سه فیلم کمدی از بهرام افشاری سه سال پیاپی عنوان پرمخاطبترین فیلمهای سال را در اختیار داشتهاند و میتوان او را درحال حاضر محبوبترین بازیگر سینمای ایران دانست. یکی از نکات مهم در رابطه با بازی افشاری این است که خودش را تکرار نمیکند.
سعی کرده در هر نقش با توجه به ویژههایی که برایش تعریف شده، متفاوت بازی کند. درست است که بعضی ویژگیها به عنوان شاخصههای اصلی بازی او در همه کارها به طور طبیعی تکرار میشوند، اما در سایر موارد بخصوص در مورد لحن صحبت کردن و خندیدن و … سعی میکند تفاوتهایی ایجاد کند.
بهرام افشاری اولینبار با «فیسل» توانست مخاطبان بسیار زیادی را به سینما بیاورد.
«فسیل» به کارگردانی کریم امینی، سال ۱۴۰۲ اکران شد. یک کمدی نوستالژیک بود که محور اصلی آن روی بازی بهرام افشاری بنا میشد. یک خواننده قبل انقلابی به نام اسی که به کما میرفت و پس از بیرون آمدن متوجه میشد همهچیز تغییر کرده و حالا باید خودش را با شرایط جدید وفق دهد. افشاری در این فیلم با هادی کاظمی، ایمان صفا، الناز حبیبی و المیرا حصاری همبازی بود، اما بخش مهمی از جذابیت فیلم را روی دوش داشت. «فسیل» ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ اکران شد و به خاطر استقبال بسیار زیاد مخاطبان، اکرانش نزدیک یک سال طول کشید. این فیلم در مدت زمان اکران، رکوردهای بسیاری را شکست و یکتنه پیش رفت. با ۳۲۴ میلیارد تومان توانست عنوان پرفروشترین فیلم سینمای ایران را به نام خود بزند. این فیلم ۷ میلیون و ۴۸۰ هزار نفر را راهی سینماها کرد.
زوج بهرام افشاری و هوتن شکیبا باعث جذابیت بالای «هفتاد سی» شد.
بهرام افشاری در «هفتاد سی» به کارگردانی خودش، از قالب همیشگی خارج شد و در نقشی فرو رفت که پیشتر هیچگاه نظیرش را از این بازیگر ندیده بودیم. در کنار اینکه گریم خیلی خوب روی چهرهاش نشسته بود، با پوشیدن لباسهای متفاوت و کمک گرفتن از میمیک صورت، سعی کرد شخصیت را دقیقتر بسازد. او برای شخصیت برات، لهجهای جدید اختراع کرد و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری خاصی را برایش در نظر گرفت که آن را جدید و جذاب میکرد.
افشاری در این فیلم نقش مرد میانسالی را داشت که پسر نوجوانش زیاد تحویلش نمیگرفت و به حرفهایش گوش نمیداد. شیطنتهای همیشگیاش را داشت، اما با توجه به سنوسال و موقعیتش سعی میکرد رفتارش با وزن بیشتری همراه باشد. افشاری در این فیلم با هوتن شکیبا زوج بامزهای تشکیل داده بود. «هفتاد سی» سال ۱۴۰۳، ۶ میلیون مخاطب داشت و توانست عنوان پرمخاطبترین فیلم سال را در اختیار بگیرد. همچنین با ۳۶۰ میلیارد تومان فروش، پرفروشترین فیلم سال شد.
«مرد عینکی» جدیدترین رکوردی است که افشاری برجا گذاشته است.
در «مرد عینکی» به کارگردانی کریم امینی، بار دیگر بهرام افشاری را در یک اثر کمدی میبینیم. اینبار، اما نه به سبک «فسیل»، شخصیتی برونگرا و پرصدوصداست و نه مثل «هفتاد سی» درگیر مسئله فقر و تلاش برای رسیدن به یک زندگی بهتر. افشاری در «مرد عینکی» قدم به مسیری در ایفای نقشی جدید گذاشته است.
ابتدای فیلم او را با شخصیتی درونگرا و ساکت میبینیم و رفتهرفته تغییراتی در شخصیتش رخ میدهد. مرموز بودن و پیچیدگی نقش باعث شد بتوانیم او را در موقعیتی کاملا جدید ببینیم. «مرد عینکی» در حال حاضر ۲ میلیون مخاطب را به سینماها آورده و اکران آن کماکان ادامه دارد. فروش این فیلم به ۱۵۶ میلیارد تومان رسیده و ۲۲ میلیارد دیگر تا رسیدن به عنوان پرفروشترین فیلم سال فاصله دارد.
بهرام افشاری محبوبیت زیادی به دست آورده و امیدواریم با انتخابهای درست و گزیدهکاری، کماکان در اوج باقی بماند.
منبع: فیلم نیوز