کد خبر: ۱۰۱۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۳

10 گونه جانوری یزد در خطر انقراض قرار دارند

خسارت 80 میلیارد ریالی به مناطق حیات‌ وحش استان یزد وارد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کارشناس محیط زیست استان یزد از خطر انقراض 10 گونه حیات وحش استان یزد در اثر خشک‌سالی شامل 5گونه پستاندار و 5گونه پرنده خبر داد. 

محمد اکبری، اظهار داشت: 5گونه در معرض خطر شامل یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی، گربه پالاس، گربه شنی و شاه روباه است. 

وی همچنین گونه‌های در معرض خطر پرندگان را نیز شامل بحری، بالابان، هوبره، عقاب طلایی، شاهین و هوبره اعلام کرد و افزود: یزد یکی از معدود زیستگاه‌های این پرندگان به شمار می‌رود. 

اکبری با اشاره به اینکه استان یزد به علت تنوع زیستگاهی، آب‌و هوایی و گستردگی مناطق مختلف، حیات‌ وحش از تنوع فراوانی برخوردار است بیان داشت: در استان یزد در مجموع 800 گونه گیاهی و بیش از 130 گونه پرنده، بیش از 50 گونه پستاندار و بیش از 40 گونه خزنده شناسایی شده است که این تنوع به نسبت شرایط اقلیمی موجود در استان یزد، شاخص و ارزشمند است.

کارشناس محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: در استان یزد گونه‌‌هایی از جانوران و گیاهان یافت می‌‌شود که در سطح کشور و حتی دنیا کم‌‌نظیر است و به همین دلیل حفاظت از این گونه‌‌های کمیاب که متاسفانه بسیاری از آنها در معرض خطر نابودی قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس محیط زیست استان یزد گفت: امسال میزان خسارت خشک‌سالی به مناطق حیات‌ وحش استان یزد بیش از 80 میلیارد ریال برآورد شده است که برای جبران و پیشگیری از تبعات بیشتر این میزان خسارت به 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 

وی افزود: روند خشک‌سالی طی چند سال‌ اخیر سبب شده تا بسیاری از گونه‌‌های گیاهی مناطق حیات‌ وحش استان یزد به طور کامل خشک شوند و این امر خطر انقراض برخی گونه‌‌های گیاهی را افزایش داده است.

اکبری خاطرنشان کرد: علاوه بر گونه‌‌های گیاهی، زندگی بسیاری از جانوران و وحوش ساکن در طبیعت استان یزد نیز در معرض خطر است زیرا خشک‌سالی در بلندمدت روند زادآوری آنها را کاهش می‌‌دهد. 

وی عنوان کرد: خشکیدن بسیاری از چشمه‌‌ها و خشکیدن و کاهش شدید پوشش گیاهی به لحاظ تنوع و تراکم، منابع تغذیه ‌ای جانوران را به شدت کاهش داده است و این امر روند زادآوری آنها را کند کرده است. 

اکبری تاکید کرد: در مجموع صدمات و خسارات وارد شده به زیستگاه‌های محیط زیست در سال جاری قابل توجه و تا حد زیادی جبران‌‌ناپذیر بوده است. 

اکبری تاکید کرد: به جرات می‌‌توان گفت که استان یزد از نظر تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری جزو استان‌های شاخص است و می‌‌تواند زمینه بسیار مناسبی را برای گردشگری اکوتوریست فراهم کند. 

وی ادامه داد: استان یزد با دارا بودن بیش از هزار نوع گونه گیاهی و جانوری به لحاظ شرایط اقلیمی، منطقه‌‌ای مناسب برای گردشگری طبیعی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: غارهای متعدد، چشم‌‌اندازهای زیبا، چشمه‌های زیبا، تپه ماهورهای پیچیده، کوه‌های شگفت ‌انگیز همراه با تنوع حیات ‌وحش و پوشش گیاهی می‌تواند زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را در این استان فراهم کند. 

اکبری یادآور شد: در استان یزد 14 منطقه به وسعت دو میلیون و 700 هزار هکتار در مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد قرار دارد. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 درصد از خاک استان یزد تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان یزد است که میانگین کشوری آن هشت درصد است و استان یزد در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین