کد خبر: ۱۰۱۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴

تکلیف 6 عضو شورای نگهبان اواخر تیرماه روشن می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی شورای نگهبان از تعیین تکلیف 3 عضو حقوقدان و 3 عضو فقیه شورای نگهبان تا اواخر تیرماه امسال خبر داد. 

عباس‌علی کدخدایی در نشست خبری امروز شنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره تعیین وضعیت 6عضو شورای نگهبان که دوره آنها به اتمام رسیده است، گفت: اعضای شورای نگهبان در نوبت‌های 6 ساله به‌صورت عادی تغییر یا ابقا می‌شوند و تا اواخر تیرماه امسال نیز دوره 3عضو حقوقدان و 3عضو فقیه شورای نگهبان به اتمام می‌رسد و در زمینه این افراد تعیین تکلیف می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره نامه  محمود احمدی‌نژاد درباره 3مصوبه مجلس به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان هفته گذشته به این مسأله یک پاسخ کاملا حقوقی داد و در این نامه به 3محور تاکید شده بود.

کدخدایی افزود: اول اینکه چنانچه مصوبه‌ای مراحل قانونی خود را طی کرده باشد تبدیل به قانون شده و لازم‌الاجرا است دوم اینکه شورای نگهبان درباره اعلام نظر رئیس جمهور در خصوص قوانین نیز پاسخ مبسوط و حقوقی داده است همچنین در این نامه تاکید شده است که اگر دولت نسبت به طرح یا لایحه‌ای ایراد یا نظر خاصی دارد می تواند در جلسات کمیسیون‌ها و یا صحن علنی نظرات خود را بازگو کند.

وی در مورد ابلاغ این 3قانون نیز گفت: بر اساس قانون اساسی چنانچه رئیس جمهور از ابلاغ یک قانون سر باز زند رئیس مجلس بعد از مدت مقرر می‌تواند آن را به روزنامه رسمی جهت انتشار و به دستگاه‌ها ابلاغ کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص بحث نظارت مجلس بر خود گفت: نظام خودکنترلی در اغلب دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مجلس هم به محض تاکیدات رهبر معظم انقلاب از این مسئله استقبال کرد و آن را در دستور کار قرار داد ولی آنچه مربوط به شورای نگهبان است این که در طی مراحل قانونی اقدامات لازم را به انجام خواهد رساند.

وی در ادامه این اقدام را پسندیده عنوان کرد و گفت: از مجلس انتظار همین بود که برای بحث نظارت بر خودش اقدام لازم را انجام دهد.

کد خدایی در خصوص بحث واگذاری تصویب اساسنامه صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها به دولت گفت: مجلس این اجازه را دارد که در چنین مواردی اختیارات خود را به دولت تفویض کند ولی باید لزوما با نظارت شورای نگهبان این اقدام انجام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین