کد خبر: ۱۰۱۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴

رحمانی فضلی: نباید دچار توهم دار و دسته بازی در کشور شویم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس دیوان محاسبات کشور با انتقاد شدید از برخی اختلافات سیاسی در کشور، تصریح کرد: ما نباید در تور و دام اختلافات سیاسی بیفتیم. 

عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری لرستان در محل استانداری در سخنانی با اشاره به برخی اختلافات موجود در کشور از این اختلافات به عنوان "دعواهای سیاسی، اختلافات بی مورد و مسخره بازی" یاد کرد و اظهار داشت: برخی "حقیقت ندیدند و ره افسانه زدند!"

وی با تاکید بر اینکه همه ما مسئولان داریم به نطام خدمت می کنیم، تصریح کرد: همه ما باید به منافع ملی و منطقه‌ای کشورمان بیندیشیم و فکر کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به حضور مقتدرانه مقام معظم رهبری در تدبیر اوضاع، خاطر نشان کرد: ما نباید در تور و دام اختلافات سیاسی بیفتیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ما نباید دچار توهم "دار و دسته بازی" در کشور شویم، یادآور شد: همه این "میزها" و "روزها" خواهد گذشت و آنگاه همه ما باید پاسخگوی عملکرد خود باشیم.

وی با تاکید بر اینکه هر فکر و ایده ای باید در راستای قانون اجرایی شود، خطاب به مسئولان افزود: این گونه مسائل را وارد تصمیم‌گیری‌ها و حوزه کار خود نکنید.

رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن هشدار نسبت به استمرار اختلافات در کشور، خاطر نشان کرد: به طور قطع در صورت ادامه وضعیت موجود تاریخ و مردم ما را نخواهند بخشید.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ما به عنوان مدیران دستگاههای اجرایی باید به ترویج اهداف اسلام و اثبات کارآمدی نظام اسلامی کمک کنیم، تصریح کرد: ما ظرفیت های زیادی در کشورمان داریم که باید در راستای شکوفایی این ظرفیت های حرکت کنیم.

وی با یادآوری اینکه ما در طول 30 سال گذشته در مقابل همه مخالفت ها ایستاده ایم، عنوان کرد: همه مسلمانان، مستضعفان و متفکران علوم سیاسی چشم به ما و عملکرد ما دوخته اند. رئیس دیوان محاسبات کشور با تشریح سیاست های این دیوان، گفت: سیاست حاکم بر مجموعه دیوان محاسبات سیاست "خوف و رجا" است.

عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری لرستان در محل استانداری در سخنانی با بیان اینکه ما سه نوع نگاه در مسائل کاری خودمان داریم، اظهار داشت: نگاه اداری، نگاه انسانی و نگاه اعتقادی انواع نگاه هایی است که ما روزانه در کارهای خودمان داریم.

وی با بیان اینکه یک انسان محاسبه گر و خوب نوع سوم نگاه به مسائل کاری را انتخاب می کند، تصریح کرد: نگاه ما در دیوان محاسبات از منظر اعتقادی به کار و سایر فعالیت ها است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه دیوان محاسبات به عنوان یک دستگاه نظارتی در چگونگی اخذ و درآمد هزینه فعالیت دارد، خاطر نشان کرد: وظایف دیوان محاسبات در سه حوزه حسابرسی مالی، رعایت و عملکردی است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تاکنون عمده فعالیت های دیوان محاسبات در حوزه حسابرسی مالی و رعایت بوده است، یادآور شد: همچنین این دیوان در انتهای هر سال با بررسی اسناد نتایج را در قالب تفریغ بودجه به مجلس ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به بررسی انحرافات دستگاه‌ها توسط دیوان محاسبات، افزود: این در حالی است که بحث "حسابرسی عملکرد" جزو موضوعاتی بوده است که در دیوان محاسبات به صورت نهادینه شده و سازمانی تاکنون به آن توجهی نشده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: ما وظیفه خودمان می‌دانیم که از این پس اصل را بر حسابرسی عملکرد بگذاریم.

رحمانی فضلی با یادآوری اینکه ما وارث حکومت اسلامی هستیم و باید از این منظر به وظایف خود نگاه کنیم، افزود: ما به عنوان حکومت اسلامی وظیفه داریم ضمن بسط و گسترش آموزه‌های دینی بستر لازم برای به احتزاز درآوردن پرچم این دین در دنیا را فراهم کنیم. 

وی با اشاره به وجود دو جنبه برای انجام وظایف در زمینه فکر و اندیشه و عمل و اقدام، بیان داشت: بحث علم و اندیشه که در دست علما، روحانیت و مراجع و در راس همه اینها بحث ولایت فقیه است که خدا را شکر در این زمینه ما در برخورد با عقاید و تفکرات سایر مدعیان جهانی از هیچ گونه نقطه ضعفی برخوردار نیستیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور با یادآوری اینکه تجربه جهانی مارکسیسم و لیبرالیسم در دنیا موفق نبوده است، خاطر نشان کرد: نابرابریها، ظلم ها، بی عدالتیها و فسادها در دنیا نتیجه این دو نگرش در عرصه حکومتی بوده است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در دنیا نه آزادی لیبرالیسم و نه عدالت مارکسیسم تحقق پیدا کرده است، علت ضعف این تفکرات را ناشی از منشا انسانی آنها دانست و بیان داشت: این در حالی است که دین اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل از مبدا هستی و خلقت نشات گرفته است.

وی با اشاره به برخی نقاط ضعف کشور در حوزه عملکرد و اقدام، گفت: غرب همواره در این حوزه ما را به مصاف دعوت کرده است چرا که نقطه قوت غرب در این حوزه است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه غرب همواره به دنبال ناکارآمد جلوه دادن حکومت اسلامی است، یادآور شد: مسئولیت و وظیفه رسمی ما فعالیت و تلاش در راستای اثبات کارآمدی نظام اسلامی است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ما باید به طور مرتب فعالیت های خودمات را رصد کنیم، یادآور شد: ما باید به عنوان مدیران نظام اسلامی به نقش خود در توسعه کشور واقف باشیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه دیوان در پازل مدیریتی کشور، خاطر نشان کرد: ما خودمان را یک قطعه از فعالیت‌های اجرایی در قلب این پازل می دانیم که دارای جایگاه تعاملی با همه دستگاه‌های اجرایی هستیم.

رحمانی فضلی با اشاره به نقش دیوان محاسبات در اهداف کلان کشور و توسعه ملی، یادآور شد: ما موضع خودمان را در منظر اهداف کلان سازندگی کشور یک موضع تسهیل و تسریع کننده می دانیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی خواهیم پشت پیچ بایستیم و مچ گیری کنیم، ادامه داد: سیاست ما در دیوان محاسبات پیشگیری است و مدیران باید ما را یار، یاور و معتمد خود بدانند.

رئیس دیوان محاسبات کشور سیاست این دیوان را سیاست "خوف و رجا" دانست و بیان داشت: خوف برای متخلفین، متقلبین و سوء استفاده کنندگان از بیت المال است چرا که دیوان محاسبات نسبت به کوچکترین ذره ای در این زمینه اغماض نخواهد کرد. 

رحمانی فضلی همچنین به وظایف و عملکرد دیوان محاسبات اشاره کرد و بیان داشت: یکی از دستاوردهای این دیوان ارائه گزارش تفریق بودجه سه ماه زودتر از موعد مقرر به مجلس بود.

وی ادامه داد: این در حالی است که پیش از این در برخی اوقات چهار سال تفریغ بودجه عقب می افتاد و هنگامی که ارائه گزارش سالانه شد ارائه ان را در اسفندماه می انداختند.

رئیس دیوان محاسبات کشور ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه سال 88 و 89 را توفیق بزرگی در دیوان محاسبات دانست و افزود: در طول دو سال اخیر گزارش‌های تفریغ بودجه همواره سه ماه زودتر از موعد مقرر به مجلس ارائه شده است تا بتوان نقاط قوت و ضعف را در کمیسون های تخصصی مجلس مورد بحث قرار داد. 

رحمانی فضلی همچنین به راه‌ندازی کمیته حقوقی و فنی در دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: در این دیوان ما به همه سئوالات و ابهامات دستگاه‌ها پاسخ می‌دهیم.

وی راه‌اندازی بحث حسابرسی ضمنی را از دیگر دستاوردهای در این زمینه برشمرد و گفت: ما برای انجام یک گزارش تفریغ نیازمند بررسی و حسابرسی درآمد و هزینه چهار هزار نقطه در کشور هستیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: با این اوصاف ما برنامه داریم گزارش‌های عملکردی را به صورت سه ماهه از دستگاه‌ها ارائه کنیم که با توجه به این امر حداقل سالی چهار بار ما گزارش تفریغ بودجه خواهیم داشت.

رحمانی فضلی با اشاره به ارائه گزارش انحرافات به صورت سه ماهه، افزود: این امر به دستگاههای اجرایی و مجلس برای اصلاح انحرافات در روند کار کمک خواهد کرد.

وی همچنین از چاپ کتاب تجریبات 10 ساله دیوان محاسبات خبر داد و گفت: ما این کتاب را در تیراژ 10 هزار نسخه چاپ کرده ایم که در صورتی که دستگاهها و مدیران نکات مورد نظر در این کتاب را رعایت کنند بیش از 30 تا 40 درصد تخلفات کاهش می‌یابد.

رئیس دیوان محاسبات کشور همچنین به تشکیل کمیته های مختلف نفت، بیمه، مالیات و ... اشاره کرد و بیان داشت: امسال یکی از برنامه هایی که در دیوان در دست اجرا خواهیم داشت این است که قبل از ارسال "واخواهی ها" به تهران مدیران استانی در جریان مسائل و مشکلات قرار بگیرند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در سالجاری 50 درصد واخواهی‌ها در استان‌ها در مرحله ارسال حل شد.

وی ادامه داد: این در حالی این امر موجب حل 50 درصد واخواهی‌ها در حوزه وزارتخانه‌ها و 25 درصد در حوزه شرکت‌ها شده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: در مجموع به طور متوسط طی امسال 45 درصد واخواهی ها در مرحله ارسال حل شد.

رحمانی فضلی همچنین به بحث نظارت آنلاین در دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: در کنار این بحث چهار هزار نقطه درآمد و هزینه در کشور را به دیوان محاسبات متصل خواهیم کرد و با نرم افزارهایی به صورت مستقیم کار حسابرسی را انجام می‌دهیم.

وی سیاست سوم دیوان محاسبات را حسابرسی عملکرد دانست و بیان داشت: در این بخش ما واقعا دچار مشکل هستیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: ما در این بخش به هزینه و درآمد نمی‌پردازیم بلکه به دنبال نتیجه درامدها و هزینه‌ها هستیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات امسال روی پروژه‌ها در استان‌ها کار خواهد کرد، گفت: کار بررسی موافقت نامه در استان‌های مختلف کشور آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه حسابرسی عملکرد جزو مواردی است که به جد به آن ورود پیدا خواهیم کرد، یادآور شد: دیوان محاسبات را داریم تجهیز می‌کنیم که به حوزه بهره‌وری و عملکرد ورود پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین