کد خبر: ۱۰۱۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۳

دولت باید با یک بازنگری در فتار و عملكرد خود، كشاورزی و صنعت نیشكر را نجات دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید با یک بازنگری دررفتار و عملكرد خود كشاورزی و صنعت نیشكر را نجات دهد.

عبدالله كعبی، با بیان این مطلب، عنوان كرد: با وجود مخالف‌های جدی كه با راه‌اندازی طرح توسعه نیشكر در استان داشتیم، هم‌اكنون این صنایع ایجاد شده و نباید این صنعت را رها كرد.

وی خاطرنشان كرد: باید كمک كنیم صنعت نیشكر حفظ شود و فرصت‌های شغلی و تولیدی آن را حفظ كنیم تا به صنعت پایداری در استان تبدیل شود و دولت هم توان و امكانات این اقدام را دارد.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد: باید با پرداخت خسارت خشك‌سالی، استمهال وام‌ واحدهای كشت و صنعت و در نظر گرفتن تعرفه‌های مناسب برای جلوگیری از واردات بی‌رویه شكر به این صنعت كمک نمود.

كعبی تصریح كرد: به چند دلیل معتقدم صنعت نیشكر برای خوزستان زیان‌بار است كه از جمله می‌توان به كمبود آب در استان، نیاز آبی زیاد استان در فصل تابستان، بالا بودن قیمت تمام شده تولید شكر در داخل كشور، قابل رقابت نبودن قیمت شكر تولید داخل با قیمت جهانی و عدم اختصاص یارانه به این صنعت اشاره كرد.

وی با بیان این‌كه واردات بی‌رویه شكر موجب شد، در آینده‌ای نه چندان دور صنعت طرح توسعه نیشكر به سرنوشت هفت‌تپه و دیگر صنایع كه با بدهكاری و ركود مواجه‌اند دچار شود، افزود: علاوه بر این پدیده خشك‌سالی در سال‌های گذشته باعث شد این صنعت متضرر شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به نبود توان رقابتی دیگر محصولات كشاورزی با محصولات وارداتی اشاره و تصریح كرد: بیشتر بخش‌های كشاورزی دچار زیان و خسارت شده‌اند كه علت آن عدم سیاست‌گذاری مناسب دولت در تنظیم به موقع بازار و تعرفه‌ها می‌باشد.

كعبی ادامه داد: این عوامل منجر به بروز مشكلات جدی در بخش‌های كشاورزی شده و سیستم اجرایی هم نتوانسته راه‌كار مناسبی برای این مشكل بیابد. همچنین در 2 سال اخیر عواملی همچون ركود، مشكلات بازار و پایین آمدن قدرت خرید مردم هم مزید بر علت بود.

وی یادآور شد: با آنكه قبل از این اتفاقات در بخش كشاورزی در حال رسیدن به خود كفایی بودیم برخی سیاست‌های نادرست در بحث تعرفه و تنظیم بازار منجر به ضعیف شدن كشاورزان و رو به نابودی رفتن این بخش گردیده است.

كعبی همچنین به حمایت‌های قوی از بخش صنعت خودرو در كشور اشاره و خاطرنشان كرد: خودروی تولید داخل با آنكه با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد و حتی از نظر كیفیت خودرو و خدمات پس از فروش هم موفق عمل نكرده است با تعرفه‌های بالا حمایت می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی كه در تولید محصولات كشاورزی بسیار موفق عمل شده، اما حمایتی صورت نگرفته است. به عقیده من تعرفه باید به گونه‌ای تنظیم شود كه صنعت داخلی توان رقابت داشته باشد.

وی یادآور شد: عدم بهینه‌سازی دستگاه‌های صنعتی یكی از دلایل پایین بودن توان رقابتی صنعت توسعه نیشكر با واردات است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین