کد خبر: ۱۰۱۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶

معاون وزیر کشاورزی: برای کاهش واردات، مردم کمتر میوه بخورند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر کشاورزی می‌گوید دلیل واردات میوه، بالا بودن تقاضای مردم است و از مردم خواسته است که برای جلوگیری از واردات، «مراعات کنند و هر میوه‌ای را تقاضا نکنند.»

خبرگزاری فارس به نقل از محمدرضا جهانسوز، معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد كشاورزی درباره واردات میوه‌های تابستانی نوشت: اگر قرار باشد كه ما در هر فصلی هر میوه‌ای كه دلمان خواست در اختیار داشته باشیم، قطعا واردات درپی خواهد داشت، اما برای جلوگیری از واردات باید مردم هم مراعات كنند.

در دو ماه نخست امسال، بیش از 212 هزار تن انواع میوه‌، اعم از نارگیل، موز، آناناس، گلابی هندی، سیب، پرتقال، نارنگی، انگور، هلو، پاپایا و چند نوع دیگر به ارزش بیش از 117 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

به گزارش ایسنا، سال گذشته نیز بیش از یک میلیون و 62 هزار تن انواع میوه و پوست مرکبات به ارزش بیش از 544 میلیون دلار وارد كشور شده است.

مجلس با افزایش 3 برابری تعرفه واردات محصولات کشاورزی، تلاش می‌کند واردات میوه را به نفع تولیدکنندگان داخلی کاهش دهد.

به گزارش ایلنا، اقبال محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه افزایش تعرفه‌های بخش کشاورزی، ادعا می‌کند که «پشت پرده مسائلی می‎گذرد و وزارت بازرگانی مخالف اصلی اجرای مصوبه افزایش تعرفه واردات محصولات کشاورزی است.»

براساس قانون بودجه سال 89 دولت مکلف است تعرفه واردات محصولات کشاورزی را 3 برابر سال گذشته افزایش دهد.

همچنین براساس قانون بودجه امسال، تعرفه واردات محصولاتی که تولید آنها در داخل، نیاز کشور را تامین می‌کند، چهار برابر تعرفه سال 88 درنظر گرفته شده است.

قانون بودجه امسال اجازه داده است که محصولات كشاورزی تولید داخلی که نیاز کشور را تامین نمی‌کند، دست‌کم با تعرفه‌ای دو برابر تعرفه سال گذشته وارد شود.

واردات محصولات کشاورزی به ویژه انواع میوه و مرکبات، تولید کنندگان داخلی را دچار مشکل کرده است.

با وجود تذکر‌های نمایندگان مجلس و گلایه باغداران و کشاورزان، واردات مرکبات در سال قبل افزایش داشت.

بر اساس آمار گمرک، واردات مرکبات در 8 ماه نخست سال 88 نسبت به مدت مشابه سال 87 تا 157 درصد رشد کرده است.

رضا اکرمی، نماینده تهران در مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز، وارادات بی‌رویه میوه را موجب زیان کشاورزان و افزایش بیکاری دانسته و گفته است: سئوال این است که با واردات بی‌رویه میوه از کشورهای مختلف، باغ‌داران ما باید محصولات خود را به چه شکل به فروش برسانند؟

با این حال وزیر بازرگانی برای ارائه توضیحاتی درباره مساله واردات میوه به مجلس فراخوانده شد.

به گزارش خبرآنلاین، حضور مهدی غضنفری در جمع نمایندگان مجلس تذکرات تندی را از سوی نمایندگان به دلیل واردات بی‌رویه میوه به کشور در پی داشت.

در شرایطی که ارزش واردات میوه در کشور بالا است، تولیدکنندگان میوه امکانات کافی برای بهبود وضعیت کشاورزی و بالا بردن کیفیت محصول خود در اختیار ندارند. 

خبرگزاری مهر گزارش داد که نزدیک به 80 درصد توت فرنگی کشور در استان کردستان تولید می‌شود، اما کشاورزان این منطقه دسترسی به امکانات کافی در زمینه صنایع تبدیلی و حمل و نقل ندارند.

نبود امکانات در منطقه موجب شده است که بخش زیادی از سود کشاورزان راهی جیب واسطه‌ها شود و کشاورزان نتوانند از پس مخارج زندگی برآیند.

توت فرنگی میوه‌ای فصلی است که کل زمان برداشت آن از 45 روز ببیشتر نیست و کشاورزان باید هزینه زندگی تمام مدت سال را در همین مدت کوتاه تامین کنند.

اکنون بیش از 12 هزار خانوار روستایی در کردستان به کاشت توت فرنگی اشتغال دارند و از این راه زندگی خود را می‌گردانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
0
0
میوه های خارجی را گران کن قول بهت میدهم اصلا نخواهیم خورد! فرامرز حسینی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین