کد خبر: ۱۰۱۶۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۶
اعتراض شدید فعالان بخش خصوصی

نهاوندیان: ادبیات هم باید خصوصی‌سازی شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که روند واگذاریها از سوی سازمان خصوصی سازی به شبه دولتی ها مورد اعتراض فعالان اقتصادی قرار گرفته، رئیس سازمان خصوصی سازی معتقد است که بخش خصوصی باید در ابتدا برادری خود را ثابت کند، بعد ادعای ارث و میراث داشته باشد.

به گزارش آفتاب به نقل از مهر، غلامرضا حیدری کردزنگنه اعلام کرده است که سازمان خصوصی سازی یا دولت هیچ الزامی ندارد که در واگذاری نمایشگاه، اولویت را به اتاقهای بازرگانی و تعاون بدهد. وی گفته است که هیچ سهمی از سوی سازمان خصوصی سازی به اتاقهای مزبور داده نشده که حالا بخواهد منتفی شود.

گفته‌های غلامرضا حیدری کردزنگنه به مزاج بسیاری از فعالان اقتصادی خوش نیامده است و آنها نیز واکنشهای متفاوتی را نسبت به این موضوع داشته اند.

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفتگو با مهر گفت: اگر رئیس سازمان خصوصی سازی چنین ادبیاتی را داشته باشد، باید ادبیات سازمان خصوصی سازی را خصوصی کرد.

وی افزود: البته من مطمئن نیستم که چنین اظهاراتی از سوی رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح شده باشد، اما اگر صحیح باشد ظاهرا باید ادبیات سازمان خصوصی سازی را نیز خصوصی سازی کنیم.

نهاوندیان در خصوص آخرین اقدامات اتاق بازرگانی برای در اختیار گرفتن نمایشگاه بین المللی، تصریح کرد: پیشنهاد مشترک اتاق بازرگانی و اتاق تعاون برای واگذاری به شکل انتقال مدیریت، ارایه شده است که امیدواریم هرچه زودتر در هیئت عالی واگذاری مورد تصمیم قرار گیرد.

داستان از کجا شروع شد

یک روز پاییزی خبری منتشر شد که اعلام می کرد شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده است. این موضوع واکنشهای بسیاری را در میان فعالان بخش خصوصی و تعاونی کشور به دنبال داشت، تا جایی که رئیس جمهور شخصا با صدور دستوری، ابطال معامله واگذاری این شرکت به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) را اعلام کرد.

اما داستان به همین جا ختم نشد و در حالیک ه وزیر بازرگانی، کاظم اکبرپور را به عنوان رئیس شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ا منصوب کرده بود، در اقدامی مشابه ساتا نیز، عباس قلی زاده که کارمند رسمی وزارت بازرگانی است را به سمت ریاست این شرکت برگزید. در آن زمان، شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی دو رییس داشت.

بعد از آن نیز نیروهای ساتا با حضور در نمایشگاه بین المللی، بخشی از امور را به عهده گرفتند و حتی از ورود بازدیدکنندگان نمایشگاه الکامپ نیز جلوگیری به عمل آورند. به هرحال، مناقشات پایان یافت و نیروهای ساتا از نمایشگاه خارج شدند. البته قرار بر این شد که سهام دیگری جایگزین سهام نمایشگاه شود که آخرین اخبار حاکی از آن است که 5 درصد از هلدینگ پتروشیمی ها( شامل 12 پتروشیمی) به ساتا واگذار شود.

در این میان، پیشنهادات متفاوتی از سوی فعالان بخش خصوصی و تعاونی کشور مطرح شد که دامنه آن، از واگذاری رایگان این شرکت به اتاق بازرگانی تا در اختیار بودن مدیریت در دست دولت و در دست گرفتن فعالیتهای اجرایی از سوی بخش خصوصی، کشیده می شد.

در نهایت قرار بر این شد که کارگروهی، موضوع واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و تعاونی را بررسی کند. این بررسی همچنان ادامه دارد.

اظهار نظر جدید وزیر بازرگانی

اما بحث دیگری که هم اکنون مطرح است، موضوعی است که از سوی وزیر بازرگانی به تازگی مطرح شده است. مهدی غضنفری می گوید: باید به این نکته توجه کرد که نمایشگاه های بین المللی در حال حاضر دارای دو مالک است که شامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی و سازمان توسعه تجارت است.

وی می افزاید: مجلس در این زمینه قانونی دارد که نحوه تقسیم اراضی و مالکیت موجود بین شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی و سازمان توسعه تجارت را مشخص می کند، در این میان بحث اهلیت وجود دارد. شرکت نمایشگاه مصوبه ای دارد که باید خصوصی شود، این قانون باید پیاده شود تا بتواند مشخص کرد که پولی که گیرنده ملک پرداخت می کند، به چه شکل میان این دو سازمان تقسیم شود.

وی اظهار داشت: البته اخیرا اتاقهای بازرگانی و تعاون طرحی را مطرح کرده اند که براساس آن، مالکیت در اختیار دولت باقی بماند و بخش خصوصی، دولت را در مدیریت کمک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین