کد خبر: ۱۰۱۶۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۷

بدهی‌های معوق بانک‌ها: ۴۳ هزار میلیارد تومان در 4سال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به تازگی محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی و از آن مهمتر رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی در اظهارنظری مطالبات معوق شکل‌گرفته را مربوط به ۸۰ سال فعالیت بانکی در ایران اعلام کرده است. تا پیش از این هیچ مقامی به زمان شکل‌گیری مطالبات معوق اشاره نکرده بود. 

البته به نظر می‌رسد خاوری بهترین گزینه برای اعلام زمان شکل‌گیری مطالبات معوق شبکه بانکی باشد، زیرا وی در حال حاضر مدیرعامل بزرگترین بانک کشور است که سابقه ۸۰ سال فعالیت را در نظام بانکی دارد و از همه مهمتر این بانک در بدو تاسیس وظایف بانک مرکزی چون ضرب سکه، کنترل نقدینگی و غیره را انجام می‌داد.

در هر حال مطالبات معوق شبکه بانکی به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده و به گفته خاوری این مطالبات در طول ۸۰ سال فعالیت بانکی شکل گرفته است. از همین‌رو می‌توان گفت که براساس آمار بانک مرکزی و به استناد گفته‌های خاوری، حجم مطالبات معوق شبکه بانکی از آغاز تا شهریورماه ۱۳۸۴ حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده است اما پس از چهار سال، در شهریور ۱۳۸۸ حجم مطالبات معوق از ۵ هزار میلیارد تومان به ۴۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. محاسبه این دو رقم نشان می‌دهد مطالبات معوق طی ۴ سال گذشته۸۶۰ درصد رشد کرده است.

گفته‌های خاوری مدیرعامل بانک ملی که به نوعی می‌توان آنها را در جهت کاهش حساسیت‌ها در خصوص افزایش ناگهانی مطالبات معوق تعبیر کرد، گویای زوایای دیگری است مانند این نکته که اگر بپذیریم مطالبات معوق حاصل ۸۰ سال فعالیت بانکی است، از ۴۸ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق، ۵ هزار میلیارد تومان در طول ۷۶ سال و ۴۳ هزار میلیارد تومان آن در طول چهار سال ایجاد شده است. به تعبیری دیگر ۱۰ درصد مطالبات معوق در طول ۷۶ سال و ۹۰ درصد آن در چهار سال یعنی از شهریور ۸۴ تا شهریور ۸۸ شکل گرفته است.

و باز هم به استناد گفته اخیر خاوری، رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی، در ۷۶ سال پیش از آغاز به کار دولت نهم هر سال به طور متوسط حدود ۶۶ میلیارد تومان بر حجم مطالبات معوق افزوده شده در حالی که در چهار سال ۸۴ تا ۸۸ مطالبات معوق به طور میانگین سالانه حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به بیانی دیگر متوسط افزایش سالانه مطالبات معوق در چهار سال اخیر ۱۶ هزار و ۵۶۷ درصد بیش از متوسط افزایش سالانه آن در ۷۶ سال فعالیت بانکی پیش از دولت نهم بوده است.

بنابراین گفته‌های اخیر خاوری نه‌تنها نتوانسته سرپوشی بر افزایش ۸۶۰ درصدی مطالبات معوق باشد بلکه زوایای مهمی را از چگونگی رشد مطالبات معوق روشن می‌کند که مسئولین اقتصادی در چهار سال گذشته رکورددار آن بوده‌اند. پس بهتر است مسوولان به جای سرپوش گذاشتن بر عملکردهای نادرست دولت‌ها، با انتقادهای سازنده آنها را در هرچه بهتر اداره کردن کشور یاری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۳۰
0
0
40هزار میلیارد تومان بدهیهای بلاوصول بانکها تقسیم بر 70میلیون جمعیت کشور میشود نفری 550 هزار تومان
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین