنهایی که نیاز ندارند خارج شوند. حسینی گفت: من تأکید می کنم هدفمند کردن یارانه ها حذف یارانه ها نیست و هدفمند کردن یارانه ها اصلاح نظام یارانه هاست.

وزیر اقتصادبه جمع مخاطب گفت : کدام از شما حاضر است امروز قلک بچه خودتان را بشکند، برود با آن سیگار بکشد. شاید به بچه تان رحم کنید، اما آیا به نوه خود رحم نمی کنید؟ منفی شدن تراز انرژی یعنی شکستن قلک نوه هایتان وآنرا خرج امروز کردن.

من به عنوان وزیر اقتصاد این را به خود نمی پسندم، چرا ؟! چون مسئولیتی که بر من گذاشته شده است بیشتر از بقیه است. شما هم نپسندید. بگذارید این پیام را به جامعه مخابره کنیم. ما داریم از جیب نوه هایمان می خوریم، اشتباه نکنید. 6 % حقوق را که می خواهیم 10% یا 15% یا 20% کنیم از کجا، قلک نوه ات را می خواهم بشکنم ؟ افزایش صادرات نفت و گاز، همان قلک نوه شکستن است. یعنی باید بروند و ارز بیشتری به ریال تبدیل کنند. ارز بیشتری که به ریال تبدیل کردند از جیب نوه ام خورده ام ، بچه ام که سرجای خود. صندوق توسعه ملی می خواهد قلک را درست کند. اگر ما بیاییم از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم وافزایش حقوق بدهیم بدون این که تولید افزایش پیدا کند، این افزایش حقوق یعنی از جیب نوه مان می خوریم. حاضر هستید امروزه برای آسایش خودمان آسایش نوه مان را به خطر بیندازیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین