کد خبر: ۱۰۱۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰

شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی و جنوبی را به پرهیز از تنش دعوت کرد

شورای امنیت نگران صلح و ثبات در شبه جزیره کره است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از سخنرانی نمایندگان کره‌شمالی و کره‌جنوبی در ارتباط با غرق شدن رزم‌ناو «چئونان»، دو طرف را به خویشتنداری و پرهیز از هرگونه اقدامی که تشدید تنش در شبه جزیره کره را به دنبال داشته باشد، دعوت کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کلود هلر»، نماینده مکزیک در شورای امنیت کشورش که در حال حاضر ریاست دوره‌ای این شورا را بر عهده دارد، گفت که شورای امنیت پس از گزارش‌های جداگانه نمایندگان دو کره، از دو طرف خواست تا از هرگونه اقدامی که تنش در منطقه را تشدید می‌کند خودداری کرده و برای برقراری صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره تلاش کنند. 

وی گفت که شورای امنیت نگران پیامدهای غرق شدن رزم‌ناو «چئونان» بر صلح و ثبات در شبه جزیره کره است. 

کره‌شمالی پیش از این از همسایه جنوبی خود به دلیل ارجاع پرونده غرق شدن رزم‌ناو چئونان به شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقاد کرده و این اقدام را «تخطی غیرقابل تحمل» نامید. 

کمیته اتحاد مسالمت‌آمیز کره‌شمالی طی بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری مرکزی این کشور منتشر شد، اعلام کرده بود که اقدام اخیر کره‌جنوبی مبنی بر ارجاع پرونده غرق شدن رزم‌ناو این کشور به شورای امنیت تنش نظامی را بیشتر کرده و می‌تواند به آغاز جنگی جدید در شبه‌جزیره کره منجر شود. 

در این بیانیه آمده است که چنانچه کره‌جنوبی اقدام‌های خود علیه کره‌شمالی را متوقف نکند، با تنبیه‌های سخت‌گیرانه پیونگ‌یانگ رو‌به‌رو می‌شود. 

بعد از اعلام نتیجه تحقیقات درباره غرق شدن رزم‌ناو چئونان روابط دو کره پرتنش‌تر شده است و مقام‌های دو کشور تهدید کرده‌اند که مواضع سخت‌گیرانه‌ای در قبال یکدیگر اتخاذ می‌کنند. 

بنا بر این گزارش، تیم بازرسی متشکل از کارشناسان آمریکایی، سوئدی، استرالیایی و انگلیسی که درباره علت غرق شدن ناوچه کره‌جنوبی تحقیق می‌کردند، در گزارش خود نوشته‌اند که بقایای موشک اژدری که ناوچه را غرق کرد با اژدرهای ساخت کره‌شمالی «به طور کامل» مطابقت دارد. 

در این گزارش آمده است: «مدارک به طور قاطع نشان می‌دهد که زیردریایی کره‌شمالی اژدر را شلیک کرده است. 

توضیح احتمالی دیگری در این‌باره وجود ندارد.»
کره‌شمالی نتیجه این تحقیقات را رد کرده است. 

ناوچه «چئونان» اواخر ماه مارس در نزدیکی منطقه مورد مناقشه «خط محدوده شمالی» گشت می‌زد که غرق شد.
این ناوچه در اثر انفجار از وسط دو نیم شد اما 58 خدمه آن نجات یافتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین